Legislativa

Ředitel vydal rozhodnutí o přijetí žáka do 1. ročníku. Rozhodnutí nabylo právní moci. Zákonný zástupce žáka oznámil, že dítě nastoupí do 1. ročníku na jinou ZŠ. Může vzít zákonný zástupce svou žádost zpět, má se odvolat proti rozhodnutí, jiná škola pošle rozhodnutí o přestupu, když ještě nezačal nový školní rok, nebo jen žák v září nenastoupí? Jak postupovat? 
Vydáno: 12. 06. 2025
Jak je to s povinností přijetí nespádového dítěte na 2. stupeň ZŠ? Modelově: na vesnici je ZŠ pouze 1. stupeň, „tradičně“ děti chodí na 2. stupeň do města, ale nejsou spádové. Nebo děti z vesnice, která má svou ZŠ (1. stupeň), ale rodiče dojíždějí do města a chtějí dítě dát do 1. třídy na ZŠ ve městě (nespádové dítě, vesnice má svou školu). Je ZŠ povinna přijmout všechny přihlášené děti, když má „papírově“ volnou kapacitu školy (tj. má volnou kapacitu dle rejstříku), ale nemá volné učebny, nechce přeplnit třídy, na 1. stupni má pouze 3 třídy, po 25 dětech, kdyby musela přijmout nespádové děti, měla by ve třídě 30 a více dětí, což nechce. Podotýkám, že ve městě jsou další 2 školy, které tak naplněné nejsou, případně na 1. stupeň mají vesnice své školy. Může ředitel tyto žáky odmítnout? 
Vydáno: 28. 05. 2025
Je předepsané, co přesně má obsahovat předávací protokol pro nového ředitele školy, který školu přebírá? Případně prosím o nějaký vzor. Dále k této věci ještě jeden problém: před nástupem nového ředitele je otazník kvůli odstupnému pro bývalou paní ředitelku, kdy se přišlo na to, že na odstupné nemá nárok (bylo už vyplaceno) a tato celkem vysoká částka nyní chybí v rozpočtu (zatím řešeno přesunem peněz). Řeší se to už přes právní kancelář, nicméně, je nutné tuto věc též do předávacího protokolu zanést? Nový ředitel by tak případně byl kryt proti tomuto rozhodnutí, kdy ještě ve své vedoucí pozici nebyl. 
Vydáno: 28. 05. 2025
Učitelka prvního stupně ZŠ vykonává ještě činnost speciálního pedagoga. K výkonu obou činností je kvalifikovaná. Pro obě činnosti má uzavřené pracovní smlouvy, na pozici učitelka výše úvazku 1,00. Jako učitelka má 22 hodin přímé pedagogické činnosti. Na pozici speciální pedagog - výše úvazku 0,15, tento úvazek zahrnuje 0,1 - speciální pedagog - hrazeno původně ze Šablon + 0,05, tj. 1 hodina speicálně pedagogické péče týdně). Od 1. 9. 2025 přibude další jedna hodina speciální pedagogické péče. Je možné jí na pracovní pozici učitelka úvazek 1,00 sestavit tak, že bude v kombinaci 20 hodin přímé ped. činnosti v dané třídě 1. stupně ZŠ + 2 hodiny spec. ped. péče (odpoledne se skupinkou žáků, kteří to mají v doporučení)? Pokud to možné není, existuje nějaký jiný, doporučující model, jak úvazky sestavit a správně financovat?
Vydáno: 26. 05. 2025
  • Článek
Ředitelé škol, jejich zástupci i administrativní pracovníci se ve své praxi často setkávají s tzv. „stošestkou“, tedy žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Mezi časté a zároveň problematické požadavky žadatelů patří žádosti o informace týkající se výše platů, mezd nebo jiných finančních plnění, a to buď směřující na celou vzdělávací instituci, nebo jen na konkrétní skupinu pracovníků. Tyto dotazy žadatelů často vyvolávají řadu nejasností, a to jak z hlediska jejich oprávněnosti, tak i způsobu, jak na ně dle zákona reagovat.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Jak při práci na Lince pro rodinu a školu 116 000, tak při řešení stížností v rámci inspekčních týmů ČŠI se velmi často setkávám se situací, kdy nejméně jeden z nezletilých aktérů případu je v péči školního psychologa… a to je vše, co mi k tomu kdokoliv může říct, protože terapeutické konzultace jsou přece důvěrné. Na následujících řádcích chci ukázat, že nastavení obsahu a limitů práce školního psychologa je v rukou vedení školy stejně jako u jakéhokoliv jiného zaměstnance. A pro všechny aktéry je přínosné a žádoucí, aby se podstatné informace dostávali i k dalším profesionálům, kteří se žákem pracují.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Každá škola se snaží prezentovat na veřejnosti svoji činnost. Dělají to kromě jiného zveřejňováním fotografií a audio a videozáznamů. Na důležitosti tento způsob prezentace nabývá u základních uměleckých škol.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
I letos proběhly přijímací zkoušky na střední školy tak, jak jsme po léta zvyklí, pod taktovkou CERMAT. Deváťáci se nejdříve rozhodli, kam se podle svých priorit přes systém DiPSy přihlásí, a teprve poté vykonali jednotnou přijímací zkoušku. Ta prověřila jejich znalosti z matematiky a českého jazyka a podle ní se rozhodne, na jakou školu budou žáci nakonec přijati.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Následující text volně navazuje na předchozí článek autorů „Zamyšlení nad odpovědností za školní úrazy: kdo zaplatí za školní úraz a kdo musí být pojištěn?“ (Řízení školy 5/2025, s. 9–13), ve kterém autoři čtenářům přiblížili zejména systém odpovědnosti škol a školských zařízení za újmu způsobenou žákům při školních úrazech. Nyní se ve volném pokračování zaměřují na to, jak české soudy rozhodují o školních úrazech v konkrétních případech.
  • Článek
Změny za období květen 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz Zákon č. 120/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb.,...
S nástupem do funkce ředitele školy potřebuji stávajícího statutárního zástupce učinit pouze zástupcem a zároveň nového pedagoga jmenovat statutárním zástupcem ředitele školy. Jak mám správně postupovat? Musím statutárního zástupce odvolat a znovu jmenovat, ale na pozici zástupce? 
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Tento text se pokusí reagovat na pozitivní ohlasy, kterých se nám jako autorům projektu Ústavní (ne)pořádek v obrazech dostalo a kterých si nesmírně vážíme. Komiksové vydání Ústavy a Listiny základních práv a svobod, které vyšlo v prosinci 2024 v nakladatelství Wolters Kluwer, bylo na stránkách Učitelského měsíčníku blíže představeno v dubnovém čísle. Na tomto místě tedy jen připomeňme, že se jedná o iniciativu spolku Hermeniculum, zaměřeného na popularizaci ústavního práva.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Ve školách se opakovaně řeší, kdo a za jakých okolností může vykonávat zdravotní úkony. Neméně často se řeší, jak je to s podáváním léků dětem a žákům, pokud nejsou schopni tento úkon zrealizovat sami. Na jednu stranu podle názoru MŠMT platí, že nelze připustit, aby dítě, žáka nebo studenta, který např. musí užívat léky nebo dodržovat dietu, nebylo možné vzdělávat, neboť učitelé a jiní zaměstnanci škol a školských zařízení mu pomoci odmítají, na druhou stranu platí, že pokud zdravotní potřeby dítěte přesahují možnosti zaměstnanců školy, ať už odborné, časové, nebo jiné, a pokud dítě potřebuje nad rámec standardních úkolů pedagogické práce speciální dohled či výkon jiných odborných zdravotních úkonů, musí se zákonný zástupce ve spolupráci s praktickým lékařem pro děti a dorost a se školou pokusit o nalezení řešení v podobě zajištění podpory jinou osobou, než je zaměstnanec školy.
Vydáno: 22. 05. 2025
Pokud do mateřské školy přijmeme dítě, které se po nástupu začne chovat nevhodným způsobem nebo bude opakovaně porušovat školní řád (např. agresivní chování vůči dětem či personálu, nebo jiné nezvladatelné chování), existuje nějaká tzv. adaptační/zkušební lhůta, během které je možné ukončit docházku dítěte do MŠ bez udání konkrétního důvodu, případně s důvody uvedenými výše? Případně, lze v takové situaci dítě vyloučit z předškolního vzdělávání? Jaký je postup a jaké lhůty je nutné dodržet? Liší se situace, pokud dítě ještě nemá povinnou předškolní docházku? Existuje k tomu relevantní právní úprava nebo metodický pokyn?
Vydáno: 21. 05. 2025
Jaké právní kroky musí nastat při sloučení základní a mateřské školy, a v jakém časovém horizontu?
Vydáno: 21. 05. 2025
Z důvodu nouze máme málo tělocvikářů, jsme střední škola, gymnázium. Je možné na začátku roku (například formou turistického kurzu apod.) naplnit časovou dotaci tělesné výchovy během roku a poté například v druhém pololetí tělesnou výchovu neučit? Či snížit její časovou dotaci? Samozřejmě chápu, že bychom toto museli zdůraznit a změnit v našem ŠVP. 
Vydáno: 20. 05. 2025
Jak postupovat a jaké běží lhůty, kdy se škole vrátilo rozhodnutí o nepřijetí k základnímu vzdělávání do 1. ročníku? Rozhodnutí bylo zasláno doporučeným dopisem do vlastních rukou jen adresátovi (červený pruh s doručenkou) na adresu trvalého pobytu zákonného zástupce a vrátilo se z důvodu, že adresát je na uvedené adrese neznámý. Jaké kroky musíme následně konat a kdy lze dopis považovat za doručený fikcí? 
Vydáno: 20. 05. 2025
Metodická příručka přináší přehled problematiky úpravy provozu mateřských škol. Příručka je určena především ředitelům a vedení mateřských škol, užitečné informace zde naleznou rovněž zřizovatelé. Příručka obsahuje informace o možnostech úpravy provozu mateřské školy v době letních prázdnin i mimo toto období. Obsahem jsou také informace o  stanovení úplat za předškolní vzdělávání během doby úpravy provozu a přehled pravomocí a povinností ředitele mateřské školy a zřizovatele. 
  • Článek
V loňském roce došlo ke změnám školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) a v souvislosti s tím i ke změně vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb.). Podle současné úpravy rozhoduje o výši úplaty zřizovatel, který již není vázán výší neinvestičních nákladů. Výpočet je vázán na výši minimální měsíční mzdy.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Mateřské školy mají oproti základním výhodu. Mohou ukončit předškolní vzdělávání dítěte (nejedná-li se o předškoláka) v případech, které zákon uvádí. Vzhledem k tomu, že se jedná o správní řízení, a to o správní řízení zahájené z moci úřední, musí být správně provedeny všechny procesní kroky.
Vydáno: 20. 05. 2025