Čtenářství

  • Článek
Další díl seriálu o základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) se věnuje její úvodní složce: vztahu ke čtení a čtenářství, psaní a pisatelství, konkrétně komponentě Čtenářská a pisatelská odezva. Tentokrát se autoři z projektu Pomáháme školám k úspěchu Nadace The Kellner Family Foundation zaměří především na čtenářskou část a její realizaci v dílně čtení.
  • Článek
Letos proběhl již 32. ročník ankety Kniha dětského srdce. Odborná porota v ní každoročně vybírá nejlepší dětské tituly uplynulého roku. Hlavní slovo ale mají děti, které posílají svůj hlas knize, která se jim nejvíc líbila. Ceny uděluje Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského a už tradičně je slavnostně předává ve vzducholodi Gulliver v Centru současného umění DOX.
  • Článek
Odlišit fakt od názoru a domněnky patří k základním dovednostem nejen kritického čtení, ale hlavně zkoumání a poznávání světa. Díky zařazení čtenářsko-pisatelské gramotnosti do nového RVP budou mít brzy možnost tuto dovednost nacvičovat všichni žáci a žákyně českých základních škol. Následující řádky jim mohou být inspirací.
  • Článek
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomu se věnuje seriál připravovaný autory z projektu Pomáháme školám k úspěchu, který vychází celý tento školní rok v Učitelském měsíčníku. V tomto čísle shrneme nejdůležitější argumenty pro čtení a psaní ve všech předmětech. Náměty na to, jak s textem ve sborovně pracovat, najdete prostřednictvím QR kódu na konci textu.
  • Článek
V tomto školním roce budeme do Učitelského měsíčníku přispívat celoročním seriálem na podporu tomu, jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (dále jen „ZGČP“) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Zaměříme se na to, jak ji v praxi rozvíjet a využívat pro lepší učení žáků v každém oboru. Rádi bychom tím přispěli k tomu, že se děti budou učit ve škole s větší chutí a s ještě lepšími výsledky.
  • Článek
V létě tohoto roku jsme v DYS-centru ukončili tříletý mezinárodní projekt AdAPPtive (Adaptive Digital Reading) zaměřený na podporu čtenářských dovedností u raných školáků, kteří se potýkají se čtením. Kromě samotných nácviků čtení za využití digitálních technologií jsme také ve všech partnerských zemích vytvořili expertní skupiny pedagogů (tzv. Community of Practice) a sbírali zkušenosti s tím, jak lze ve výuce využívat moderní technologie i aplikace na podporu čtenářství. Partnery projektu byli kromě České republiky také vysokoškolské instituce i neziskové organizace z Irska, Belgie a Nizozemska.
  • Článek
Jak rozumět základní gramotnosti čtenářské a pisatelské (ZGČP) v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP)? Právě tomuto tématu se věnuje nový seriál připravovaný ve spolupráci s odborníky projektu Pomáháme školám k úspěchu, který bude celý tento školní rok vycházet v Učitelském měsíčníku. Zaměříme se v něm na to, jak je možné ZGČP v praxi rozvíjet a využívat pro lepší učení žáků v každém oboru.
  • Článek
Nevíte, po čem sáhnout nebo co doporučit, když váš žák, dítě či klient přečetl knihu Život rytíře a bavila ho? Nová kniha pro starší čtenáře, které už baví strašidla, středověk, pověsti z hradů, je zde. Kniha je plná úkolů týkajících se porozumění textu a trénuje i porozumění instrukcím v zadání. Čtenáři nebudou jen číst, ale budou si také hrát – hledat cestu k pokladu se strašidlem Podenohem, hledat rozdíly na zdánlivě stejných obrázcích nebo luštit křížovku. A hrát hru, při které si procvičí gramatiku.
  • Článek
Začalo to jako skromná akce v několika knihovnách, dnes už Noc s Andersenem spojuje desetitisíce dětí i dospělých po celém světě. Letos se tato kouzelná noc plná příběhů a dobrodružství konala z 28. na 29. března a opět přinesla nezapomenutelné chvíle všem, kteří se do ní zapojili. Jak se Noc s Andersenem proměnila za čtvrt století? Jaké knihy děti nejvíce baví a jak organizátoři zvládají udržet kouzlo společného čtení v době digitálních technologií? O tom všem jsme si povídali s Hanou Hanáčkovou, jednou z žen, které tuto tradici založily, knihovnicí oddělení pro děti Knihovny Bedřicha Beneše Buchlovana v Uherském Hradišti.
  • Článek
Na začátku byl kurz Čteme s nečtenáři na ZŠ v Ostašově. Byla jsem nadšená! O svoji radost jsem se podělila i s kolegyněmi. Jejich reakce byly oproti mému entuziasmu poměrně vlažné. Otázky typu „A kdy jako stihnete přečíst čítanku?“ jsem statečně přecházela. Kde jsem k tomu všemu brala odvahu? Právě na našich společných setkáních v Ostašově.
  • Článek
V tomto roce uběhne 80 let od konce druhé světové války. Víme, že je důležité si tuto historickou událost neustále připomínat. Stejně tak je nutné vědět, co jí předcházelo a co následovalo. Konec války s sebou přinesl radost, štěstí a hlavně naději, že už bude jen lépe. Ale platilo to pro všechny?
  • Článek
Dospívání je klíčovým obdobím formování kognitivních funkcí nezbytných pro efektivní a samostatné učení. Podle vývojové psychologie se přibližně od 12. roku rozvíjí abstraktní myšlení, logická a mechanická paměť, schopnost konceptualizace, zobecňování i metakognice. Tedy dochází ke změnám, které poskytují dospívajícím nástroje pro inovaci přístupu k učení a vytvářejí základ pro účinné studijní strategie. V souladu s tím se postupně od druhého stupně základní školy proměňuje i formát učení se. Stále více záleží na iniciativě žáků, jejich samostatnosti, zodpovědnosti a schopnosti plánovat.
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
  • Článek
Jakub Pavlovský neboli @bookscalling je vystudovaný novinář, knihovník, učitel, popularizátor a milovník knih i dobré kávy. Svou vášeň sdílí s tisíci fanoušků na svých sociálních sítích. Na profilu razí motto: Čtěte kdekoliv a kdykoliv. Přinášíme rozhovor o tom, jak sociální sítě pomáhají literatuře, na jakém nejzajímavějším místě s sebou měl knihu nebo co mu na českém knižním trhu chybí.
  • Článek
Obecně se ví, že čtení knížek je pro děti důležité. Rozvíjí jejich vyjadřovací schopnosti, fantazii, umožňuje jim prožívání různých příběhů a dovednost čtení je důležitá pro jejich další učení. Méně se ale ví, že stejně důležité je i předčítání. Podle zahraničních výzkumů neurovědců by se mělo dětem předčítat až do 12 let. Právě tak dlouho trvá, než se mozek vyvine tak, aby děti byly schopné čtenému textu plně rozumět.
  • Článek
V posledním díle seriálu o čtení v oborech učitelka přírodovědných předmětů na druhém stupni Monika Chrobáková popisuje, že jejími nejčastějšími nástroji pro výuku jsou texty a badatelský přístup k oboru. Tyto dva způsoby v sobě snoubí prvky, které způsobují, že děti jsou ve výuce aktivní, zažívají radost a mohou podpořit, že pracuje opravdu každé dítě.
  • Článek
V 9. díle seriálu o čtení v oborech přibližuje Hana Matulová, učitelka matematiky a fyziky na ZŠ Jičínská v Příboře, jaká čtenářská úskalí připravuje pro žáky matematika.
  • Článek
V 8. díle seriálu čtení v oborech Pavla Nawratová a Eva Mitchell, učitelky angličtiny v ZŠ Zdice, popisují své zkušenosti s rozvojem čtenářství v cizím jazyce – proměnu učebnic, využití neučebnicových textů, prožitkové čtení a další užitečné čtenářské aktivity.
  • Článek
Třetí díl seriálu o čtení v oborech přináší praktickou ukázku práce s více texty v přírodovědě v 5. třídě. Autorka lekce Ilona Zapletalová ze ZŠ Kunratice v Praze, školy zapojené do projektu Pomáháme školám k úspěchu, podrobně popisuje, jak žáci s texty pracovali, jakou podporu k práci dostali a jaké přínosy pro jejich učení práce s více texty měla.
  • Článek
Pohádky mají rády všechny děti. Doma dětem čte pohádku maminka, ve škole paní učitelka a ve školní družině paní vychovatelka.