ICT

Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné ...
Vydáno: 25. 4. 20252 minuty čtení
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. ...
Vydáno: 23. 4. 20256 minut čtení
Polytechnická výchova a praktické činnosti se vrací do vzdělávacích programů základních škol, trend propojování teoretických znalostí s digitálními technologiemi a reálnou praxí je však nevyhnutelný v technických i netechnických oborech dalších stupňů ...
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
Možná jste o změně školního informačního systému ještě neuvažovali. „Vždyť už jsme na ten stávající zvyklí,“ říkáte si. Ale co kdyby existovalo řešení, které vám ušetří čas, práci a často i náklady, zpřehlední řízení školy a usnadní komunikaci s učiteli ...
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě ...
Vydáno: 16. 4. 20256 minut čtení
Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem v mnoha oblastech, včetně psychologického poradenství a podpory duševního zdraví obecně. Její použití může nabízet řadu výhod i výzev. Aktuálně v kontextu psychologické podpory pro dospívající, u ...
Vydáno: 16. 4. 20257 minut čtení
Kybernetická bezpečnost je téma, které pedagogický sbor zajímá až v okamžiku opravdového maléru. Vyzpovídal jsem tedy paní kolegyni, která si troufla „hacknout“ svou vlastní školu. Z pochopitelných důvodů bude dnešní rozhovor anonymní.
Vydáno: 16. 4. 20254 minuty čtení
Když na scénu vstoupily nástroje typu ChatGPT, reakce ve školství připomínaly situaci s kalkulačkami v 80. letech – buď kompletní odmítnutí, nebo bezhlavé nadšení. Řada škol zaujala obrannou pozici a AI zakázala, jiné ji naopak začaly používat při každé ...
Vydáno: 16. 4. 202512 minut čtení
Nástroje jako ChatGPT jsou již běžnou součástí života mnoha žáků a školy hledají cesty, jak na tuto situaci reagovat. Zatímco většina vzdělávacích institucí řeší, jak AI integrovat do výuky, na pražské ZŠ Nika se paralelně věnují i opačné otázce: jak ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Téma umělé inteligence rezonuje v českých školách víc a víc. Ucelený a praktický rámec pro výuku AI na základních a středních školách přináší Kurikulum umělé inteligence. Pojďme si představit, jak vypadá koncepce pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ a SŠ ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
V současné výuce se často setkáváme s problémem, jak přizpůsobit výuku potřebám každého žáka. Někteří studenti se učí rychle a potřebují výzvy, jiní potřebují více času na pochopení látky. Jak se tedy dá zajistit, že nikdo nezaostává a zároveň se nikdo ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Víte, co všechno patří do kybernetické bezpečnosti ve škole? A jak předejít všem možným rizikům kyberhrozeb? Národní pedagogický institut má až do konce roku 2025 pro učitele zdarma širokou škálu podpory i v oblasti kyberprevence a kyberbezpečnosti. Můžete ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Obecně zcela jistě platí, že otázka způsobu využití či zneužití technologií provází lidstvo od nepaměti. Ve škole se děje přesně totéž, jen o něco později. Zneužití umělé inteligence ve vzdělávání je doslova na spadnutí, a to nejen žáky, ale i učiteli. A ...
Vydáno: 19. 3. 20257 minut čtení
Pomalu, ale jistě se blíží čas, kdy školky budou muset přejít na digitální podobu matriky a administrativy. Zatímco změny mohou působit jako výzva, přechod na elektronické podání matričních údajů přináší nejen povinnost, ale i velkou příležitost, jak si ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Digitální technologie ve školství prošly v posledních desetiletích obrovským vývojem. Stejně jako mnoho jiných škol jsme i my v Základní škole Václava Talicha v Mostě začínali s klasickou tabulí a křídou. Následovaly první projektory, zejména v učebnách s ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Ve světě, kde technologie hrají čím dál významnější roli, se digitální kompetence stávají základem úspěchu nejen v profesním, ale i v osobním životě. Školy připravují žáky na budoucnost, v níž bude práce s digitálními nástroji nezbytná. Ředitelé škol ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Pokud pojmeme digitalizaci pouze jako převod postupů analogového světa do světa digitálního, nedosáhneme kýžených zlepšení. Potenciál využívání digitálních technologií musí mít větší ambice. Ve vzdělávání se musí ve výsledku jednat o zkvalitnění vzdělávání ...
Vydáno: 19. 3. 20251 minuta čtení
Proměna toho, co a jak se mají děti a studenti ve školách učit, je v posledních týdnech a měsících velkým tématem. Přispívá k tomu mimo jiné i skutečnost zrychlujícího se světa a častěji se měnících potřeb pracovního trhu. Národní pedagogický institut ČR ...
Vydáno: 20. 2. 20254 minuty čtení
Jak udržet pozornost dnešních žáků, kteří vyrůstají s technologiemi na dosah ruky? Interaktivní výuka je klíčem k získání jejich zájmu a rozvoji dovedností pro jejich budoucnost. Výukové materiály Red Monster propojené přímo se školním informačním systémem ...
Vydáno: 20. 2. 20256 minut čtení

Poznámka k dokumentu