Účetnictví, financování, rozpočet
- Článek
V aktuálním školním roce završíme již 15 let fungování projektu Pomáháme školám k úspěchu (PŠÚ). Toto výročí je příležitostí pro bilanci dosavadních úspěchů i malé ohlédnutí do minulosti.
- Článek
V září 2025 končí příjem žádostí o podporu do druhé vlny Šablon OP JAK pro mateřské a základní školy
Výzva č. 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II Operačního programu Jan Amos Komenský, která byla vyhlášena na konci září 2024, v blízké době ukončí příjem žádostí o podporu. Možnost podat žádost o podporu mají mateřské a základní školy, základní umělecké školy a střediska volného času již pouze do 30. 9. 2025 do 14 hodin.
- Článek
Ředitelé škol, jejich zástupci i administrativní pracovníci se ve své praxi často setkávají s tzv. „stošestkou“, tedy žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Mezi časté a zároveň problematické požadavky žadatelů patří žádosti o informace týkající se výše platů, mezd nebo jiných finančních plnění, a to buď směřující na celou vzdělávací instituci, nebo jen na konkrétní skupinu pracovníků. Tyto dotazy žadatelů často vyvolávají řadu nejasností, a to jak z hlediska jejich oprávněnosti, tak i způsobu, jak na ně dle zákona reagovat.
- Článek
V loňském roce došlo ke změnám školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) a v souvislosti s tím i ke změně vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb.). Podle současné úpravy rozhoduje o výši úplaty zřizovatel, který již není vázán výší neinvestičních nákladů. Výpočet je vázán na výši minimální měsíční mzdy.
Z FKSP využíváme příspěvek na pobytové akce. Lze proplatit ke konci kalendářního roku fakturu s tím, že se pobyt uskuteční až v dalším kalendářním roce nebo je nutné, aby se uskutečnil ještě do konce kalendářního roku, kdy byla faktura proplacena? Paní učitelce byla proplacena faktura na pobytovou akci z FKSP, ale podala výpověď (ještě před uskutečněním pobytové akce). Jak tuto situaci správně řešit? Musí peníze do FKSP vracet či nikoli? Pokud z FKSP čerpáme nadstandardní jednotné oblečení s logem školy, podléhá, či nepodléhá dani?
Předpokládám, že všichni zaměstnanci základní školy mají nárok na čerpání příspěvků z FKSP. Znamená to, že:
a) škola stanoví, na co konkrétně bude zaměstnancům přispívat, a pokud se najde zaměstnanec, který si z nabídky nevybere, nemá na čerpání příspěvku v jiné formě nárok, tudíž příspěvek nezíská, nebo
b) škola musí nabídnout takové možnosti, ze kterých si všichni zaměstnanci nějakou formu příspěvku vyberou?
Která možnost je správná, případně, jestli existuje i jiná možnost?
Jsme střední škola, zřízená krajem, plátce DPH. Obdrželi jsme věcný dar od firmy: učební pomůcky na výuku geodézie. Musíme z tohoto daru odvést DPH?
Základní škola, příspěvková organizace města, využila v roce čerpání fondu ze zlepšeného výsledku hospodaření minulých let (čerpání rezervního fondu k dalšímu rozvoji činnosti): MD 413/D 648. Bude zaúčtovaná částka na 648 daňová nebo nedaňová? Resp. na jakém řádku daňového přiznání se bude vylučovat? Případně jsou tam nějaké souvislosti, které nám řeknou, zda zůstane v daňovém základu pro výpočet daně z příjmů právnických osob, či nikoliv?
Jsem OSVČ, zapojil jsem se do odborného vzdělávání žáka střední odborné školy. V rámci praktického vyučování ho připravuji na budoucí povolání. Je možné uplatnit daňové zvýhodnění, když v rámci odborného výcviku odpracoval 210 hodin?
- Článek
Řídicí orgán Operačního programu Jan Amos Komenský zveřejnil na konci března 2025 výzvu č. 02_25_040 Podpora poradenského systému. Výzva je zaměřena na podporu psychického zdraví dětí a mladistvých.
- Článek
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými se reformní kroky mají řídit, je podle něj povinnost škol zajistit všem českým dětem takové vzdělání, díky kterému obstojí v konkurenci se svými zahraničními vrstevníky.
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení?
Je u školské příspěvkové organizace nutný souhlas zřizovatele s přijetím účelově určeného nadačního příspěvku? Podle jakého právního předpisu?
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
Provozujeme doplňkovou činnost (DČ): pronájmy, stravování cizích strávníků. Potřebujeme alokovat určité procento mzdových nákladů provozních zaměstnanců (uklizečky, školník, ekonom, mzdovka, kuchařky) na DČ, v kalkulaci těchto doplňkových služeb s nimi počítáme. První varianta: je nutné rozdělit úvazky těchto zaměstnanců na hlavní činnost a doplňkovou činnost? Druhá varianta: nebo plně postačí měsíčně vyčlenit z jejich mzdových nákladů určité procento na DČ a pouze v účetnictví takto odděleně sledovat? První varianta je složitější, bude k tomu nutný dodatek k pracovní smlouvě, kde bude uvedeno rozdělení úvazků na HČ a DČ, s tím např. nemusí zaměstnanec souhlasit. Novou pracovní smlouvu/dohodu nechceme, DČ není pro ně činností navíc, mají ve svém úvazku na ní kapacitu. Druhá varianta je jednoduchá, ale nevím, zda neporuším rozpočtovou kázeň. Pokud pouze vyčlením mzdové náklady na DČ a nerozdělím úvazky na HČ a DČ, budou mi celé úvazky vstupovat do P1c-01 jako hrazené ze SR. Prosím jak by to mělo být správně?
Od roku 2023 máme uklízečky zařazené do 3. platové třídy a 11. stupně, protože 2. platová třída je celá pod úrovní minimální mzdy, ale stále spadají do 1. skupiny pro zaručenou mzdu/plat. Zařazení do 3. platové třídy byl „jen“ způsob, jak se vyhnout doplatkům platu do minimální mzdy. Vše máme uvedené ve vnitřní směrnici. Můžeme je takto nechat i nadále, nebo je z důvodu zavedení zaručeného platu musíme přesunout zpátky do 2. platové třídy a doplácet jim rozdíl do minimální mzdy? A pokud ano, počítalo by se jim do minimální mzdy i osobní ohodnocení, jako je to u zaručeného platu?
Nestátní školská právnická osoba zajišťuje dětem stravování formou externího dodavatele obědů. ŠPO a dodavatel se dohodli, že škola bude dětem přispívat měsíčně Kč 2500,- na ovoce a zeleninu. Je tento příspěvek daňově uznatelným nákladem?
Jsme škola s doplňkovou činností. Alokujeme poměrnou část mezd (určité procento) na doplňkovou činnost (DČ) . Je mzda v DČ základem pro odvod do FKSP, nebo se z těchto mezd odvod do FKSP neprovádí?
- Článek
Zahradu církevní školky v Kutné Hoře zlehka prohřívá lednové sluníčko a podlouhlé stíny dodávají místu na tajemném nádechu. Skupinka dětí se honí mezi vzrostlými lískami, další válí sudy v namrzlé trávě a jiná parta si užívá dřevěnou kuchyňku. Do proměny zahrady školka v posledních letech masivně investovala s cílem vybudovat tu krásný prostor, kde bude dobře dětem i dospělým a kde se budou moci všichni setkávat. Do cílové rovinky ještě několik milionů korun zbývá, přesto jde již teď o výjimečné místo, které školku víc a víc otevírá i širší komunitě.
- Článek
Menstruační chudoba (anglicky „period poverty“) je termín označující situaci, kdy ženy a dívky nemají z různých důvodů přístup k adekvátním menstruačním pomůckám, například kvůli nízkým příjmům nebo sociálnímu prostředí, ve kterém žijí. Tento nedostatek může mít vážné dopady na jejich zdraví, pohodu a sebevědomí a často ovlivňuje i školní docházku. Menstruační chudoba ohrožuje přibližně 38 000 dívek ve věku 12–18 let. Řešení přitom není složité a nejblíže má k němu zřizovatel školy.