• Oblíbené
  • Poznámka

Jak nastavit efektivní týmovou spolupráci. Ředitel naživo posunuje školu vpřed, 8. část

Vydáno: 10 minut čtení

Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na nastavení týmové spolupráce.

Jak nastavit efektivní týmovou spolupráci
Ředitel naživo posunuje školu vpřed, 8. část
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK, lektorka, konzultantka a mentorka
Základní škola a Mateřská škola
Dr.
Edvarda Beneše se nachází na severním okraji Prahy a ve čtyřech budovách se v ní vzdělává 1 420 žáků v 63 třídách, součástí je i jedna třída mateřské školy. O rozvoj dětí se stará 107 pedagogů včetně vedení, 18 vychovatelů a 16 asistentů. Vize školy „Vytváříme nejlepší místo pro žáky“ se opírá o čtyři pilíře: Pomáháme žákům růst, Měníme se pro budoucnost, Spolupracujeme a učíme se v týmu a Jsme aktivní součástí místní komunity. Ředitelem školy je Mgr. Martin Střelec (ŘŠ) a jednou ze tří zástupkyň Mgr. Jana Češková (ZŘ).
Odkdy spolupracujete v rámci vedení školy?
ŘŠ:
Já jsem ředitelem školy od roku 2009, Jana přišla v roce 2015. Rok pracovala jako speciální pedagožka a v roce 2016 se stala zástupkyní.
ZŘ:
Potřebovala jsem „vjet do kolejí“ a chtěla jsem vybudovat funkční poradenské pracoviště. Dnes v něm máme psychology, školního logopeda i speciální pedagogy. Jsem zástupkyní zaměřenou na podporu dětí i pedagogů jak v oblasti emoční, tak i v té sociální. Do mé oblasti patří již zmiňované školní poradenské pracoviště, inkluze a také krizová komunikace.
ŘŠ:
Do vedení školy patří ještě další dvě zástupkyně, jedna zajišťuje celkovou organizaci pedagogického procesu (rozvrh, přijímání nových žáků, zápis, pedagogické rady), komunikaci s rodiči, organizační plánování, plánování pedagogického rozvoje učitelů. Druhá má na starost mezinárodní spolupráci, projektové řízení, environmentální vzdělávání, PR – WEB, sociální sítě, média, koordinaci ICT koordinátorů, vybavení školy digitálními technologiemi. Pak mám ještě zástupkyně, které mají na starosti samostatné úseky – školku a alternativní program.
Proč jste vstoupili do Ředitele naživo?
ZŘ:
Přišla jsem s tím já, rok před covidem. Ale dostali jsme se do něho až v druhém kole. Důvodem bylo jednak to, že v mé gesci jsou vztahy – a práci s nimi Ředitel naživo nabízel. A také jsme měli zpětnou vazbu od kolegů, že jsme málo srozumitelní, že naši komunikaci berou jako příkazy. To jsme chtěli samozřejmě změnit a zároveň se více soustředit na děti.
ŘŠ:
Já jsem o Řediteli naživo věděl už dříve, jenže jsem v té době měl
 
tři zástupkyně a nechtěl jsem si mezi nimi vybírat. Zpočátku totiž Ředitel naživo pracoval jen s dvojicemi z dané školy, dnes se možnosti rozšířily, z jedné školy se dokonce účastní čtyři lidé. Pak ale přišla s nápadem Jana a bylo rozhodnuto. Každopádně jsem neměl vůbec představu, jak Ředitel naživo změní moje myšlení.
Pojďme k našemu dnešnímu tématu a začněme tím, že na webu vaší školy není – jak je to obvyklé – „Personální obsazení“, ale „Náš tým“.
ŘŠ:
Tým byl můj nápad… Každopádně v naší škole je jiná týmovost – při tak velkém počtu lidí se sejdeme společně jen na vánočním večírku a dalších akcích.
Nicméně pedagogické týmy vám ve škole fungují. Jak jste jejich práci nastavovali?
ŘŠ:
Týmy jsme zaváděli v roce 2016. Jejich náplní byl výběr učebnic a také kontrola zápisu v třídních knihách. My jsme ale chtěli, díky Řediteli naživo, aby škola fungovala jako učící se organizace.
ZŘ:
V období covidu jsme se zapojili do projektu CEDU, který se týkal žákovských parlamentů. Ale byla možnost konzultovat i jiné věci, tak jsme nabídku využili a konzultovali jsme právě práci týmů.
ŘŠ:
Chtěli jsme vytvořit pedagogický leadership na nižší úrovni. Důležité bylo také uvědomění, že nemůžeme jenom chtít, ale že musíme i dávat, podporovat, motivovat. Sezvali jsme si vedoucí učitele a
 
seznamovali je se změnami, kterých bychom chtěli v oblasti profesního učení a posunu školní kultury ke kultuře podporující učení ve škole dosáhnout, a zároveň jsme jim v teoretické rovině proces změny přiblížili. Že si uvědomujeme, že to je dlouhý, nejednoduchý proces, pro učitele nepřirozený, ale že se chceme na tuto cestu vydat a bez nich nemáme šanci uspět. Někteří z vedoucí role odešli, protože tak to dělat nechtěli, necítili se na to. Musely se řešit i organizační věci, aby každý člověk byl pouze v jednom týmu, který si sám vybere. Může samozřejmě pracovat s lidmi z jiných týmů a taky se to děje, ale jeden tým je jeho hlavní. To byl proces, který trval asi rok.
Jak na takovou změnu reagovali?
ZŘ:
Hodně jsme s nimi mluvili, že nám jde o to, aby to nebylo metodické sdružení, ale učící se skupina. Pokud se jim to nezdálo, chodili za někým z vedení, komu důvěřovali. Ale nebylo to nic třeskutého.
Kolik týmů ve škole máte?
ŘŠ:
Teď máme dvanáct týmů, 1. stupeň po ročnících, pak matematika, český jazyk, dva týmy anglického jazyka a týmy společenských a přírodních věd. V čele stojí pedagogičtí lídři. To je jejich hlavní zadání. Mezitím vznikala vize, do které byly samozřejmě týmy zapojeny. A na každý rok si stanovujeme konkrétní zaměření, letos jsou to cíle vzdělávání jako zastřešující téma. Konkrétní detail je pak třeba cíl hodiny. Jde o práci s cíli komplexně.
ZŘ:
Cíle vypadají poměrně jednoduše, ale vše potřebuje svůj čas. Už je nám s Martinem jasné, že nemůžeme moc „tlačit“ a vymýšlet spoustu věcí najednou. Naše dvě druhé kolegyně Katka a Petra nás musely brzdit. Z Ředitele naživo jsme si odváželi spoustu nápadů, které jsme chtěli v rychlém sledu aplikovat. Nyní už víme, že vedoucí týmů potřebují svůj supervizní prostor, potkávají se nejen s námi, ale i s externistou, který jim nabízí vzdělávání, např. v mikromanagementu nebo zpětné vazbě.
Takže vzděláváte vedoucí týmů a ti pak předávají věci dál? V takovém počtu lidí to asi jinak nejde…
ŘŠ:
I v rámci lídrů se snažíme o učící se skupinu. Jako vedení jim nabízíme aktivity, které se snažíme odžít společně s nimi. Udělá se ukázková hodina, pak se bavíme o cílech, které jsme viděli… Jedeme čistě aktivitami.
Ještě se vrátím k lídrům. Řešíme momentálně výměnu jedné kolegyně v čele týmu, tak jsem oslovil potenciální kandidáty s konkrétním zadáním, jak vést a podporovat učitelský tým (celé zadání najdete v příloze rozhovoru). To je naše ambice. Pro nás, jako absolventy programu, je konečným cílem, aby se děti učily naplno a s radostí. Kvalita výuky je pro nás velké téma, tak jsme si vyrobili kartu se 14 indikátory kvalitní výuky opřenými o kritéria kvalitní školy. U každého indikátoru je popisným jazykem uvedeno, co má učitel v hodině dělat, aby naplnil daný indikátor. Debatu o pedagogických pokusech dělám i v rámci hodnotících pohovorů.
Zvládají hodnocení i lídři týmů?
ŘŠ:
Když jsem to chtěl po lídrech, tak vypukla panika. Nakonec z toho bylo jen popovídání, co se podařilo. Rozhodně si hlídáme soulad s vizí. Lídři se musejí vzdělávat v oblasti mentoringu a koučinku. Kus cesty jsme ušli, ale pořád je toho hodně před námi. Velmi pomohly výcviky v Libchavách i v CEDU, jiné prostředí rozvíjí.
ZŘ:
Lídrům nabízíme externisty, kterým mohou lídři říci, co by neřekli nám. Finance na tyto aktivity řešíme v rámci Šablon, výjezdy do zahraničí v rámci Erasmu. A supervize od Člověka v tísni jsou zadarmo.
Co byste vedení škol doporučili, pokud chtějí začít měnit svou školu, nejen v oblasti týmové spolupráce?
*
Uvědomit si, že pokud chce ředitel provést změnu (a nejen v nastavení týmové spolupráce), nemůže být sám, ale musí mít okolo sebe stejně naladěné kolegy.
*
Nerozjíždět najednou hodně věcí, dělat malé kroky – slovy pana ředitele: „Mít nohu na brzdě.“
*
Čitelně seznámit ostatní s tím, jaká změna se bude dělat, pravidelně se k ní vracet.
*
Mluvit stejným jazykem, ujišťovat se, že to všichni myslí stejně.
*
Vychovávat si své kolegy nejen do rolí vedoucích týmů a soustavně je podporovat.
*
Sdílet zkušenosti ve škole i mimo školu.
Děkuji panu řediteli i paní zástupkyni za rozhovor a přeji hodně elánu nejen do budování týmové spolupráce.
Příloha:
Jak vést a podporovat pedagogický tým
*
Vést a podporovat učitelský tým k tomu, aby:
*
nedílnou součástí jejich učitelství bylo soustavné a vzájemné profesní učení vedoucí ke zlepšování jejich učitelských kompetencí;
*
vedení jejich hodin bylo neustále zaměřováno na rozvoj a učení každého žáka a aby plánovali učení žáků v souladu se ŠVP a jejich aktuálními potřebami;
*
vzájemně komunikovali své učitelské pokusy a zkušenosti pomocí popisného, nehodnotícího jazyka a tím vytvářeli bezpečnou kulturu pro vzájemné profesní učení;
*
se běžnou součástí jejich práce staly metody profesního učení (otevřené hodiny, párové učení, triády, společná moderace hodin, učící se skupiny, společné projekty…);
*
cílem jejich pedagogického úsilí bylo učení dětí naplno a s radostí.
*
Sledovat pedagogický progres všech členů týmu a společně s nimi plánovat další kroky ke zlepšování jejich učitelských dovedností.
*
Hlídat a zajišťovat, aby veškeré jednání všech učitelů bylo v souladu s vizí školy.
*
Soustavně se vzdělávat v oblastech podporujících lídrovské
kompetence
(koučink, mentoring, vedení týmů atd.).
*
Pravidelně se zúčastňovat setkávání týmu lídrů a podílet se na pedagogickém rozvoji celé školy.
*
Být aktivním členem lídrovské triády.
*
Rozhodovat o prioritách v oblasti pořizování učebních materiálů a pomůcek v rámci svého týmu.
Poznámka redakce
Inspirativní zkušenosti účastníků programu Ředitel naživo představujeme v
Řízení školy
postupně v letošním školním roce, poprvé se tak stalo zářijovém vydání. Doposud jsme publikovali:
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 1. část: Jak vytvořit vizi školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 2. část: Jak nastavit společná setkávání učitel – žák – rodič
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 3. část: Jak efektivně nastavit hodnocení učitelů
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 4. část: Jak efektivně pracovat se žáky s odlišným mateřským jazykem
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 5. část: Jak na změnu ve vedení školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 6. část: Jak zapojit žáky do chodu školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 7. část: Jak zavést do školy kritické myšlení
Všechny texty najdete na www.rizeniskoly.cz/casopisy. Přístup k online textům publikovaným v časopise a možnost stáhnout si jednotlivá vydání časopisu v PDF je součástí vašeho předplatného.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu