Bezpečnost

  • Článek
Požární bezpečnost patří mezi základní parametry stavebních konstrukcí. To platí obecně pro všechny objekty pozemního stavitelství, budovy škol nevyjímaje. Při projektování je tedy nutné vždy zohlednit požadavky adekvátních norem řady 7308 týkající se veřejných budov obecně i specifické požadavky jednotlivých prostor, jako jsou například prostory shromažďovací (tedy hlavní hala či tělocvična) nebo únikové cesty.
Jak je to se zajištěním nočních služeb v domovech mládeže (při střední škole zřízené krajem), jedná se tudíž o zletilé i nezletilé děti? Dostalo se mi do rukou vyjádření Mgr. Michala Trundy z roku 2011 (MŠMT), které se týkalo možnosti zaměstnávat asistenta pedagoga právě na dozor a dohled v nočních hodinách. Je tedy možné (či dokonce nutné) zajistit noční služby na DM prostřednictvím pedagogických pracovníků (AP, vychovatel)? Pokud ano, jakým způsobem pak bude naplněno např. u AP 36 hodin přímé pedagogické činnosti, když jde v podstatě jen o dohled a dozor (nepřímá pedagogická činnost)? Bezpečnostní pracovníci (bod 1.06.11) nemohou samostatně sloužit tyto noční služby? 
Je možné, aby nepovinný předmět naší školy (sborový zpěv) navštěvovali v případě zájmu i žáci jiných škol? Pokud ano, za jakých podmínek (pojištění v případě úrazu na akci, bezpečnost, odpovědnost za škodu)? Stejnou otázku řešíme i v případě zájmových kroužků, především sportovních.
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskutečnil ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídl prostor pro sdílení zkušeností, inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos jsme se potkali v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka.
  • Článek
Cílem novely zákoníku práce je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů a uvolnit v řadě případů rigidní nastavení právní úpravy se záměrem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce. Jedná se velmi obsáhlou novelu, která obsahuje mnoho novelizačních bodů. Některé jsou pouze legislativně-technickou změnou, jiné jsou opravdu zásadní.
V neděli 5. října 2025 startuje nový ročník ankety o nejoblíbenějšího učitele ČR Zlatý Ámos. 33. ročník ankety byl slavnostně zahájen ve čtvrtek 2. října v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze.
  • Článek
V době, kdy se hrozby násilí ve školách objevují stále častěji – zejména na sociálních sítích –, se školy snaží posílit svou připravenost. Jedním z nástrojů jsou simulační cvičení situace aktivního útočníka. Zatímco jejich zastánci mluví o zvýšení bezpečnosti a schopnosti rychlé reakce, kritici upozorňují na možná psychická rizika pro žáky i pedagogy. Jak tedy nastavit tato cvičení tak, aby byla efektivní, ale zároveň bezpečná a citlivá k duševní pohodě všech zúčastněných?
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
Více pohybu pro děti. Lepší dopravní situace před školou. Učitelé výzvu hodnotí kladně. 93 % loňských účastníků se plánuje zapojit i letos. A doporučují to i ostatním školám. Součástí výzvy je soutěž o třídu, která nejvíce chodí.
Je možné používat na školním dvoře houpačky, které jsou zavěšeny na větvích vzrostlých stromů? Pokud ano, musí mít nějakou pravidelnou revizi?
Kdo může dítěti odstranit klíště? Za jakých podmínek může vytáhnout klíšte učitel/pedagog?
Jak se řeší v hodině TV, když žák nosí brýle? Může cvičit i s brýlemi, pokud bez nich není schopen dostatečně vidět? Nebo zde hrozí případné zranění, kdyby např. někdo při hře uhodil žáka míčem do obličeje, brýle by se buď poškodily, nebo co hůře, by poranily žákovi obličej. Měl by mít učitel podepsané od rodiče, že je zodpovědný za případnou újmu na brýlích či zdraví? 
Kdo může dítěti odstranit klíště? Za jakých podmínek může vytáhnout klíšte učitel/pedagog?
Na školní úrazy se musíme podívat nejen z hlediska bezpečnosti, ale také úhlem pohledu právní odpovědnosti. Neřešíme pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě úrazy dětí. Každý pád na školním výletě, zranění při tělocviku nebo nehoda během školní akce může mít dalekosáhlé důsledky – nejen pro dítě a jeho rodinu, ale i pro školu jako instituci. 
  • Článek
Přehled judikatury od okresních soudů po Ústavní soud
  • Článek
Školní úraz, aplikace zákoníku práce na školní úrazy, vrozené zdravotní vady
  • Článek
Zavinění žáka, spolužáka a dohlížejícího pedagoga, liberace školy
  • Článek
Následující text volně navazuje na předchozí článek autorů „Zamyšlení nad odpovědností za školní úrazy: kdo zaplatí za školní úraz a kdo musí být pojištěn?“ (Řízení školy 5/2025, s. 9–13), ve kterém autoři čtenářům přiblížili zejména systém odpovědnosti škol a školských zařízení za újmu způsobenou žákům při školních úrazech. Nyní se ve volném pokračování zaměřují na to, jak české soudy rozhodují o školních úrazech v konkrétních případech.
  • Článek
Liberace je snad nejčastěji řešené téma v judikatuře týkající se školních úřazů. Tentokrát se podíváme na již starší rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR z roku 1967, sp. zn. 6 Cz 170/66.
  • Článek
Vzpomínka na aplikaci zákoníku práce, liberace školy