Ředitel školy jako manažer, 2. část - Manažerské dovednosti

Vydáno: 10 minut čtení

V současné odborné literatuře zaměřené na management jsou manažerské kompetence výrazným konceptem vztahujícím se k úrovni manažerské činnosti -k řízení a vedení lidí. Jednotlivé kompetence, tak, jak jsou chápány a diferencovány (viz Řízení školy 12/2010), zahrnují patřičné vědomosti, dovednosti, zkušenosti, motivační a postojové zaměření manažera.

Ředitel školy jako manažer II.
Doc. PhDr.
Milan
Rymeš
CSc.
Katedra psychologie Filozofické fakulty UK v Praze
Z uvedeného výčtu těchto elementů vnitřní struktury kompetencí je značná pozornost věnována manažerským dovednostem.
Manažerské dovednosti
představují soubor osvojených technik, procedur nebo postupů nezbytných pro řízení organizací a pracovních týmů. Jsou základními kameny efektivního a úspěšného managementu.
Pro pochopení smyslu, významu a využití každé z dovedností je nezbytné uvědomit si její funkci v procesu řízení, technickou stránku její realizace, individuálnost aplikace v závislosti na osobnosti manažera a vlivu situačních faktorů vyplývajících z kvality vedené skupiny či jedince, z aktuální situace a z celkového kontextu organizace. K této problematice existuje značné množství odborné literatury i populárních příruček nabízejících informace, zkušenosti a postřehy z aplikace manažerských dovedností (např. Drucker, 1992, Mikuláštík, 2007).
Za optimálních podmínek by měli být kandidáti na manažerské pozice připravováni a cvičeni tak, aby v době zařazení do manažerské funkce měli do jisté míry již osvojeny nezbytné dovednosti.
Realita je však jiná a metoda pokusu a omylu, doplňovaná postupnými (a někdy draze „zaplacenými“) zkušenostmi, je stále ještě značně frekventovaná v počátcích manažerské dráhy. Manažerské dovednosti lze rozdělit do dvou skupin s pracovním označením jako:
(1)
manažerské dovednosti spojené s technikami řízení,
(2)
manažerské dovednosti spojené s vedením lidí.
V obou skupinách bude v následujícím textu a jeho dalším pokračování prezentován výběr některých manažerských dovedností.
MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI SPOJENÉ S TECHNIKAMI ŘÍZENÍ
Jednou z elementárních technik řízení a současně manažerskou dovedností je delegování pravomocí. Je až zarážející, kolik komplikací může vedoucímu pracovníkovi způsobit nezvládání převedení některých manažerských pravomocí na své podřízené. Nejčastějšími příčinami bývají nedobrá znalost podstaty, smyslu a postupu delegování, stejně jako některé osobnostní vlastnosti a rysy, které blokují využívání této techniky (nedůvěra, obavy z vytváření si konkurence, pocit vlastní dokonalosti a nezastupitelnosti, sebestřednost apod.).
Delegování pravomocí je mnohostranný a multifunkční nástroj řízení. Je možno využít jej při:
*
odlehčení vlastní práce, v případě přetížení a kumulace naléhavých úkolů,
*
podpoře kvalifikačního růstu a odborné přípravy podřízených,
*
potřebě „otestovat“ některé schopnosti pracovníka,
*
vyjádření důvěry podřízeným,
*
využití jako prvku pracovní motivace.
V některých prakticky zaměřených příručkách pro manažery najdeme vcelku smysluplný výčet činností vhodných pro delegování (Stýblo, 1993, Zucha, 1993). Uvedení i další autoři je považují za takové aktivity, které nejsou příliš důležité, které se často opakují a mají daný algoritmus řešení, úkoly, na které jsou jiní experti, úkoly, které nejsou manažerovi příjemné a jiní je rádi vykonávají, práce, které pro podřízené znamenají výcvik a rozvoj, úkoly, které umožní různorodost činnosti a situačně i úkoly, na jejichž splnění manažer nemá čas.
Postup delegování pravomocí má některé zásady a pravidla, která je užitečné znát. Postup při delegování lze znázornit následujícím řetězcem navazujících aktivit:
*
výběr vhodného pracovníka,
*
vymezení delegované činnosti,
*
stanovení autority, odpovědnosti a trvání delegování,
*
informování týmu o převedení pravomocí na delegovaného,
*
zavedení kontrol a zpětné vazby od delegovaného,
*
vyhodnocení výsledku jeho činnosti.
Je třeba podotknout, že delegování nesnímá z manažera odpovědnost za provedení a kvalitu práce. Dále platí, že je nepřípustné, aby docházelo k sub-delegování a rozmělňování odpovědnosti za splnění úkolu.
Za manažerské činnosti, které nejsou vhodné k delegování, se považují úkoly koncepční a strategické povahy rozvoje organizace, personální a finanční otázky. K takovým úkolům je možné přizvat některé pracovníky k participaci na jejich řešení, ovšem hlavní „režie“ zůstává v rukou manažera.
Jednou z nejnáročnějších manažerských činností je
hodnocení pracovníků. Pracovní hodnocení probíhá kontinuálně v různých časových periodách, jejichž frekvence je závislá především na předmětu činnosti a zaměření organizace. Rozlišují se:
*
dlouhodobá bilanční hodnocení
(týkají se především kariérového rozvoje při splnění předpokladů předchozího období a stanovení perspektiv a zadání pro období následující),
*
periodická hodnocení
(zaměřená na plnění úkolů a jejich kvalitu za přesně vymezenou časovou periodu),
*
situační hodnocení
(mívá nejčastěji podobu bezprostředního komentáře k aktuálně vykonávané práci nebo ihned po jejím ukončení).
Jestliže se nyní zaměříme na základní funkce pracovního hodnocení, nelze opomenout tyto:
*
Funkce poznávací
– manažer je nucen systematicky a podle daných kritérií zaměřit se na své podřízené, bilancovat jejich pracovní silné stránky a slabiny, jejich potenciál a osobnostní specifika.
*
Funkce zpětnovazební
– pracovníci se dozvídají, jak je vnímána a oceňována jejich práce v organizaci, jak je vidí jejich bezprostřední nadřízený v souvislosti s ne/spokojeností s jejich prací.
*
Funkce motivační
– formulované hodnotící výroky se odrážejí v prožitcích pracovníků, podporují pocity užitečnosti a sebevědomí, jsou spojeny s vizí možnosti dalšího působení v organizaci a následného profesního rozvoje.
*
Funkce vedení týmu
– solidní znalost pracovníků umožňuje manažerovi koncepční personální řízení při zkvalitňování a dalším rozvoji pracovního týmu.
Hodnotící činnost manažera má podobu řady kroků technické, organizační a obsahové povahy. Kromě stanovení zmíněných period hodnocení to jsou především stanovená hodnotící kritéria, která jsou organizaci buď dána z nadřízených míst, nebo si je organizace či manažeři vytvářejí sami. Důležité však je, aby kritéria hodnocení odrážela podstatné stránky vykonávané pracovní činnosti, a aby byla všeobecně známa všem zaměstnancům. Kvalitně a přesně stanovená kritéria hodnocení jsou jedním ze zásadních předpokladů pro kvalitní hodnocení. Dalším důležitým krokem, v němž se projevují manažerské dovednosti, je vedení hodnotícího pohovoru. Této problematice je v odborné literatuře věnována značná pozornost, protože průběh hodnocení a jeho výsledný efekt je výrazně závislý na připravenosti hodnotitele. Modelově se
hodnotící pohovor
člení do několika následných fází:
*
úvodní fáze
(společensko-pracovní část s připomenutím důvodu setkání a s jeho zaměřením),
*
bilance pracovního výkonu a pracovního chování
očima nadřízeného (zmínění pozitiv i slabších stránek),
*
reakce hodnoceného
(vnímání vlastní práce, řízení týmu a chodu organizace),
*
diskuse a výměna názorů
v intencích pracovního hodnocení,
*
formulování závěrů
, doporučení, úkolů, perspektiv apod.
Mezi odborníky existuje všeobecná shoda v tom, že nejrizikovějším článkem procesu pracovního hodnocení bývá manažer v pozici hodnotitele. To jednak pro častou odbornou nepřipravenost na vedení hodnotícího pohovoru, jednak pro vliv řady subjektivních stavů hodnotitele a dalších okolností, které nepříznivě ovlivňují objektivitu procesu hodnocení (osobní podjatost nebo výrazné sympatie k pracovníkovi, menší schopnost diferenciace mezi lidmi, nastavení nepřiměřeně přísných nebo „měkkých“ kritérií, vliv předsudků nebo zažitých hodnotících stereotypů, větší preferování/podceňování některé z profesních skupin apod.). V odborné literatuře je možno najít postupy, kterými lze eliminovat (nikoliv naprosto vyloučit) působení subjektivních stavů hodnotícího manažera.
Jednou z často pojednávaných manažerských dovedností je
řízení času manažera
(time management). Pozornost věnovaná pracovnímu času manažera vychází z podstaty jeho činnosti, která je značně rozmanitá, ne vždy kontinuální, rozdělená do nestejných časových intervalů, v nichž se věnuje vlastní práci nebo jiným lidem (nadřízeným, spolupracovníkům, návštěvám apod.). Tato pracovní nesourodost a častá přerušení dlouhodobější kontinuity práce vyžaduje dobrou organizaci časových dispozicí v harmonogramu pracovního dne či týdne.
Program manažera výrazně určují dvě časové osy. Jedna determinuje průběh pracovního dne a představuje posloupnost navazujících aktivit, kterým je vymezena určitá časová perioda podle volby manažera. Tato časová osa představuje uspořádání „standardního“ pracovního dne, kdy manažer například počítá s vlastní prací, s poradou s pracovním týmem, s výkonem administrativní povahy, s přijímáním návštěv apod., a to v pořadí, které si určí často sám v závislosti na svém biorytmu. Druhá časová osa je dána důležitostí a naléhavostí pracovních úkolů. To někdy v takové míře, že naruší a výrazně ovlivní běžnou kontinuitu pracovního dne a způsobuje stresogenní efekt.
Z praktického hlediska je v souvislosti s hospodařením s časem manažera pozornost zaměřena na tyto tematické okruhy:
*
Uspořádání pracoviště
s akcentem na vytvoření systému ukládání materiálů, pracovních pomůcek, materiálů administrativní a personální povahy, metodických příruček apod. To vše pro snadnou orientaci a vyhledávání potřebného.
*
Organizace a výkon vlastní práce, určení priorit z hlediska důležitosti a naléhavosti včetně stanovení realistických termínů.
*
Koordinace společných aktivit s vedeným týmem
v souvislosti se společnými poradami, průběžnou efektivní komunikací a pravidly pro vzájemný kontakt.
*
Jednání s návštěvníky
v souvislosti se stanovením času a programu setkání, přípravy na jednání i s předpokladem časové dispozice pro návštěvy.
Analýzy snímků pracovního dne manažerů ukazují na následující nejčastější
„zloděje času":
*
nestanovení priorit úkolů,
*
práce na mnoha úkolech současně,
*
zbytečně mnoho času věnovaného nepodstatným drobnostem,
*
příliš mnoho porad a jejich neúměrná délka,
*
odkládání úkolů,
*
nadměrně dlouhé telefonáty,
*
špatná komunikace a koordinace prací v řízeném týmu,
*
nevhodné delegování.
Přes všechna racionální a strohá organizační opatření však nelze opomenout nezbytnost přestávek a relaxace, neformálních rozhovorů se spolupracovníky, důležitost společenských kontaktů a period pro tzv. tvůrčí zahálku (relativní nicnedělání s vnitřním přemítáním o možném řešení nějakého úkolu).
LITERATURA
*
DRUCKER, P. F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 1992.
*
MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Praha: Grada, 2007.
*
STÝBLO, J. Efektivní manažer. Ostrava: Montanex, 1993.
*
ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha: Management Press, 1993.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Články

Ředitel školy jako manažer, 3. část - Manažerské dovednosti (pokračování)