Kalendář - strana 197
Strana zelených samostatný program týkající se vzdělávání pro krajské volby nepředstavila. Jednotlivé krajské koalice mají své vlastní programy, které oscilují od několika frází (Středočeský kraj), přes ideově pojatý a ke konkrétním problémům současné krajské samosprávy poněkud netečný návrh (Jihočeský kraj), po poměrně podrobně rozpracovaný návrh jednotlivých kroků (Pardubický kraj). Na čem se pravděpodobně Strana zelených shodne, je podpora nové legislativy podporující začleňování žáků do běžných škol.
„Výsledkem má být celková koncepce školství na úrovni kraje, která bude zahrnovat celý vzdělávací systém až do úrovně vysokoškolského vzdělávání.“ Starostové a nezávislí akcentují na prvním místě svého programu dlouhodobou „bolest“ českého vzdělávání: nedostatek koncepce v dlouhodobém rozvoji. Míra koncepčnosti je nízká na celostátní úrovni, natož na samosprávné. Jednostranný důraz na podporu technického a učňovského vzdělávání je patrný v řadě politických programů a STAN není výjimkou. Faktu, že je v prvé řadě potřeba učňovské a odborné vzdělávání reformovat, se ale program vyhýbá.
„Vzdělání nelze chápat jednostranně ani jako zájem společnosti, ani jako osobní zájem a investici jedince a jeho rodiny. Nepovažujeme za správnou tezi, že by školy měly zejména připravovat studenty na trh práce.“ Česká pirátská strana touto rozumnou tezí představuje svůj volební program pro vzdělávání. Ihned poté následuje požadavek zachování osmiletých gymnázií „z důvodů svobody volby“. Zjevný rozpor ukazuje, že míra promyšlenosti programu kolísá.
Kulaté stoly CŠM jsou místem setkávání lidí, kteří mají zájem o řízení škol a školství. Slouží k vzájemnému pochopení, tříbení odborných názorů a formulaci stanovisek.
Společnost Seminaria pořádá 8. listopadu 2016 v Praze celostátní konferenci na téma Školní stravování – moderně a s rozumem, která je určena zejména pro vedení škol, vedoucí školních jídelen a pro jejich zřizovatele – vedoucí a referenty školských odborů. Na odborné akci mimo jiné budou diskutovat zástupci ministerstva školství a tělovýchovy a ministerstva zdravotnictví. Cílem konference je probudit zájem o možnostech zdravého stravování na půdě školy, zvýšit kvalitu stravovacích služeb a seznámit účastníky s využíváním nových technik ve školních jídelnách či zavedením dietního stravování.
MŠMT obsadilo druhé místo v hlasování veřejnosti v soutěži Otevřeno/Zavřeno, která hodnotí kvalitu přístupu k informacím, účasti na rozhodování, svobody projevu a otevřených dat. Předmětem nominace byla neochota zpřístupnit anonymizovaná maturitní data ze státních maturit. MŠMT získalo 194 hlasů. Více o soutěži a výsledky hlasování veřejnosti najdete ZDE.
Za účasti velvyslance Francie v České republice J. E. p. Charlese Malinase, náměstka ministryně školství Stanislava Štecha, ředitelky Národního institutu pro další vzdělávání Heleny Plitzové, sdělovacích prostředků, partnerů a škol byla v pátek 7. října na Francouzském institutu v Praze slavnostně spuštěna digitální platforma pro vyučující a studenty francouzštiny IFprofs.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a Národní institut pro další vzdělávání zve učitele anglického jazyka k účasti na vzdělávacím kurzu Cambridge English: Let’s Speak! Projektu je udělena osobní záštita ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Kateřiny Valachové, Ph.D.
Ve dnech 5.–7. října 2016 se uskutečnila 5. mezinárodní konference k podpoře vícejazyčnosti, která byla letos věnována tématu Využívání digitálních technologií ve výuce cizích jazyků.
26. 11. 2016 proběhne na ZŠ T. G. Masaryka v Náchodě již 5. mezinárodní konference pořádaná Centrem kognitivní edukace Cogito. Pozvání na konferenci přijala Dr. Sari Alony z Feuersteinova institutu v Izraeli, která v dopolední části promluví na téma „Týmová raná péče o děti“. Odpolední sekce pak budou věnovány praktickým zkušenostem a poznatkům vycházejícím z práce s Feuersteinovou metodou instrumentálního obohacování. Letošní konference bude zároveň příležitostí pro všechny zúčastněné vzpomenout na nedávno zesnulou doc. Věru Pokornou, která Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování do České republiky přivedla a jako první u nás začala v metodě školit lektory.
Vývoj školních budov od tereziánských reforem po současnost představuje na nové výstavě s názvem „Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost." Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. Předmětem výstavy jsou budovy základních škol a jejich proměny v období od zavedení povinné školní docházky roku 1774 až po současnost. Výstava potrvá až do 31. 8. 2017.
Od školního roku 2017/2018 dojde ke změně termínu zápisu k povinné školní docházce. Rodiče budou děti přihlašovat k zápisu vždy v době od 1. do 30. dubna. Dosud platný termín zápisu od 15. ledna do 15. února se tak uskuteční v tomto školním roce naposledy.
Cílem této výzvy je podpora inkluzivního vzdělávání na území sociálně vyloučených lokalit, podpora MŠ, ZŠ a SŠ v oblasti zavádění individuální integrace, důraz na osvětové aktivity směrované na veřejnost, podpora vzniku platforem mezi jednotlivými aktéry ve vzdělávání a workshopů.
Letošní ročník konference Primární prevence rizikového chování se poměrně úzce zaměří na oblast minimálního preventivního programu. Cílem je nejen přinést co nejvíce praktických poznatků, dovedností a zkušeností z tvorby a aplikace minimálního preventivního programu ve škole, ale rovněž pochopit a správně aplikovat jeho vnitřní strukturu a vzájemnou provázanost.
Národní akreditační úřad pro vysoké školství dnes zveřejnil v souladu se zákonem o vysokých školách výzvu na podávání návrhů na zařazení osob do Seznamu hodnotitelů. Do Seznamu hodnotitelů může být zapsána pouze osoba, která je všeobecně uznávanou odbornou autoritou v příslušné oblasti vzdělávání nebo studentem.
V průběhu prázdninových měsíců bylo podáno téměř 1000 žádostí o podporu a víc než 200 je jich již schválených. V současné době se pro schválené žádosti připravují podklady pro vydání právního aktu a následně bude vydáno rozhodnutí o poskytnutí dotace a 1. zálohová platba bude zaslána přes krajské úřady žadatelům/příjemcům.
V pondělí 17. října 2016 začíná "Týden pro inkluzi 2016", který odstartuje tiskovou konferencí v Café Louvre v Praze. Akce se v průběhu týdne zúčastní za MŠMT také ministryně školství Kateřina Valachová a náměstek ministryně pro sekci vzdělávání Václav Pícl. Od pondělí 17. října bude MŠMT na svých webových stránkách a facebookovém profilu navíc pravidelně publikovat osobní příběhy lidí, kteří mají zkušenost se společným vzděláváním. Zveřejňovány budou v průběhu školního roku pod odkazem: http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v předškolním, základním a středním vzdělávání.
Již v listopadu bude zahájeno 1. kolo celorepublikové středoškolské soutěže v kybernetické bezpečnosti, které organizuje Česká pobočka AFCEA ve spolupráci s Národním bezpečnostním úřadem, Národní centrem kybernetické bezpečnosti a dalšími partnery.
Vyjádření ministryně Kateřiny Valachové k diskusi o potřebě vysokoškolského vzdělání učitelů/ek mateřských škol:
Tisková konference v pondělí 17.10.2016 od 11 hodin v Galerii Café Louvre v Praze u příležitosti konání Týdne pro inkluzi a vydání českého předkladu Prohlášení ze Salamanky. Pořádá Rytmus - od klienta k občanovi a Nadace OSF.
Dotace z EU se mohou stát zajímavou součástí finančního rozpočtu škol. Celý proces žádání a realizace je ovšem komplikovaný, proto se školám nabízí možnost žádat o finance prostřednictvím zjednodušeného vykazování, tzv. Šablon pro MŠ a ZŠ, výhledově i SŠ. Právě v tomto duchu se nesla odborná konference Dotace EU pro školy: šablony, MS2014+ a jak uspět se žádostí u hodnotitelů, kterou pořádala společnost Seminaria.
Expertní tým vedený docentem Jakubem Fischerem prezentoval v pátek odpoledne 14. října na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze výsledky celorepublikového šetření postojů a životních podmínek EUROSTUDENT VI. Šetření například ukázalo, že dvě třetiny studentů českých vysokých škol hodnotí své šance na národním pracovním trhu pozitivně, ale zároveň bez práce by si nemohl dovolit studovat přibližně každý šestý prezenční student. Pozitivní je také zjištění, že téměř všichni studenti ovládají alespoň jeden cizí jazyk, přičemž přes polovinu studentů ovládá dva cizí jazyky.
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy Vás zve 2. ročník konference „Škola pro budoucnost - budoucnost pro školu II.“, kterou pořádá paní ministryně Kateřina Valachová pod záštitou pana Jana Hamáčka, předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
"Nejdůležitější roli hraje informovanost."
„Většinou se obáváme něčeho neznámého, proto je potřeba dětem i rodičům vysvětlovat výhody a nevýhody společného vzdělávání,“ domnívá se Barbora Špotáková, naše přední atletka, dvojnásobná olympijská vítězka v hodu oštěpem z Letních olympijských her 2008 v Pekingu a 2012 v Londýně.
Talentcentrum Národního institutu pro další vzdělávání zve pedagogy základních škol na tradiční podzimní akci Škola hrou po čtvrté, tentokrát s podtitulem „S námi můžete počítat“. Jedná se o akreditovaný DVPP seminář Využití her při výuce s integrovanými nadanými žáky.
Když vedle sebe žijí lidé s různými potřebami, je to pro všechny plus:„ V prostředí běžných škol jsem se pohyboval od školky až po vysokou. Do školy jsem nastoupil koncem devadesátých let, kdy bylo společné vzdělávání prakticky v plenkách,“ říká Martin Sukaný, mnohostranně vytížený absolvent Masarykovy univerzity v Brně, který vzdor svému zrakovému postižení poskytuje oporu a vedení mnoha lidem ve svém okolí.
Jakákoliv diskuse o definici inkluzivního vzdělávání se neobejde bez odkazu na Prohlášení ze Salamanky z roku 1994. Prohlášení utvrzuje právo jedince na vzdělání, jak je zakotveno ve Všeobecné deklaraci lidských práv a svobod z roku 1948. Zároveň obnovuje závazek z celosvětové konference Vzdělávání pro všechny z roku 1990 ujištěním, že platí pro všechny bez ohledu na konkrétní individuální rozdíly. Navazuje také na Standardní pravidla OSN pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením z roku 1993, která členské státy zavazují k tomu, aby zajistily, že vzdělávání osob s postižením je integrální součástí vzdělávacího systému.
Jitka Topičová je ředitelkou a výchovnou poradkyní Základní a mateřské školy Regionu Karlovarský venkov. Její škola je dlouhodobě otevřená inkluzivním metodám vzdělávání a její zkušenosti s výukou dětí s různými vzdělávacími potřebami i zdravotním postižením dokladují, že podnětné, sociálně stimulující prostředí pro výuku je takové, v němž se ke všem dětem přistupuje individuálně. A pomoci podle ní potřebuje čas od času každý.
Projekt státního podniku zřízeného ministerstvem obrany obsahuje soutěže, úkoly, kvízy i další prvky prezentace, chce motivovat děti a žáky, aby trávili více času mezi stromy.
Vyúčtování dotací za rok 2016 je možné vkládat od 1. 12. 2016 do elektronického informačního systému pro mládež ISPROM na adrese http://isprom.msmt.cz/ Instrukce k vyúčtování neinvestičních dotací za rok 2016: Instrukce k vyúčtování...
Dotační program „Naplňování Koncepce podpory mládeže na krajské úrovni 2017“
Rozdělení dotací v neinvestičních programech I, II, III, V, VII, IX a X Státní podpory sportu pro rok 2016 – 3. kolo
V pondělí 17. října se rozběhly akce na podporu společného neboli inkluzivního vzdělávání. Školy, organizace a veřejné instituce se tak připojily k myšlence, že začleňování dětí i dospělých lidí s postižením či znevýhodněním má význam pro celou společnost a konání akce tak navazuje na naplňování mezinárodních výzev a deklarací, ke kterým se Česká republika zavázala. Týden pro inkluzi vyhlásil tradičně Rytmus – od klienta k občanovi, o.p.s., letos společně s 9 pedagogickými fakultami v České republice. Podporu akci vyjádřilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Kdo vlastně jsem? Jak poznám, kde jsem doma? Co se nám líbí na životě v naší čtvrti a v Praze? Kdo jsou lidé, které během dne potkávám? Co máme společného a čím se lišíme? Co potřebujeme, abychom mohli žít pohromadě a fungovalo to? Magistrát hlavního města Prahy a vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni vyhlašují přehlídku školních projektů pro žáky základních škol v Praze „Život napříč kulturami“.
Vyhlášení státní podpory v oblasti investic pro rok 2017 - Program 133510
Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) v rámci projektu Podpora pedagogů pro práci s dětmi – cizinci a žáky-cizinci ve školách zahájil činnost nového webu http://cizinci.nidv.cz. Co tento webový portál nabízí? Přehled vzdělávacích programů, které v jednotlivých krajích NIDV pedagogům v rámci dalšího vzdělávání poskytuje, např. Jak hodnotit a klasifikovat žáky-cizince v předmětu český jazyk na základních školách, Čeština z druhé strany, jak ji učit děti – cizince I, Specifikace předškolní výuky u dětí-cizinců a uprchlíků a řadu dalších. Od roku 2017 bude NIDV nabízet e-learning pro vzdělávání pedagogů zaměřený na interkulturní kompetence a práci s dětmi/žáky-cizinci.
Jeden svět na školách, vzdělávací program společnosti Člověk v tísni, odstartoval nábor do druhého ročníku soutěže Hledá se LEADr. Soutěž s prvky reality show hledá budoucí lídry občanské společnosti. Je určená pro mladé lidi, kteří se aktivně zajímají o své okolí a uvažují o působení v komunální politice. V porotě zasednou významné osobnosti mediálního a společenského života, například politický komentátor Jindřich Šídlo nebo novinářka Veronika Sedláčková. Zájemci o účast se můžou hlásit do 13. listopadu 2016.
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) vydala zprávu Zhodnocení zdrojů ve školství: Česká republika , která přináší podrobnou analýzu distribuce, využití a správy zdrojů v českém školském systému. Navržená doporučení podporují aktuální iniciativy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti financování regionálního školství a zatraktivnění učitelské profese.
Kateřina Polišenská, matka tří dětí ve věku od 8 do 16 let, s nimiž žije v třítisícovém městečku ve Zlínském kraji, je důkazem toho, že odhodlaný rodič dokáže vzdor okolnostem téměř cokoliv. Díky jejímu nasazení, ochotě se vzdělávat i spolupracovat, se její jedenáctiletý syn Martin, který má Downův syndrom, mohl zařadit do spádového školního kolektivu, kde se mu daří, je v něm spokojený a jeho přítomnost je přínosem pro spolužáky i školu, kterou navštěvuje.
Vstřícnost, ochota se neustále vzdělávat a přizpůsobovat se novým situacím – těmito slovy je možné charakterizovat pedagogický přístup Hany Kovářové, učitelky prvního stupně Základní školy Regionu Karlovarský venkov. Její mnohaletá praxe zahrnuje zkušenosti s integrací dětí se smyslovým i mentálním postižením a jejím výsledkem je přesvědčení, že společné vzdělávání si zasluhuje všestrannou podporu.
Informace o procesu schvalování žádostí o podporu zjednodušených projektů v rámci OP VVV výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ a následného financování.
MŠMT, MPSV, MPO, Úřad vlády ČR a Czech ICT Alliance dnes po jednání vlády uzavřeli dohodu o vzniku České národní koalice pro digitální pracovní místa. Její vznik je jedním z opatření Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Národní koalice pro digitální pracovní místa vznikají v rámci Evropy ve více státech pod zastřešením „Velké koalice pro digitální pracovní místa“.
Co přinesl týden 17. 10. – 23. 10. 2016
První soutěž v KODU v Česku: Soutěž pro všechny, koho baví vytvářet vlastní hry. Do 21. listopadu lez posílat hry a vyhrát skvělé ceny.
Ve dnech 24. - 25. 10. 2016 se v pařížském sídle UNESCO konala tzv. regionální konzultace zemí Evropy a Severní Ameriky k pojetí cílů vzdělávání v nejbližších 15 letech a k podmínkám jejich dosažení. Cíltohoto programu, o kterém se jednalo, zní „Zajistit spravedlivé, inkluzivní a kvalitní vzdělání všem a vytvořit dobré podmínky pro celoživotní učení“.
Česká školní inspekce nabízí všem zájemcům o problematiku vzdělávání přehledy vybraných informací a zajímavostí ze zahraničních elektronických zdrojů. Zpracovávány jsou zejména vybrané informace z oblasti hodnocení kvality procesů ve vzdělávání (např. externí evaluace/autoevaluace), výsledků vzdělávání žáků (např. standardizované testování, vlastní hodnoticí nástroje školy či učitele apod.) nebo informace týkající se posuzování různých metod výuky. Důležitým zdrojem jsou webové stránky OECD, Stálé mezinárodní konference inspektorátů, zahraniční zpravodajské weby a internetové stránky nejrůznějších relevantních aktérů ve vzdělávání.
Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy si Vás dovolují pozvat na Kulatý stůl pořádaný v rámci rezortního úkolu č. 44 Podpora ZUŠ, který se uskuteční v úterý 29. listopadu 2016 od 10:30 hod. ve Velkém sále Novoměstské radnice, Karlovo nám. 1/23, Praha 2.
Kde: Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 98/1 Praha 1Kdy: úterý 8. listopadu 2016, od 9.00 do 12.00 -O čem:KyberFEST je neformální osvětová akce, která oslovuje mladé lidi s cílem představit různé podoby internetu, jeho zajímavosti a úskalí, upozornit na jeho možná bezpečnostní rizika a vyvolat diskuzi o nich.
Státní veterinární správa (SVS) nařídila okamžitě stáhnout z trhu vejce od polského dodavatele Fermy Drobiu Wozniak Sp. z.o.o. Jejich příjemci byly v Česku tři obchodní řetězce a jedna zpracovatelská firma. Podle informace obdržené systémem rychlého varování RASFF jsou vejce od této firmy zdrojem původce salmonelózy v několika evropských státech. Vejce z rizikových šarží budou neškodně zlikvidována.