Rámcový vzdělávací program
„Revize RVP jsou tady a my nevíme, kde začít.“ „Nemáme čas pročítat stohy materiálů, potřebujeme jasné odpovědi.“
Vydáno: 21. 4. 20254 minuty čtení
Z některých sociálních sítí by se mohlo zdát, že zásadnější změny ve vzdělávání stát dobře dělat neumí. Konkrétně mám na mysli kurikulární reformy, tedy změny rámcových vzdělávacích programů (RVP), podle kterých si školy vytvářejí vlastní školní programy. ...
Vydáno: 21. 4. 202511 minut čtení
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými ...
Vydáno: 21. 4. 202521 minut čtení
Modernizace rámcových vzdělávacích programů (RVP) přináší do českých škol nové příležitosti. Hlavním cílem změn je posílit rozvoj klíčových kompetencí, zvýšit úroveň funkční gramotnosti a podpořit wellbeing žáků. Co konkrétně tyto změny znamenají pro ...
Vydáno: 16. 4. 20254 minuty čtení
Tematická zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních ...
Vydáno: 2. 4. 20251 minuta čtení
V únoru tohoto roku proběhlo dvoudenní setkání Ústřední umělecké rady, vrcholného orgánu spolku Umělecká rada ZUŠ, kde členové řešili otázky úpravy stanov spolku, volebního řádu, otázky soutěží a přípravu konference s pracovním názvem „Kam kráčíš, ZUŠko?“.
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Patřím k odcházející generaci ředitelů, která na konci funkčního období ředitelské místo opustí. Dovolím si proto otevřeně reagovat na negaci, kterou občas cítím, když s kolegy začneme mluvit o revizi RVP ZUV.
Vydáno: 19. 3. 20257 minut čtení
Už jste ve vaší škole zjišťovali, jaký je vztah učitelů a učitelek k reformovanému rámcovému vzdělávacímu programu (RVP)? Z článků a rozhovorů, které se k tomuto tématu v poslední době objevují, je zřejmé, že návrh a způsob prezentace vzbuzuje rozmanité ...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Jedním z nejdiskutovanějších témat v souvislosti s novými rámcovými vzdělávacími programy (RVP) je otázka hodinových dotací jednotlivých předmětů. Mnohé debaty však vycházejí z mylných předpokladů a zkreslují skutečný záměr těchto změn. Nové RVP dávají ...
Vydáno: 19. 3. 20254 minuty čtení
Pokud pojmeme digitalizaci pouze jako převod postupů analogového světa do světa digitálního, nedosáhneme kýžených zlepšení. Potenciál využívání digitálních technologií musí mít větší ambice. Ve vzdělávání se musí ve výsledku jednat o zkvalitnění vzdělávání ...
Vydáno: 19. 3. 20251 minuta čtení
Změny za období březen 2025 Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance Č. 35/2025 Sbírky...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
V digitálním světě nestačí technologie jen ovládat – je třeba jim také rozumět a umět je bezpečně používat. Eva Fanfulová, odborná garantka pro digitální kompetence, vysvětluje, proč jsou tyto dovednosti zásadní pro současné žáky a jak mohou učitelé pomoci ...
Vydáno: 19. 2. 20258 minut čtení
Na podzim se odehrají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Jistě budeme svědky i nejedné návštěvy vládních či opozičních politiků ve školách, a i tentokrát se jistě otevře diskuse, v jakém rozsahu je přijatelné, či přímo žádoucí ...
Vydáno: 19. 2. 202514 minut čtení
Rámcový vzdělávací program byl začleněn do českého vzdělávacího procesu v roce 2005. V roce 2011 přišel stát se státní maturitní zkouškou. V letech 2015/2016 byla začleněna inkluze do vzdělávací soustavy a pojďme to zatím uzavřít státními přijímacími ...
Vydáno: 19. 2. 20256 minut čtení
Umělá inteligence (AI) se stává nedílnou součástí moderní společnosti, a proto je důležité připravovat žáky na svět, kde technologie hrají zásadní roli. Kurikulum umělé inteligence, vytvořené iniciativou AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým ...
Vydáno: 20. 1. 20255 minut čtení
Jak se učitelům daří vést výuku dle revidovaného RVP v oblasti informatiky a rozvoje digitálních kompetencí studentů? Jaké mají pedagogové postoje k digitálním technologiím? To zjišťoval Národní pedagogický institut ČR v šetření mezi vedením ZŠ, SOŠ a ...
Vydáno: 20. 1. 20253 minuty čtení
Jak hodnotí tvorbu nového národního kurikula pro základní vzdělávání a její výsledek dlouholetý ředitel malé venkovské školy, aktuálně předseda expertního panelu pro revizi RVP a vedoucí oddělení kurikula na MŠMT Jan Jiterský? „Není to ideální, ale za ...
Vydáno: 19. 12. 202425 minut čtení
Návaznost předškolního a prvostupňového vzdělávání a provázanost mezi prvním a druhým stupněm základní školy je v souvislosti s úpravami rámcových vzdělávacích programů pro předškolní i základní vzdělávání významným tématem. Jak v odborných kruzích, tak ...
Vydáno: 19. 8. 20247 minut čtení
Modernizovaná verze rámcových vzdělávacích programů pro MŠ, ZŠ, SŠ - https://revize.rvp.cz/verejna-konzultace
Vydáno: 27. 5. 20241 minuta čtení
Kulaté stoly s odborníky ve vzdělávání podpořily veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů
Od začátku dubna do konce května probíhala veřejná konzultace k návrhu revize Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání, kterou spustil Národní pedagogický institut (NPI ČR) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a ...
Vydáno: 20. 5. 20243 minuty čtení