Zájmové vzdělávání
- Článek
V sociálně znevýhodněné čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem se už několik let daří propojení neziskového a školského světa. Mateřská škola Pastelka zde spolupracuje s Člověkem v tísni, který provozuje předškolní klub Stonožka – místo, které pomáhá dětem i jejich rodičům zvládnout přechod do hlavního vzdělávacího proudu.
Je možné, aby nepovinný předmět naší školy (sborový zpěv) navštěvovali v případě zájmu i žáci jiných škol? Pokud ano, za jakých podmínek (pojištění v případě úrazu na akci, bezpečnost, odpovědnost za škodu)? Stejnou otázku řešíme i v případě zájmových kroužků, především sportovních.
- Článek
Digitální nástroje se rychle stávají součástí práce každého učitele. Jedním z nejdostupnějších a nejpřehlednějších pomocníků je Canva - jednoduchý online editor grafiky a vizuálního obsahu, který využijí nejen pedagogové, vychovatelé ve školních družinách, ale i žáci v každodenní praxi. Ať už jde o přípravu výukových materiálů, nebo tvorbu moderních prezentací či videí, Canva otevírá široké možnosti pro kreativní práci.
- Článek
Materiál obsahuje 24 kartiček, které podle obrázků pomáhají rozdělit děti do dvojic, trojic, čtveřic a šestic.
- Článek
Listopad nemusí být pochmurný. Naopak - právě v tomto období vznikají ta nejkrásnější dílka. Stačí málo - přírodní materiály z procházky, pár zbytků papíru, lepidlo, nůžky a chuť tvořit. Nápady, které potěší i zahřejí, mohou vznikat každý den. Dnes se s vámi podělím o snadný obrázek ledního medvěda z otisku ruky nebo si vyrobíme velmi snadné podzimní ozdoby ze slaného těsta.
- Článek
V českých školách je téma recyklace odpadů dobře zavedené. Děti zpravidla vědí, jaký odpad patří do kterého kontejneru. Avšak znalost, jak přeměnit odpad v něco hodnotnějšího, často chybí. Jak tedy efektivně zařadit principy upcyklace do vzdělávání a jaké aktivity zvolit, aby měly hlubší smysl?
- Článek
Lze snížit úplatu za školní družinu účastníkovi, který je trvale přihlášen na 4 dny v týdnu?
- Článek
Jak správně uvést v pracovní smlouvě 80 % úvazek vychovatelky školní družiny? PPČ je 30 hodin týdně při plném úvazku. Jedná se mi o to, jestli mám napsat, že ze 40hodinové pracovní doby je její pracovní doba 32 hodin, a také napsat její přímou a nepřímou hodinovou pracovní dobu. Kolik bude činit ta nepřímá v hodinách?
- Článek
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
- Článek
Materiál obsahuje 24 vánočních stromečků s úkoly, které tvoří adventní kalendář. Úkoly jsou vymyšlené tak, aby byly proveditelné jak společně s dětmi, tak i samostatně doma.
- Článek
Původně jsem dubánky začal tvořil jen tak pro radost - pro pobavení své, svých dětí i přátel na sociálních sítích. Postavičky ze žaludů a dalších přírodnin brzy získaly spoustu fanoušků a postupně se z jejich fotografií začaly rodit první produkty, jako kalendáře, pohlednice, a dokonce i dětské knihy. V posledních letech ale dubánci udělali další významný krok: našli si cestu přímo do škol a školek. Začal jsem s nimi vytvářet různé výukové materiály pro učitele v mateřských školách a na prvním stupni základních škol.
- Článek
Cvičení a aktivity zaměřené na zklidnění těla, emocí a mysli přinášejí pro děti ve školní družině, a nejen v ní, mnoho benefitů. Příspěvek nabízí výběr jednoduchých a rychlých cvičení, kdy je potřeba děti zklidnit, či naopak povzbudit. Najdete zde inspiraci a jednoduché návody na aktivity, kdy potřebují děti vydechnout mezi jednotlivými činnostmi nebo když je potřeba obnovit dobrou energii a pohodové nastavení u jednotlivců nebo celého kolektivu.
- Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
Může školní klub fungovat i během vyučování mezi výukovými bloky? Jak a kde provoz školního klubu evidovat a vykazovat?
- Článek
Vzdělávací a zájmové aktivity mimo školu mají často na děti větší vliv než to, co probíhá v samotné škole. Mohou být účinnou prevencí patologických jevů a posilovat soudržnost obyvatel v obci a ve městě. Článek popisuje tipy pro zřizovatele, jak neformální vzdělávání podporovat a jak odstraňovat obvyklé bariéry. Text vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Rádi byste si zpestřili procházku venkovní hledačkou? Stačí dětem vytisknout list, který zrovna potřebujete, a vyrazit ven.
- Článek
Každý, kdo pracuje s dětmi ve školní družině, přemýšlí, jak je zabavit, zaujmout. Mezi dětmi oblíbené hry patří jazykové hry s textem. Pomáhají dětem uvědomit si podobu českých slov a vět, jejich stavbu, dělení vět na slova a slov na jednotlivé hlásky. Děti se při hrách učí správně a kultivovaně používat český jazyk v běžných situacích, rozvíjí schopnost vyjadřovat vlastní názory, vystupovat před ostatními dětmi. Díky čtení či poslechu se děti učí vnímat literární text, rozumět jeho významu a smyslu, učí se převyprávět čtené texty, vytváří si základní čtenářské dovednosti a návyky.
- Článek
Materiál obsahuje 24 dvojic kartiček s dubnovými pranostikami a jejich obrázky a pracovní list dvojí úrovně sloužící k procvičení znění jednotlivých pranostik.