Dobrá škola je taková, do které se žáci těší

Vydáno: 13 minut čtení

Česká školní inspekce… Všichni ji známe, využíváme její portál Kvalitní škola, bereme si informace z jednotlivých tematických i výročních zpráv. Jak ale Česká školní inspekce funguje? Co všechno řeší? Nejen o tom je rozhovor s ústředním školním inspektorem Tomášem Zatloukalem.

Dobrá škola je taková, do které se žáci těší
Anna
Brzybohatá
ČŠI
Pojďme nyní k vlastní inspekční činnosti. Jsem ředitel nebo ředitelka školy a přijde ke mně inspekce. Jak bych měl/a její kontrolu chápat?
Návštěva České školní inspekce by neměla být vnímána jako něco, čeho by se měl ředitel školy obávat. Naopak – inspekční činnost je příležitostí k reflexi a zlepšení. ČŠI se zaměřuje na hodnocení kvality vzdělávání, takže cílem není „nachytat“ školu na chybách, ale poskytnout zpětnou vazbu, která může být užitečná pro další rozvoj školy.
Pokud škola dlouhodobě pracuje na svém rozvoji, má jasně nastavené procesy a pravidelně vyhodnocuje svou činnost, pak průběh i závěry inspekční činnosti budou více hodnotícím dialogem. Doporučuji seznámit se s hodnotícími kritérii ČŠI, která jsou veřejně dostupná
na
metodickém
portálu Kvalitní škola
1). Tato kritéria mohou sloužit jako vodítko pro vlastní hodnocení školy. Důležité je také otevřeně komunikovat s inspektory během jejich návštěvy a vnímat jejich doporučení jako příležitost k dalšímu zlepšení.
O ČŠI se mluví občas stále jako o ú