Výsledky TALIS 2008: Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby

Vydáno:

Cílem tohoto článku je představit některé zajímavé výstupy prvního cyklu Mezinárodního šetření o vyučování a učení, které se uskutečnilo v roce 2008. Článek volně navazuje na říjnový příspěvek s názvem „Výsledky TALIS 2008: Vyučovací postupy, postoje učitelů a jejich chápání role učitele“ (Řízení školy č. 10/2012). Bližší informace o šetření TALIS 2008 (a také o právě probíhající druhé vlně tohoto šetření TALIS 2013) lze nalézt na www.talis.cz a na www.oecd.org/talis.

Výsledky TALIS 2008: Hodnocení učitelů a poskytování zpětné vazby
Mgr.
Simona
Křečková
 
analytik-metodik TALIS
HODNOCENÍ UČITELŮ A POSKYTOVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY V ČESKÉM KONTEXTU
Hodnocení je nedílnou součástí procesu vzdělávání. Závažnost daného tématu v tomto roce přiblížila Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání v České republice, jež poukazuje na
posilující roli hodnocení jako klíčového nástroje k dosahování kvality a rovnosti ve vzdělávání.
1) Hodnoceni mohou být žáci, učitelé, školy i vzdělávací soustava jako celek; v tomto článku se budeme zabývat hodnocením učitelů a s ním souvisejícím poskytováním zpětné vazby učitelům v jejich práci.
TÉMA HODNOCENÍ A ZPĚTNÉ VAZBY V ŠETŘENÍ TALIS 2013
Mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS 2013
si klade za cíl prozkoumat mimo jiné
podmínky, ve kterých učitelé pracují,
přičemž jedním ze sledovaných aspektů je právě
oblast hodnocení a poskytování zpětné vazby.
Ta je v šetření bohatě pokryta otázkami směřujícími na samotné učitele i na ředitele škol.
Jaké zpětné vazby se učitelům dostává? Jak často? Jaký to má význam pro jejich pedagogickou činnost? I takové otázky budeme na jaře 2013 pokládat respondentům v
cca 220 náhodně vybraných školách České republiky.
Šetření TALIS 2013 probíhá
současně v 33 zemích světa
a srovnatelnost získaných dat umožní komparaci vybraných aspektů různých vzdělávacích systémů, s čímž se pojí rovněž identifikace tzv. příkladů dobré praxe.
VÝSLEDKY TALIS 2008
V roce 2008 proběhla první vlna šetření TALIS, do níž se zapojilo 24 zemí. Česká republika se tohoto šetření nezúčastnila. Výsledky šetření o hodnocení a zpětné vazbě, které jsou součástí analytických zpráv OECD, jsou uvedeny níže.
Hodnocení a zpětná vazba se zaměřují na různé aspekty výuky v závislosti na prioritách školy či jiného hodnotícího subjektu. Šetření TALIS 2008 ukázalo, že
nejčastěji bývá hodnocení zaměřeno na vztah učitele se žáky, znalosti vyučovaného předmětu a schopnost vedení třídy.
Existují zde však výrazné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi - zatímco např. v Brazílii, Malajsii a Polsku patří mezi nejdůležitější aspekty hodnocení využívání inovativních postupů při výuce, v Dánsku a Norsku je této oblasti přikládána významně nižší váha. Je překvapivé, že
nebyly zjištěny rozdíly v zaměření hodnocení začínajících a zkušenějších učitelů.
Takové rozdíly by se daly očekávat zejména s ohledem na fakt, že začínající učitelé vykázali častější potíže s vedením třídy či udržením kázně ve třídě, a tudíž by právě tyto aspekty mohly být předmětem jejich hodnocení či zpětné vazby ve zvýšené míře.
Šetření TALIS 2008 též přineslo důležitou informaci o tom, jaké jsou reálné dopady hodnocení a poskytování zpětné vazby učitelům.
Velká část učitelů (okolo 80 %), jež někdy v zaměstnání obdržela hodnocení a zpětnou vazbu, vnímá takové hodnocení pozitivně a považuje ho za užitečné pro zkvalitňování své práce.
Potvrdilo se, že hodnocení, popř. zpětná vazba podporuje zavádění žádoucích změn ve způsobu výuky, přičemž tyto změny jsou nejčastěji zacíleny na zlepšování studijních výsledků žáků a na disciplínu ve třídě. Pozitivní přínos zpětné vazby a hodnocení byl v tomto ohledu zaznamenán ve vyšší míře u začínajících učitelů ve srovnání s učiteli zkušenějšími (devět z deseti začínajících učitelů považuje hodnocení a zpětnou vazbu za užitečnou).
To je mimo jiné způsobeno tím, že učitelé s nedostatkem pedagogických zkušeností jsou otevřenější změnám a podnětům pro zkvalitňování své práce a poskytování zpětné vazby může být vnímáno jako určitá forma podpory v počátcích pedagogické praxe. Pokud jde o pozitivní dopady hodnocení a zpětné vazby, šetření TALIS přineslo ještě jeden důležitý poznatek:
čím více se učitelům (bez rozdílu, zda se jedná o začínající či zkušené učitele) dostává zpětné vazby v určité oblasti jejich práce, tím více si učitelé v této oblasti věří.
Zdaleka ne všem učitelům se však zpětné vazby či hodnocení dostává -
více než 20 % učitelů v zúčastněných zemích nikdy neobdrželo hodnocení či zpětnou vazbu od ředitele školy, v níž vyučují. Průměrně 13 % učitelů pak nikdy neobdrželo žádné hodnocení ani od ředitele školy, ani např. od jiných učitelů či externích hodnotitelů.
Nejvyšší podíl takových učitelů byl zaznamenán v Itálii (55 %), Španělsku (46 %), Portugalsku (27 %) a Irsku (26 %). Podíváme-li se zvlášť na skupinu začínajících učitelů, je toto procento ještě vyšší -
celá jedna pětina začínajících učitelů se ve své práci nesetkala s žádnou formou hodnocení či zpětné vazby.
Je důležité zmínit, že tento podíl se nezmění ani v případě, pokud z analýzy vyloučíme učitele, kteří učí jeden rok a méně (a měli tedy méně příležitostí obdržet hodnocení své práce, např. pokud je takové hodnocení realizováno např. jednou ročně).
Šetření TALIS 2013 je součástí IpN projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
ZDROJE
 
JENSEN, B. et al.
The Experience of New Teachers: Results from TALIS 2008
[online]. OECD Publishing, 2012 [cit. 24. 8. 2012], p. 9-12. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264120952-en
 
OECD (2012): Are Teachers Getting the Recognition They Deserve? In:
Teaching in Focus 2012/01 (May).
[cit. 20. 8. 2012]. Dostupné z: http://www.oecd.org/education/preschoolandschool/50446648.pdf
 
SANTIAGO, P. et al. (2012),
OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Czech Republic
2012, OECD Publishing.
 
SCHLEICHER, A.
Building a High-Quality Teaching Profession: Lessons from around the World
[online]. OECD Publishing, 2011 [cit. 14. 8. 2012]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264113046-en
1 Santiago, P. et al. (2012), s. 9

Související dokumenty

Pracovní situace

Hodnocení pedagogického pracovníka
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Procvičování, domácí úkoly
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu

Poradna

Výuka plavání a omluvenky
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Nehodnocení
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Náhrada druhého cizího jazyka
Poskytnutí informací třetí osobě
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Hodnocení v náhradním termínu
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen