Jak nastavit efektivní týmovou spolupráci. Ředitel naživo posunuje školu vpřed, 8. část

Vydáno: 10 minut čtení

Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si v letošním školním roce povídáme s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na nastavení týmové spolupráce.

Jak nastavit efektivní týmovou spolupráci
Ředitel naživo posunuje školu vpřed, 8. část
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK, lektorka, konzultantka a mentorka
Základní škola a Mateřská škola
Dr.
Edvarda Beneše se nachází na severním okraji Prahy a ve čtyřech budovách se v ní vzdělává 1 420 žáků v 63 třídách, součástí je i jedna třída mateřské školy. O rozvoj dětí se stará 107 pedagogů včetně vedení, 18 vychovatelů a 16 asistentů. Vize školy „Vytváříme nejlepší místo pro žáky“ se opírá o čtyři pilíře: Pomáháme žákům růst, Měníme se pro budoucnost, Spolupracujeme a učíme se v týmu a Jsme aktivní součástí místní komunity. Ředitelem školy je Mgr. Martin Střelec (ŘŠ) a jednou ze tří zástupkyň Mgr. Jana Češková (ZŘ).
Odkdy spolupracujete v rámci vedení školy?
ŘŠ:
Já jsem ředitelem školy od roku 2009, Jana přišla v roce 2015. Rok pracovala jako speciální pedagožka a v roce 2016 se stala zástupkyní.
ZŘ:
Potřebovala jsem „vjet do kolejí“ a chtěla jsem vybudovat funkční poradenské pracoviště. Dnes v něm máme psychology, školního logopeda i speciální pedagogy. Jsem zástupkyní zaměřenou na podporu dětí i pedagogů jak v oblasti emoční, tak i v té sociální. Do mé oblasti patří již zmiňované školní poradenské pracoviště, inkluze a také krizová komunikace.
ŘŠ:
Do vedení školy patří ještě další dvě zástupkyně, jedna zajišťuje celkovou organizaci pedagogického procesu (rozvrh, přijímání nových žáků, zápis, pedagogické rady), komunikaci s rodiči, organizační plánování, plánování pedagogického rozvoje učitelů. Druhá má na starost mezinárodní spolupráci, projektové řízení, environmentální vzdělávání, PR – WEB, sociální sítě, média, koordinaci ICT koordinátorů, vybavení školy digitálními technologiemi. Pak mám ještě zástupkyně, které mají na starosti samostatné úseky – školku a alternativní program.
Proč jste vstoupili do Ředitele naživo?
ZŘ:
Přišla jsem s tím já, rok před covidem. Ale dostali jsme se do něho až v druhém kole. Důvodem bylo jednak to, že v mé gesci jsou vztahy – a práci s nimi Ředitel naživo nabízel. A také jsme měli zpětnou vazbu od kolegů, že jsme málo srozumitelní, že naši komunikaci berou jako příkazy. To jsme chtěli samozřejmě změnit a zároveň se více soustředit na děti.
ŘŠ:
Já jsem o Řediteli naživo věděl už dříve, jenže jsem v té době měl
 
tři zástupkyně a nechtěl jsem si mezi nimi vybírat. Zpočátku totiž Ředitel naživo pracoval jen s dvojicemi z dané školy, dnes se možnosti rozšířily, z jedné školy se dokonce účastní čtyři lidé. Pak ale přišla s nápadem Jana a bylo rozhodnuto. Každopádně jsem neměl vůbec představu, jak Ředitel naživo změní moje myšlení.
Pojďme k našemu dnešnímu tématu a začněme tím, že na webu vaší školy není – jak je to obvyklé – „Personální obsazení“, ale „Náš tým“.
ŘŠ:
Tým byl můj nápad… Každopádně v naší škole je jiná týmovost – při tak velkém počtu lidí se sejdeme společně jen na vánočním večírku a dalších akcích.
Nicméně pedagogické týmy vám ve škole fungují. Jak jste jejich práci nastavovali?
ŘŠ:
Týmy jsme zaváděli v roce 2016. Jejich náplní byl výběr učebnic a také kontrola zápisu v třídních knihách. My jsme ale chtěli, díky Řediteli naživo, aby škola fungovala jako učící se organizace.
ZŘ:
V období covidu jsme se zapojili do projektu CEDU, který se týkal žákovských parlamentů. Ale byla možnost konzultovat i jiné věci, tak jsme nabídku využili a konzultovali jsme právě práci týmů.
ŘŠ:
Chtěli jsme vytvořit pedagogický leadership na nižší úrovni. Důležité bylo také uvědomění, že nemůžeme jenom chtít, ale že musíme i dávat, podporovat, motivovat. Sezvali jsme si vedoucí učitele a
 
seznamovali je se změnami, kterých bychom chtěli v oblasti profesního učení a posunu školní kultury ke kultuře podporující učení ve škole dosáhnout, a zároveň jsme jim v teoretické rovině proces změny přiblížili. Že si uvědomujeme, že to je dlouhý, nejednoduchý proces, pro učitele nepřirozený, ale že se chceme na tuto cestu vydat a bez nich nemáme šanci uspět. Někteří z vedoucí role odešli, protože tak to dělat nechtěli, necítili se na to. Musely se řešit i organizační věci, aby každý člověk byl pouze v jednom týmu, který si sám vybere. Může samozřejmě pracovat s lidmi z jiných týmů a taky se to děje, ale jeden tým je jeho hlavní. To byl proces, který trval asi rok.
Jak na takovou změnu reagovali?
ZŘ:
Hodně jsme s nimi mluvili, že nám jde o to, aby to nebylo metodické sdružení, ale učící se skupina. Pokud se jim to nezdálo, chodili za někým z vedení, komu důvěřovali. Ale nebylo to nic třeskutého.
Kolik týmů ve škole máte?
ŘŠ:
Teď máme dvanáct týmů, 1. stupeň po ročnících, pak matematika, český jazyk, dva týmy anglického jazyka a týmy společenských a přírodních věd. V čele stojí pedagogičtí lídři. To je jejich hlavní zadání. Mezitím vznikala vize, do které byly samozřejmě týmy zapojeny. A na každý rok si stanovujeme konkrétní zaměření, letos jsou to cíle vzdělávání jako zastřešující téma. Konkrétní detail je pak třeba cíl hodiny. Jde o práci s cíli komplexně.
ZŘ:
Cíle vypadají poměrně jednoduše, ale vše potřebuje svůj čas. Už je nám s Martinem jasné, že nemůžeme moc „tlačit“ a vymýšlet spoustu věcí najednou. Naše dvě druhé kolegyně Katka a Petra nás musely brzdit. Z Ředitele naživo jsme si odváželi spoustu nápadů, které jsme chtěli v rychlém sledu aplikovat. Nyní už víme, že vedoucí týmů potřebují svůj supervizní prostor, potkávají se nejen s námi, ale i s externistou, který jim nabízí vzdělávání, např. v mikromanagementu nebo zpětné vazbě.
Takže vzděláváte vedoucí týmů a ti pak předávají věci dál? V takovém počtu lidí to asi jinak nejde…
ŘŠ:
I v rámci lídrů se snažíme o učící se skupinu. Jako vedení jim nabízíme aktivity, které se snažíme odžít společně s nimi. Udělá se ukázková hodina, pak se bavíme o cílech, které jsme viděli… Jedeme čistě aktivitami.
Ještě se vrátím k lídrům. Řešíme momentálně výměnu jedné kolegyně v čele týmu, tak jsem oslovil potenciální kandidáty s konkrétním zadáním, jak vést a podporovat učitelský tým (celé zadání najdete v příloze rozhovoru). To je naše ambice. Pro nás, jako absolventy programu, je konečným cílem, aby se děti učily naplno a s radostí. Kvalita výuky je pro nás velké téma, tak jsme si vyrobili kartu se 14 indikátory kvalitní výuky opřenými o kritéria kvalitní školy. U každého indikátoru je popisným jazykem uvedeno, co má učitel v hodině dělat, aby naplnil daný indikátor. Debatu o pedagogických pokusech dělám i v rámci hodnotících pohovorů.
Zvládají hodnocení i lídři týmů?
ŘŠ:
Když jsem to chtěl po lídrech, tak vypukla panika. Nakonec z toho bylo jen popovídání, co se podařilo. Rozhodně si hlídáme soulad s vizí. Lídři se musejí vzdělávat v oblasti mentoringu a koučinku. Kus cesty jsme ušli, ale pořád je toho hodně před námi. Velmi pomohly výcviky v Libchavách i v CEDU, jiné prostředí rozvíjí.
ZŘ:
Lídrům nabízíme externisty, kterým mohou lídři říci, co by neřekli nám. Finance na tyto aktivity řešíme v rámci Šablon, výjezdy do zahraničí v rámci Erasmu. A supervize od Člověka v tísni jsou zadarmo.
Co byste vedení škol doporučili, pokud chtějí začít měnit svou školu, nejen v oblasti týmové spolupráce?
*
Uvědomit si, že pokud chce ředitel provést změnu (a nejen v nastavení týmové spolupráce), nemůže být sám, ale musí mít okolo sebe stejně naladěné kolegy.
*
Nerozjíždět najednou hodně věcí, dělat malé kroky – slovy pana ředitele: „Mít nohu na brzdě.“
*
Čitelně seznámit ostatní s tím, jaká změna se bude dělat, pravidelně se k ní vracet.
*
Mluvit stejným jazykem, ujišťovat se, že to všichni myslí stejně.
*
Vychovávat si své kolegy nejen do rolí vedoucích týmů a soustavně je podporovat.
*
Sdílet zkušenosti ve škole i mimo školu.
Děkuji panu řediteli i paní zástupkyni za rozhovor a přeji hodně elánu nejen do budování týmové spolupráce.
Příloha:
Jak vést a podporovat pedagogický tým
*
Vést a podporovat učitelský tým k tomu, aby:
*
nedílnou součástí jejich učitelství bylo soustavné a vzájemné profesní učení vedoucí ke zlepšování jejich učitelských kompetencí;
*
vedení jejich hodin bylo neustále zaměřováno na rozvoj a učení každého žáka a aby plánovali učení žáků v souladu se ŠVP a jejich aktuálními potřebami;
*
vzájemně komunikovali své učitelské pokusy a zkušenosti pomocí popisného, nehodnotícího jazyka a tím vytvářeli bezpečnou kulturu pro vzájemné profesní učení;
*
se běžnou součástí jejich práce staly metody profesního učení (otevřené hodiny, párové učení, triády, společná moderace hodin, učící se skupiny, společné projekty…);
*
cílem jejich pedagogického úsilí bylo učení dětí naplno a s radostí.
*
Sledovat pedagogický progres všech členů týmu a společně s nimi plánovat další kroky ke zlepšování jejich učitelských dovedností.
*
Hlídat a zajišťovat, aby veškeré jednání všech učitelů bylo v souladu s vizí školy.
*
Soustavně se vzdělávat v oblastech podporujících lídrovské
kompetence
(koučink, mentoring, vedení týmů atd.).
*
Pravidelně se zúčastňovat setkávání týmu lídrů a podílet se na pedagogickém rozvoji celé školy.
*
Být aktivním členem lídrovské triády.
*
Rozhodovat o prioritách v oblasti pořizování učebních materiálů a pomůcek v rámci svého týmu.
Poznámka redakce
Inspirativní zkušenosti účastníků programu Ředitel naživo představujeme v
Řízení školy
postupně v letošním školním roce, poprvé se tak stalo zářijovém vydání. Doposud jsme publikovali:
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 1. část: Jak vytvořit vizi školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 2. část: Jak nastavit společná setkávání učitel – žák – rodič
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 3. část: Jak efektivně nastavit hodnocení učitelů
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 4. část: Jak efektivně pracovat se žáky s odlišným mateřským jazykem
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 5. část: Jak na změnu ve vedení školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 6. část: Jak zapojit žáky do chodu školy
*
Ředitel naživo posunuje školu vpřed – 7. část: Jak zavést do školy kritické myšlení
Všechny texty najdete na www.rizeniskoly.cz/casopisy. Přístup k online textům publikovaným v časopise a možnost stáhnout si jednotlivá vydání časopisu v PDF je součástí vašeho předplatného.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Spolupráce pedagogických pracovníků
Řízení změny
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Řízení distanční výuky
Školní družina a kritéria ČŠI
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Měsíční plán zahájení školního roku
Začínající učitelé
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Kalendář
Řeč těla (Média trénik)

Poradna

Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP
Školní klub
Zřizovatel
Vzdání se funkce
Náhrada mzdy
Předávání agendy
Úvazek
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti

Články

Ředitel naživo posunuje školu vpřed - 1. část: Jak vytvořit vizi školy
Ředitel naživo posunuje školu vpřed - 3. část: Jak efektivně nastavit hodnocení učitelů
Ředitel naživo posunuje školu vpřed. 5. část: Jak na změnu ve vedení školy
Ředitel naživo posunuje školu vpřed. 7. část: Jak zavést do školy kritické myšlení
Ředitel naživo posunuje školu vpřed. 6. část: Jak zapojit žáky do chodu školy
Ředitel naživo posunuje školu vpřed - 2. část: Jak nastavit společná setkávání učitel - žák - rodič
Ředitel naživo posunuje školu vpřed. 4. část: Jak efektivně pracovat se žáky s odlišným mateřským jazykem