Pedagogický proces - strana 13

  • Článek
Milé čtenářky, milí čtenáři, poprvé mám tu čest oslovit Vás v nové roli ministra školství, shodou okolností v Letním speciálu, který je tematicky věnován spolupráci ve všech jejích podobách a...
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Sedmé vydání Letního speciálu Řízení školy je tu a s ním i prázdninový čas odpočinku, zastavení se, zamyšlení, ohlédnutí a nabírání sil. Před rokem jsem napsala, že ten nadcházející rok...
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Už jsme snad pochopili, že pro konkrétní porozumění a edukační práci s dětmi některá slova nenesou žádný velký obsah, a tedy jsou vcelku bezcenná. Co si máme představit, když někdo o žákovi řekne: „On je hrozný, strašně zlobí, je nevychovaný, neschopný, učím dvacet let, ale něco takového jsem ještě nezažil…“? Určitě se shodneme, že nejde o nic pozitivního, nicméně dál už si pod tím každý představujeme něco trochu jiného.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
V odborné literatuře ani v beletrii nenalezneme mnoho publikací věnujících se institucionální výchově. V našem časopisu jsme již sdíleli přání věnovat tématu „na okraji školství“ větší pozornost.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Podpora rozvoje správného vidění u dítěte v předškolním věku je velmi důležitá, protože mnoho nedostatků, které by měly závažný dopad na vzdělávání po zahájení povinné školní docházky, je možné napravit a dopad zrakového znevýhodnění na vzdělávání tak minimalizovat. U dětí se zrakovým postižením vyššího stupně je nutné cíleně rozvíjet specifické dovednosti, jejichž rozvoj umožní další vzdělávání.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
V současné době se v běžných základních školách vzdělává řada žáků s poruchou autistického spektra (PAS) a jejich počty mají v posledních letech vzrůstající trend. Z podstaty handicapu, který je dán jejich diagnózou, je vzdělávání a fungování ve školním prostředí pro tyto žáky velmi náročné. Míra symptomatiky PAS, komorbidita s dalšími poruchami a onemocněními ovlivňují průběh vzdělávání. Čím těžší je míra tohoto handicapu, tím náročnější je intervence a tím častěji se objevuje chování náročné na péči.
  • Článek
Každé dítě je unikátní a každé potřebuje vědět, že v něčem vyniká. Jak můžeme vzdělávat děti tak, aby každé z nich našlo své místo ve světě? V podcastech Zapojme všechny se dostanete k různým pohledům a praktickým tipům odborníků v oblasti vzdělávání a výchovy stejně jako k osobním příběhům rodičů a dětí. Doprovodný obsah na webu je užitečný jak pro učitele mateřských, základních a středních škol, tak i pro rodiče a zřizovatele, protože zde najdou různé tipy a informace.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Jak měkké dovednosti rozvíjet tak, aby žáci měli možnost dostat se v jejich rozvoji co nejdále, je ústředním tématem následujících řádků. Metodika Skills Builder se zaměřuje na osm měkkých dovedností. Více o každé z nich se můžete dočíst v předchozích číslech tohoto časopisu z roku 2021 a 2022.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Terapeutka, konzultantka a ředitelka neziskové organizace Nevypusť duši Barbora Pšenicová je optimističtější co se obecného povědomí o duševním zdraví týče, zásadně by ale zlepšila situaci v tuzemských školách. Ve spolupráci s nimi buduje systém, kde by se pedagogové, rodiče i žáci cítili komfortněji a kde by se jednotlivé problematické situace řešily s větším pochopením i důrazem na pozitivní výsledek. O tom, vlivu sociálních sítí i šikany nebo o syndromu vyhoření nejen mezi učiteli jsme si povídali v dnešním rozhovoru.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Úzkostné poruchy patří mezi nejčastější duševní onemocnění. Okruh tzv. neurotických, stresových a somatoformních poruch (řazených v klasifikačním manuálu nemocí MKN10 pod kódy F40–F48) je poměrně široký, proto se pokusíme jednotlivé vybrané diagnózy představit podrobněji.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Už řadu let pořádá naše školní družina akci pod názvem "Blešák - prodej, výměna a koupě zboží všeho druhu". Letos jsme se rozhodli pojmout tuto jednorázovou aktivitu jako promyšlený projekt, který je zaměřený na finanční gramotnost.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Prázdniny jsou opět tady a naše prázdninové tvoření s dětmi bude samozřejmě hravé, barevné a rozmanité. Nechte se inspirovat letní tematikou! A co budeme potřebovat? LÉTAJÍCÍ BALÓN Budeme potřebovat:...
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Otevíráme červnovou přílohu Učitelského měsíčníku. Ta se tentokrát věnuje kreativnímu vzdělávání a nahlíží na něj z různých perspektiv. Od textů teoretických, přes praktickou metodiku, až po konkrétní zkušenosti učitelů, umělců či kreativců. S přílohou nám pomohli ti nejpovolanější autoři, zejména Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, za což jí moc děkujeme. Kreativní proces je nejen v rámci vzdělávání velmi důležitý. Měl by být zábavný a inspirativní, rozvíjet inovativní a originální myšlení a pomáhat hledat nová řešení problémů. Věříme, že taková je i samotná příloha, a přejeme si, aby vás bavila :)
Vydáno: 05. 06. 2023
  • Článek
Dobře nastavená spolupráce rodiny a školy může přispět k prevenci nevhodného chování dětí. Metodika Dobrý začátek® podporuje partnerský vztah rodičů a pedagogů a otevřenou komunikaci, která posiluje pozitivní přístup zmíněných aktérů, ovlivňuje postoje i chování pedagogů, dětí i rodičů. Níže vám představíme některé z komunikačních strategií metodiky Dobrý začátek®, které mohou posunout vzdělávací proces žádoucím směrem.
  • Článek
Podpora rozvoje správného vidění u dítěte v předškolním věku je velmi důležitá, protože mnoho nedostatků, které by měly závažný dopad na vzdělávání po zahájení povinné školní docházky, je možné napravit a dopad zrakového znevýhodnění na vzdělávání tak minimalizovat. U dětí se zrakovým postižením vyššího stupně je nutné cíleně rozvíjet specifické dovednosti, jejichž rozvoj umožní další vzdělávání.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Dnešní předprázdninové tvoření bude taková malá příprava na léto. Vyrobíme si s dětmi motýlky, lodičku, květiny i svícínek pro krásné podvečery. Pojďme hned na to! Co budeme potřebovat?
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Konec školního roku už pomalu klepe na dveře a spolu s ním přicházejí na řadu školkové výlety, školky v přírodě a taky přípravy na letní dovolenou. Dopravním prostředkem je v takových případech často autobus, a protože jsou cesty někdy dlouhé, chtějí se děti nějak zabavit.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Výuka angličtiny může být pro děti, zejména pro ty s rizikem dyslexie, velkou výzvou. Existuje ale mnoho způsobů, jak tyto děti předškolního (i školního) věku podpořit a vtáhnout do učení angličtiny. V článku k tomu najdete několik nápadů a strategií, o kterých jsme si povídali v podcastu Zapojme všechny se Sylvií Dolákovou, pedagožkou, autorkou, lektorkou a metodičkou pro ranou výuku angličtiny.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
„Jsme tady pro to, abychom doplnili systém podpory rodinám a školkám. Můžeme účinně propojit školku a rodiče v řešení obtížných situací a také můžeme podpořit učitelky a učitele, že v procesu vzdělávání nejsou sami,“ říká Pavlína Kráčmarová, která už 15 let úspěšně vede šternberskou neziskovou organizaci Ecce Homo a nově je také ve vedení Platformy pro včasnou péči jako její předsedkyně.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Korálky, drátky, minerály, krystaly, drahé kameny, přírodní materiál… kleště, bruska, kladívko… To vše a mnoho dalšího materiálu a náčiní patří do Ateliéru Zaječí, jehož majitelkou a provozovatelkou je paní Bc. Andrea Košanová, se kterou jsem si povídala o její zajímavé kreativní činnosti a jejích dalších plánech.
Vydáno: 23. 05. 2023