Portfolio předškoláčka

Nakladatelství D+H vydalo v loňském roce sadu pěti plakátů ke školní připravenosti, které přinášejí souhrn všeho, co by dítě mělo dokázat, aby se úspěšně vypořádalo s nástupem do základní školy. Jedná se o pět plakátů formátu A2 s částečně vizualizovaným obsahem. Naším cílem bylo nejen přinést souhrn všeho, co by děti měly při nástupu do základní školy zvládat, ale zároveň vytvořit plakáty tak, aby byly přehledné a umožňovaly různorodé a opakované využití - vzhledem k povrchové úpravě lze na plakáty kreslit, provádět některé úkoly přímo na nich, zaznamenávat dosažení konkrétních dovedností značkami, dopisováním, dokreslováním, případně i nalepováním samolepek do příslušných bílých kroužků, vždy u dané dovednosti.

 

Portfolio předškoláčka
Mgr.
Lenka
Křapková,
speciální pedagožka v ZŠ Zahrádka, Praha, Občanské sdružení Duha Jasmín, Praha
PaedDr.
Drahomíra
Jucovičová,
speciální pedagožka, Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 1, 2 a 4
Na základě poptávky zejména pedagogů mateřských škol jsme nyní vytvořily obdobný materiál, který je možné použít pro jednotlivé děti - vzniklo tak Portfolio předškoláčka.
Tvoří jej desky a sada karet k jednotlivým oblastem školní připravenosti - jedná se vlastně o zmenšený formát (A4) výše uvedených plakátů. Karet je celkem pět, vždy po jedné ke každé oblasti, tedy k oblasti zrakové, sluchové, motorické, poznávací (kognitivní) a sociální. Rozdělení do těchto oblastí je pouze orientační, protože řada dovedností se v jednotlivých oblastech navzájem prolíná. Text na kartách byl zčásti přizpůsoben dětem. Z těch se v portfoliu stávají „piloti letadla“. Na titulní straně desek si dokreslí obrázek pilota tak, aby se jednalo o jejich vlastní podobiznu, popřípadě do letadla nalepí svou vlastní fotografii. Poté se vydávají na svůj „let do nového světa poznání“.
Jednotlivé podoblasti na kartách jsou opatřeny bílými kroužky, které slouží k postupnému zaznamenávání dovedností, které dítě bezpečně ovládá. Označených dovedností by dítě mělo dosahovat již s jistotou, nikoliv pouze nahodile, ojediněle. Dosahování jednotlivých dovedností v daných oblastech bychom však neměli pojímat dogmaticky, bez zohledňování konkrétních možností dítěte. Tím můžeme děti zbytečně odradit. Je také potřeba si uvědomit, že dítě nemusí za každou cenu splnit hned vše, dozrávání jednotlivých oblastí v předškolním věku je totiž značně individuální. Proto doporučujeme řídit se následujícími zásadami:
-
při dosahování jednotlivých dovedností neporovnávejte děti mezi sebou,
-
využívejte pro dítě přitažlivé formy osvojování jednotlivých dovedností,
-
náročnost úkolů zvyšujte postupně, uzpůsobte ji dítěti (např. nejdříve se naučí pouze jednodušší básničku, zapamatuje si kratší pokyn apod.), x)- společně se radujte z jednotlivých (i drobných) pokroků dítěte,
-
oceňujte nejen dosažený výkon dítěte, ale i jeho snahu,
-
buďte trpěliví, na dítě nespěchejte,
-
vyjadřujte dítěti stálou podporu.
Je vhodné, aby záznam o nabyté dovednosti (formou malůvky, razítka nebo nalepením samolepky) provádělo dítě samo. Tento krok se stává současně motivačním i zpětnovazebním prvkem. Pokud potřebujeme ocenit dítě pouze částečně (např. za snahu nebo posun v dané podoblasti), můžeme využít pouze část samolepky, nakreslit jen kus obrázku, otisknout jen část razítka apod. Tuto možnost využíváme především u dětí se zvýšenou potřebou podpory, ocenění a motivace.
Při tréninku daných dovedností je vhodné využívat multisenzoriální přístup a působit tak na co nejvíce smyslů, propojovat cvičení s pohybem, manipulovat s reálnými předměty apod. Vhodným nástrojem jsou také situace vycházející z běžného denního života. S dětmi můžeme třeba trénovat zrakové rozlišování pomocí sady vidliček, z nichž si dítě pro sebe k obědu vybere tu, která má v řadě jinou polohu než ostatní, nebo mohou děti při odchodu na zahradu hledat stejné dvojice bot nebo bačkor. Při přípravě programu se můžeme také opírat o aktuální hrdiny z pohádek nebo příběhů.
Do desek si děti mohou vkládat také své vlastní výtvory, které v průběhu školní docházky do MŠ vytvořily, na které jsou pyšné a které by si rády uchovaly na památku. Portfolio se tak při slavnostním ukončení docházky do MŠ může stát pro dítě pěkným dárkem.
Využití může Portfolio předškoláčka nalézt také v přípravných třídách nebo prvních ročnících ZŠ. Pedagogům může portfolio posloužit jako cenná informace o tom, s jakými konkrétními dovednostmi děti do ZŠ přicházejí. Portfolio lze využít i jako orientační diagnostický nástroj, např. při zápisu do 1. třídy nebo na samém počátku školní docházky. Své uplatnění najde určitě také v rodinách předškolních dětí jako přehledný nástroj pro efektivní předškolní přípravu.
Přejeme si, aby Portfolio předškoláčka přineslo potěšení nejen dětem, ale také všem dospělým, kteří s ním budou pracovat.
Pokud vás Portfolio předškoláčka zaujalo, můžete se podívat na www.nakladatelstvidh.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Školní řád MŠ - směrnice a komentář
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě