Výjezdy mimo školu
- Článek
Iva Adámková je učitelka francouzštiny a češtiny jako mateřského i cizího jazyka, která za svoji činnost a přínosy do vzdělávání získala řadu domácích i zahraničních ocenění. Je také zkušenou koordinátorkou projektů spolupráce mezinárodního vzdělávání v programech Erasmus+ či dnes již ukončeného programu Comenius. Její inovativní koncept „Létající lektor francouzského jazyka ve Zlínském kraji“ získal Evropskou jazykovou cenu LABEL. Nyní působí jako koordinátorka mezinárodních vztahů Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť. Jak projekty mezinárodní spolupráce posouvají učitele i celou školu? A na co si dát při koordinaci projektu pozor?
- Článek
Posudek o zdravotní způsobilosti je dokument, který školy a školská zařízení vyžadují od zákonných zástupců v případě pořádání zotavovacích akcí a škol v přírodě, popř. také v případě vícedenních výletů. Zákon o ochraně veřejného zdraví upravuje situace, kdy je třeba jej vyžadovat, a vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti obsahuje v příloze č. 3 závazný vzor tohoto posudku. Proto není možné jej nahradit jiným dokumentem.
Při exkurzi do zahraničí se zaměstnanci do dohody o provedení práce do kolonky Místo výkonu pracovní činnosti napíše místo skutečného místa výkonu v zahraničí nebo místo vysílající kmenové školy? A cestovní příkaz se tedy vzhledem k místu výkonu práce bude účtovat jak?
Přijímací řízení na naši školu úspěšně absolvovala žákyně, která přijímacím řízením prošla jako dívka, ale již nyní nám společně se zákonnými zástupci oznamuje, že od září již bude v dokumentaci figurovat jako chlapec. Hned na začátku září plánujeme adaptační kurz, kterého se chce zúčastnit. Můžete nám, prosím, poradit, jak nejlépe zvolit ubytování? Bude se jednat o dvě přespání.
- Článek
Dům zahraniční spolupráce (DZS) už posedmé ocenil projekty, které díky mezinárodní spolupráci posouvají vzdělávání vpřed. Ocenění, která nesou název Ceny DZS, zviditelňují nejen úspěšné iniciativy, ale také motivují další organizace k zapojení do mezinárodních vzdělávacích aktivit.
- Článek
Zajištění bezpečnosti předškolních dětí během pobytové akce má absolutní prioritu. Školky a organizátoři akcí by měli využívat ubytování, které splňuje všechny bezpečnostní standardy – například vybavení protiskluzovými povrchy, zábradlím u schodů, možnost uzamknutí oken a dveří a zajištění rizikových prvků, jako jsou například nechráněné bazény.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na rodičovské a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Dnes se budeme bavit o těch, kdo nám školní akce pomáhají realizovat.
- Článek
Kateřina Pernicová, zástupkyně ředitele a zkušená učitelka angličtiny, španělštiny, matematiky a chemie na Gymnáziu Rájec-Jestřebí, kdysi poprvé vystoupila ze své komfortní zóny a vyrazila na zahraniční pobyt. Jak ji tato zkušenost ovlivnila a jak dnes vnímá mezinárodní vzdělávací programy, prozradila Lucii Kalivodové z Domu zahraniční spolupráce (DZS).
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na rodičovské a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Dnes se budeme bavit o pojištění.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na mateřské dovolené a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct.
- Článek
Pobytové akce pro děti z mateřských škol vyvolávají řadu otázek. Jsou malé děti připraveny strávit delší dobu mimo domov? Jaký má pobytový kurz význam pro jejich rozvoj a vztah k přírodě? Tento článek přináší pohled na to, jak mohou být takové akce přínosem, a přináší argumenty pro i proti.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na mateřské dovolené a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Minule si povídaly o tom, co mohou a nemohou rodiče v souvislosti se školní akcí, a dnes se podívaly na další aktéry, a to na doprovázející dospělé.
- Článek
Potkaly se opět a opět ne u Kolína advokátka na mateřské dovolené a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Minule si povídaly o tom, co je školní akce, a dnes budou pokračovat rolí rodičů při plánování a realizaci školních akcí.
- Článek
Školy v rámci vzdělávání dětí podnikají i celou řadu outdoorových aktivit v přírodě, a to i na horách. Pokud škola při realizaci takových programů „v horském prostředí“ využívá placené externisty jako OSVČ nebo různé agentury, pak by měla vědět, že z pohledu práva nemá volné ruce. Jestliže vás zajímá, koho jediného můžete legálně k vedení dětí v horském prostředí využít, jaké právní nároky jsou kladeny na kvalifikaci takové osoby a jaká rizika jsou spojená se zajištěním aktivit jinou než kvalifikovanou osobou, čtěte dále.
Tzv. „mimoškolní akce“ jsou aktivity, které se konají mimo běžnou školní výuku, resp. mimo rozvrh hodin a mimo areál školy [přesněji „mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání“, srov. § 3 vyhlášky 48/2005 Sb. a § 144 odst. 1 písm. g) školského zákona]. Jsou však organizovány školou nebo školským zařízením, i když doslovné chápání „mimo školu“ může vyvolávat odlišnou představu. Tyto akce mohou být například výlety, školy v přírodě, soustředění, tábory, sportovní turnaje, kulturní akce, exkurze, soutěže a podobně.
- Článek
Mohlo by to znít jako nějaká hláška z filmu. Každý z nás zná přece Hliníka, který se do Humpolce přestěhoval – stejně jako my každý rok na jeden týden. Naše mateřská škola jezdí pravidelně na školu v přírodě do Vřesníka u Humpolce. Pojďme se společně podívat, jak se nám na škole v přírodě líbí…
- Článek
Tento článek vznikal v předvánočním období, kdy v Praze poprvé sněžilo. A to mi připomnělo, že období školních lyžařských výcviků se blíží a s ním i otázky na zajištění bezpečnosti žáků.
- Článek
Kraj Vysočina je zřizovatelem přibližně stovky příspěvkových organizací, především v oblasti školství, sociálních věcí, kultury a zdravotnictví. Snahou kraje je z pozice zřizovatele vytvářet podmínky pro spolupráci těchto organizací napříč širokým spektrem, tj. odbourávat pověstný resortismus. Vhodnou formou takové spolupráce jeprojektorganizace Vysočina Tourism, která se zabývá cestovním ruchem, určený školám a spočívající v plánování výletů, exkurzí a vzdělávacích aktivit.
MŠMT vydává aktualizované Doporučení k zajištění povinné výuky plavání v základních školách.
Školní výlety jsou u dětí velmi oblíbené. Na ředitele škol a pedagogy však tyto akce kladou značné nároky. Je třeba vyřešit otázky týkající se pracovního práva, např. jak se vypořádat s limity pracovní cesty a cestovními náhradami, s pracovní dobou atd.