Organizační struktura škol

Jak vypadá školství v zemi, kde je vzdělání cestou k národnímu úspěchu a výkon téměř občanskou povinností? Vydáváme se do Singapuru – ostrovního státu, který se za jedinou generaci proměnil v globální vzdělávací velmoc. Tento první díl naší série propojuje ...
Vydáno: 22. 5. 20259 minut čtení
Pro laickou populaci je učitel „ten, který něco učí žáky ve třídě“, případně hlasuje na pedagogické radě o „dvojce z chování“. Kromě vedení skupiny žáků je ale učitel sám členem řady skupin v různých orgánech školy a účastní se mnoha složitých jednání. Při ...
Vydáno: 21. 5. 20258 minut čtení
Vzdělávací systém v České republice prochází zásadní proměnou. Nová oborová soustava, která byla nedávno představena, slibuje modernizaci a zefektivnění počtu oborů vzdělávání. Tato inovace přinese nejen aktualizované rámcové vzdělávací programy, ale také ...
Vydáno: 21. 4. 20256 minut čtení
Ve Škole da Vinci věříme, že vzdělávání není pouze o předávání znalostí, ale o vytváření prostředí, které podporuje dialog, spolupráci a sdílenou odpovědnost. Nejen učitelé, ale také studenti i rodiče by proto měli mít možnost aktivně ovlivňovat dění ve ...
Vydáno: 21. 4. 20256 minut čtení
Téma, se kterým se setkáváme už delší dobu, začalo nedávno nabírat na aktuálnosti. Ředitelé ve svých školách čelí výzvám a je jen na nich a jejich zástupcích, jakým způsobem a jak rychle nastaví postupy úspěšného slučování škol a jejich týmů. V tomto ...
Vydáno: 21. 4. 20257 minut čtení
Spolupráce mezi kolegy je křehký a komplexní mechanismus, který výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávacího procesu a klima ve škole. Třídní učitel vystupuje jako klíčový koordinátor, jehož role spočívá v propojování informací a často i v nastavování ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
V minulých částech našeho seriálu o třídním učiteli jsme popisovali jeho činnosti týkající se žáků, rodičů i kolegů. V dnešní části si ukážeme, jak si jednotlivé činnosti sestavit do přehledného dokumentu, který bude možné použít nejen k popisu aktivit ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Vedení školy často stojí před rozhodnutími, která vyžadují spolehlivé informace – třeba i pokud jde o srovnání vzdělávacích systémů při hledání mezinárodních partnerů nebo porovnání pracovních podmínek učitelů při hledání inspirace, jakým směrem se vydat v ...
Vydáno: 19. 2. 20255 minut čtení
Pro pátý rozhovor o vzdělávací politice jsme vybrali prof. PhDr. Vladimíru Spilkovou, CSc., která je významnou osobností v oboru pedagogika. Vladimíra Spilková vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ a tělesnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity ...
Vydáno: 19. 2. 202522 minut čtení
Desítky škol, tisíce kilometrů. Když navštěvuji školy po celé zemi, nejde o žádné škrobené delegace nebo oficiální ceremonie. Kromě poslankyně jsem stále ředitelka školy a učitelka, a proto mě zajímá jediné – co se školám daří, co je trápí, jak naše ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Bylo nebylo. V České republice se kdysi zavedly v rámci veřejného zdravotnického systému špičkově vybavené nadstandardní kliniky HIGH HEALTH pro pacienty s vysokým potenciálem z řad nadaných lidí. Hlavním oficiálně deklarovaným důvodem pro zřízení bylo, že ...
Vydáno: 20. 1. 20254 minuty čtení
Návrh novely školského zákona (č. j. MŠMT-10355/2024-2), která je v současnosti předmětem legislativního procesu, jehož dokončení se předpokládá v první polovině roku 2025, přináší významnou inovaci institutu školské právnické osoby, jak je dnes upravena v ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Kanadská provincie Ontario je daleko a mohlo by se zdát, že nás z hlediska našeho školství nemusí příliš zajímat. Ontario je ovšem jedním z výrazných příkladů úspěšných školských reforem, které vedly k pozoruhodným vzdělávacím výsledkům žáků, k velmi nízké ...
Vydáno: 16. 12. 20244 minuty čtení
Počet dětí ve školách ovlivňuje kromě měnící se úrovně porodnosti také vnitřní i vnější migrace nebo společenské změny, jako byla pandemie covidu-19 nebo příchod uprchlíků z Ukrajiny. Ve vývoji většiny ukazatelů popisujících školství v Česku existují velké ...
Vydáno: 21. 10. 202412 minut čtení
Plánování kapacit je v poslední době klíčovým tématem zřizovatelů škol. Problematika je složitá a v různých regionech značně odlišná. V textu se věnujeme společně uplatnitelným pravidlům a také zkreslujícím faktorům, které mohou plánování kapacit ovlivnit. ...
Vydáno: 21. 10. 202410 minut čtení
V Česku máme 756 podlimitních škol, které nesplňují podmínky počtu žáků na třídu stanovené legislativou. Fungují proto na výjimku. Státu a obcím se nicméně prodraží. Neplatí přitom argument, že podlimitní (málo naplněné) školy přinášejí lepší výsledky. ...
Vydáno: 19. 8. 20246 minut čtení
Navazujeme předposledním příspěvkem na předchozí čísla Speciálu pro školní jídelny, kde jsme vám nabídli informace týkající se provedeného dotazníkového šetření odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje - úvodník, kompilaci dotazníkového šetření ...
Vydáno: 19. 8. 202416 minut čtení
Od ledna 2024 zavedlo ministerstvo vnitra institut tzv. kvalifikované meziobecní spolupráce - společenství obcí (řekněme DSO 2.0). Cílem je podpořit a usnadnit dobrovolnou spolupráci obcí za účelem efektivnějšího poskytování služeb a výkonu agend podle ...
Vydáno: 10. 6. 20244 minuty čtení
Ministerstvo školství realizuje dle návrhů Strategie 2030+ opatření pro modernizaci školství. Jak je možné takové změny v systému připravit a prosadit? S trochou nadsázky vám to za Sekci vzdělávání a mládeže, kde máme tuto oblast na starosti, ukážeme. A ...
Vydáno: 10. 6. 202411 minut čtení
Často se mě někdo ptá, co by mělo udělat ministerstvo školství, aby došlo k takové proměně škol, která bude více odpovídat potřebám současné společnosti. Nebo se dokonce paradoxně ptají, jak to zařídím já sama, když se tomu ve své práci věnuji. Podle mě ...
Vydáno: 10. 6. 202412 minut čtení

Poznámka k dokumentu