ICT ve škole

  • Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) ve vzdělávání se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnešní článek se soustřeďuje na to, zda AI může vytvářet autorská díla, a na nový fenomén multimodální AI.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Úpravy v souvislosti s revizemi vzdělávacího programu jsou dnes nezbytnou součástí cesty ke kvalitnímu a modernímu vzdělávání. Ředitelé a pedagogové tak čelí výzvě, jak tyto změny vhodně, smysluplně a citlivě začlenit do školního prostředí a zároveň udržet motivaci všech zúčastněných. Pojďme se zaměřit na klíčové kroky, které mohou školám pomoci projít tímto transformačním procesem úspěšně.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Žádná moderní škola se dnes neobejde bez intuitivního školního informačního systému (ŠIS), který je srdcem administrativní a komunikační struktury vzdělávací instituce. Řídí veškeré aspekty školního života – od správy dat studentů přes komunikaci s rodiči až po hodnocení výsledků a správu rozvrhů. Přestože většina škol v České republice dnes používá nějakou formu ŠIS, mnoho z nich stále spoléhá na zastaralé informační systémy běžící na vlastním hardwaru, které byly kdysi považovány za revoluční. S nástupem cloudových technologií se však situace změnila a školy častěji volí cloud. Zjistěte, jaké jsou klíčové rozdíly mezi školními informačními systémy běžícími na vlastním serveru, a těmi v cloudu a proč je čas na změnu.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
E-maily jsou podle teenagerů „pro starý“. Jejich žebříčku popularity vévodí sociální sítě. Stačí to ale k orientaci ve světě moderních technologií? Informační gramotnost žáků 8. a 9. tříd základních škol prověří 15. ročník celostátní soutěže IT-SLOT, kterou každoročně pořádá Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT). Registrace škol a jejich reprezentantů je možná online do 11. listopadu.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Je to už dost dávno, co jsem začala používat elektronickou nástěnku Padlet. Tuším, že jsem jej poprvé viděla na konferenci pro učitele angličtiny v Brightonu. A protože ráda zkouším nové věci a obzvlášť IT ve výuce, hned jsem začala s Padletem experimentovat. Přesto je možné, že Padlet nevyužíváte, a to je opravdu škoda. Je to užitečný nástroj umožňující spolupráci, ale já jej také využívám ke „skladování“ materiálů. Navíc se neustále vyvíjí a dnes je propojen s umělou inteligencí, což – přiznám se – zatím nemám odzkoušené. Ale pojďme na to pomalu. Ráda bych vám ukázala několik svých oblíbených způsobů využití Padletu.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Není to tak dávno, co se objevily první články o rozhodnutí starosty jednoho moravského okresního města o fyzickém odebrání mobilních telefonů (podle textu spíše VŠECH digitálních zařízení), protože podle něj a zastupitelů tohle harampádí do škol nepatří z mnoha důvodů. Na LinkedIn se rozběhla mírně žhavá diskuse a ještě žhavější na více čtených Novinkách. Někteří nad závěry kývali hlavou, jiným se protáčely panenky. No, alespoň nějaký tělocvik u displejů.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
V roce 2025 nás čeká důležitá změna, která ovlivní všechny mateřské školy v České republice. Nová legislativa přinese povinnost vést školní matriku digitálně prostřednictvím školních informačních systémů (ŠIS). Tato změna je součástí širšího úsilí o modernizaci a zefektivnění administrativních procesů v mateřských školách. Digitalizace matriky přináší řadu výhod od zjednodušení administrativních úkonů až po zvýšení bezpečnosti dat. V tomto článku vám představíme, co tato novinka přinese, jaké jsou výhody digitalizace a jak se na tuto změnu připravit.
Vydáno: 21. 09. 2024
  • Článek
I ve školním roce 2024/2025 mohou školy využít široké palety služeb Národního pedagogického institutu ČR, mnohé z nich jsou navíc zdarma. S ohledem na novou informatiku, důraz na digitální kompetence a obměnu školní techniky jde jistě o příjemnou zprávu.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Bezpečnost na internetu je velké téma, protože digitální technologie pronikají do všech oblastí našeho života. Nejde například jen o internetové bankovnictví, ale týká se to i školních informačních systémů (ŠIS). Pro vedení škol jde o jednu z priorit, které řeší. Důvodů, proč jde o klíčové bezpečnostní téma, je hned několik. Školní informační systémy obsahují citlivé údaje o žácích, učitelích nebo o školních aktivitách. O tyto informace je v dnešním světě zájem, a proto jsou často cílem pro kybernetické útoky. Jak tedy zajistit jejich bezpečnost a tím chránit osobní údaje i plynulý chod školy?
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol, jak začlenit nové digitální technologie do výuky, ukazuje jim také aplikace a metody vhodné pro tyto účely.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Vede předmětovou komisi informatiky, a tak se implementace revizí a přechodu na novou informatiku na její škole Lenka Blehová účastní v první linii. Pardubické Gymnázium Dašická se nicméně rozhodlo jít vlastní cestou a změny přišly ze sborovny namísto z ředitelny. Také na ně najíždějí postupně, aby se systém nezhroutil a učitelům se vše podařilo zvládnout.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Učitelů, kteří zcela odmítají vpustit digitální technologie do svých hodin, je už minimum. Snižuje se i nejistota pedagogů. V některých školách však zatím chybí jasná koncepce, jak technologie smysluplně zařazovat do výuky v jednotlivých ročnících a předmětech, soudí Pavel Černý. Kromě toho, že vede 3. ZŠ v Chebu, působí jako lektor NPI ČR pro sborovny a lektor kurzů o využití technologií v přírodovědných předmětech v rámci podpory škol při zavádění IT do výuky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Navzdory tomu, že jsme se od Kosmovy kroniky posunuli do jiných letopisů, a to nejen obsahově, ale i formou, ve škole bychom na kořeny české státnosti tak úplně neměli zapomínat. Co na tom, že na materii notně napadal prach, pisálkové i slovutní historici dané pověsti tisíckrát převyprávěli, pořád jsme přeci potomci jednoho pantáty, který si prý říkal Čech (Boemus). V době, kdy všemu kolem nás vládne internet, globalizace, europanství a dnes chatboty, se může zdát, že i pro běžnou výuku je takovéto téma málem dezinformací. Co na tom, že se Jiráskova verze příchodu Čechů nejspíš od té skutečné docela liší? Pořád máme před sebou i základy české literatury jako takové.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Školství prochází změnami. Digitální kompetence, umělá inteligence, roboti a mnohé další termíny se opakovaně vynořují ze všech koutů. Internet je plný tipů, metodik, nabídek školení, webinářů i konferencí. Co z toho si vybrat? Kolik času je potřeba věnovat tomu, abychom udrželi krok s dobou? A je to vůbec nutné? Kéž by existovalo nějaké řešení. Třeba někdo, kdo by všechno sledoval a pro své kolegy by na míru vybíral jen to, co konkrétně jim ve výuce pomůže naplnit nové cíle. Někdo, kdo by je také motivoval a byl jim oporou. Není třeba zůstávat u přání, protože řešení existuje – ICT koordinátor Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR).
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Sérii rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny uzavíráme s paní Romanou Brožkovou, která získala cenu za mimořádný počin. Konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT. Odpovědi na to, jak by měl podle ní vypadat ideální vztah mezi ředitelem a zástupcem nebo co ji na práci zástupkyně v mateřské škole baví nejvíce, najdete na následujících řádcích.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Zadat do počítače libovolné téma hodiny, stáří žáků a během pár minut si stáhnout kompletní přípravu. Před dvěma roky ještě něco nepředstavitelného, s rychlým nástupem umělé inteligence už běžná realita.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Poslední povinný rok předškolního vzdělávání by měl být pozvolným přechodem mezi mateřskou školou a školou základní, především tím, že dítě nadchne pro učení, poznávání, zkoumání a experimentování. Podpoří jeho samostatnost a odpovědnost a vybaví je dovednostmi, které mu pomohou zažít v počátcích školní docházky úspěch a pozitivní přijetí od učitelů i ostatních dětí.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Umělá inteligence je fenomén, o kterém by se v současnosti mělo přemýšlet. Bez ohledu na to, zda jsem na základní umělecké škole ředitel, učitel nebo ji navštěvuji jako žák. AI nám všem zásadním způsobem ovlivní v blízké době naše životy.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Mohou aplikace či digitální hry v budoucnu nahradit učitele? I o tom jsme si povídali s Michaelou Slussareff, která se věnuje výzkumu vlivu digitálních technologií na vývoj a zdraví dětí i dospělých. Je zakladatelkou iniciativy Digitální zdraví dětí (digitalnizdravideti.cz), která je určena rodičům, pedagogům, ale i pediatrům a nabízí jim odpovědi na otázky, jaká nebezpečí, ale i příležitosti digitální technologie dětem přináší a jakým způsobem okolo nich nastavit zdravá pravidla a hranice. Spolu s odborníky, kteří se zabývají novými technologiemi, založila neziskovou organizaci Slow Tech Institute (slowtechinstitute.org), usilující o podporu výzkumu a vzdělávání veřejnosti v otázkách zdravého přístupu k technologiím. Je autorkou knihy Hry, sítě, porno.
  • Článek
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Láska k počítačům byla tak silná, že se z Tomáše Bazalíka stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí kariéru. Stal se z něj IT guru Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR) a majitel IT firmy. Kruh pomyslně uzavřel návratem do škol v obou ze svých profesí.
Vydáno: 23. 04. 2024