ICT - strana 3

  • Článek
Téma umělé inteligence bude v tomto školním roce postupně a stále intenzivněji doléhat i do školní praxe, využívání nástrojů umělé inteligence žáky si budou učitelé stále více všímat a sami se budou s nástroji umělé inteligence učit pracovat. Tento text se formou výkladového slovníčku pokouší toto téma čtenářům přiblížit. Primárně se zaměřuje na aktuální klíčové koncepty generativních jazykových modelů, se kterými dnes pracujeme nejčastěji prostřednictvím chatbotů.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Plánovaná proměna vzdělávání v kontextu digitalizace přichází postupně. Do škol vstupuje nová informatika a učitelé hledají inspirace, jak napříč předměty rozvíjet žákovské digitální kompetence. V posledním roce však rozvoj digitálních technologií přinesl změnu, která se celosvětově začala nečekaně rychle prosazovat v řadě oblastí, vzdělání nevyjímaje.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Eva Nečasová, výtvarnice, spoluautorka narativních počítačových her a především zakladatelka iniciativy AI dětem, je jednou z nejvytíženějších dam, s nimiž jsem dělala rozhovor. Není divu. Umělá inteligence, která je v současné době skloňována ve všech možných pádech, je jejím denním chlebem. Povídaly jsme si nejen o tom, jak by mohla AI ovlivnit vzdělávání v budoucnosti nebo proč je přesvědčena, že umělou inteligenci nebudou žáci zneužívat. „Představte si aplikaci, která v hodinách, kde je pedagog sám na 25–30 dětí, dovolí, aby se každý učil svým tempem, způsoby, které mu vyhovují. A učitelé jsou tam pro děti, motivují je, pomáhají hledat jejich silné stránky.“
Vydáno: 19. 09. 2023
ChatGPT (Chat Generative Pre-Trained Transformer) je jazykový model založený na umělé inteligenci (AI) vyvinutý společností OpenAI. Vyznačuje se tím, že uživatelům umožňuje vylepšovat a řídit konverzaci tak, aby dosáhla požadované délky, formátu, stylu a míry podrobnosti a byla vedena v určeném jazyce. Dokáže zohlednit po sobě jdoucí dotazy a odpovědi v každé fázi konverzace jakožto kontext a obsahově pokrývá různé vědomostní oblasti.
Vydáno: 29. 08. 2023
  • Článek
Zjednodušená charakteristika digitálního wellbeingu říká, že jde o takové používání technologií, kdy je nám s nimi po psychické a sociální stránce dobře. Pokud si ovšem představím žáka zabraného do online hry, v níž se mu daří, jak vypíná počítač dlouho po půlnoci, nejspíš má dojem, že mu v čase, který strávil u obrazovky, bylo dobře. Problém bude mít až ráno ve škole, kam dorazí rozespalý a nepřipravený…
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jak rozvíjet kyberbezpečnostní pozici organizace?
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Nejste si jisti, jaké programy a aplikace se dají ve vašem předmětu využít k rozvíjení digitálních kompetencí žáků? Poradit vám může KIM – krajský ICT metodik.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si otázku uvedenou v titulku klade již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první, pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, kybernetickém.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Softwarové společnosti Gordic a VIS Plzeň se dohodly na spolupráci v oblasti digitalizace veřejné správy a vzájemné podpoře. Tento významný krok stvrdili jednatelé Jaromír Řezáč za společnost Gordic a Vladimír Bureš za VIS Plzeň společným podpisem memoranda. Setkání proběhlo v nových prostorách pražské centrály Gordic.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Umělá inteligence (tedy AI) je fenomén současné doby. Ona není tak úplně nová, ale od představení chatu GPT se o ní diskutuje neustále. Odpůrci navrhují ji zakázat, příznivci vychvalují její výhody, občas se objevují vtipné historické narážky - třeba na pradávný protest matematiků vůči kalkulačkám. Ať už na ni máme jakýkoli názor, je tu a nám nezbývá nic jiného, než abychom se vyrovnali nejen s existencí chatu GPT, ale i s tím, že AI postupně vstoupí do dalších a dalších nástrojů, které dnes používáme. Pojďme se podívat, jak s ní můžeme smysluplně spolupracovat, aby byla dobrým sluhou a nestal se z ní zlý pán.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Tým vědců z katedry obecné lingvistiky a katedry asijských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci přišel s technologií umožňující automatické profilování osob. Její využití ale sahá mnohem dál. Dan Faltýnek, Martina Benešová, Ondřej Kučera a Vladimír Matlach sbírají za své dílo řadu uznání, vynález si patentovali u amerického patentového úřadu a zveřejnila ho také Světová organizace duševního vlastnictví. S prvními dvěma ze čtveřice autorů jsme si povídali o tom, kde všude jde unikátní software díky umělé inteligenci použít.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Od konce loňského roku se umělá inteligence (AI) stala jedním z hlavních témat v médiích, hovorech mezi známými i ve vědeckých publikacích. Od prvotního nadšení s aplikací ChatGPT se obecné povědomí začíná překlápět do mírných obav. Dokonce podle nedávného průzkumu má 25 % respondentů zároveň očekávání i obavy.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké hledat technologie, abychom v informační bezpečnosti účinně pokryli to podstatné?
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Od května 2023 se rozšířila podpora pro školy při zavádění revize RVP v informatické a digitální oblasti o možnost individuálních konzultací s krajskými ICT metodiky – KIM, a to např. v tématech efektivního zapojování technologií do výuky, využívání výukových programů, aplikací a dalších vzdělávacích zdrojů přispívajících k rozvíjení digitálních kompetencí pedagogů, potažmo žáků.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Změny za období květen 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Vyhláška č. 102/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 101/2022 Sb., o...
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Ve Speciálu pro MŠ 6/2022 jste se mohli dočíst o projektu Kyberpohádky. Od té doby jsme nejen dokončili pilotní projekt, do kterého se zapojilo 11 mateřských škol z celé České republiky, ale zorganizovali jsme i několik setkání pro děti a učitele a dokončili další metodické listy pro práci s Kyberpohádkami.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Články s metodikami a inspiracemi do výuky patří k formám podpory, které vítají jak školy, jež se připravují na výuku nové informatiky a začlenění digitálních kompetencí, tak ty, které podle revidovaného RVP v informatické a digitální oblasti už učí.
Vydáno: 18. 05. 2023
  • Článek
Zruč nad Sázavou má pět tisíc obyvatel. Až se ale budou zdejší děti hlásit o práci, čeká je proti mnohým vrstevníkům značně výhodnější pozice. Díky místní „základce“ totiž tráví výuku často s iPadem v ruce a s roboty kroužícími mezi lavicemi. Jednou ze zdejších digitálních hybatelek je Hana Nešporová Myslivcová. Učitelka matematiky, občanské výchovy a informatiky (t. č. na mateřské dovolené) vypráví o svých oblíbených aplikacích i o tom, jak si zručská škola cestu k robotům hledala.
Vydáno: 18. 05. 2023
  • Článek
Softwarové společnosti Gordic a VIS Plzeň se dohodly na spolupráci v oblasti digitalizace veřejné správy a vzájemné podpoře. Tento významný krok stvrdili jednatelé Jaromír Řezáč za společnost Gordic a Vladimír Bureš za VIS Plzeň společným podpisem memoranda. Setkání proběhlo ve čtvrtek 9. března v nových prostorách pražské centrály Gordic.
Vydáno: 19. 04. 2023
  • Článek
Čtvrtá důležitá otázka pro ředitele školy: Jak se můžeme bránit hackerským útokům a jejich dopadům?
Vydáno: 19. 04. 2023