Německo a němčina jako prostředek seznámení se s jazykem a kulturou sousední země. Nový projekt česko-německé spolupráce určený v letech 2012–2014 mateřským školám, 1. a 2. třídám základních škol, školním družinám, sdružením a organizacím pracujícím s dětmi ve věku od 3 do 8 let.
Krůček po krůčku do sousední země
Mgr.
Jan
Husák
odborný pracovník Koordinačního centra česko-německých výměn mládeže Tandem, asistent projektu Krůček po krůčku do sousední země
Nový projekt česko-německé spolupráce inovativně navazuje na předchozí projekt Odmalička – Von klein auf. Česko-německá spolupráce předškolních zařízení, který se v letech 2009–2011 zaměřoval hlavně na samotné setkávání dětí ve věku od 3 do 6 let v oblasti podél česko-německé hranice.
Řada mateřských škol a dalších zařízení pracujících s dětmi předškolního věku se již několik let v rámci našich projektů zapojuje do vzájemné česko-německé spolupráce, která jim dovoluje využít při výchově a vzdělávání dětí blízkost společné hranice. Děti navštěvující tato zařízení mají řadu zajímavých možností pro svůj osobnostní rozvoj a poznávání světa kolem sebe. Kromě seznámení se s jazykem sousední země, mezikulturní výměny a rozšiřování si znalostí o širším regionu navazují děti také
svému věku přiměřená přeshraniční přátelství
a mají možnost lépe poznávat kamarády ze sousední země.Od roku 2006 tak prošly česko-německé projekty v předškolní oblasti významným vývojem. Projekt Odmalička – Von klein auf vyvrcholil realizací vědecké studie, která byla shrnuta do publikace Evaluace česko-německých projektů předškolních zařízení. Ta shrnuje pozitivní aspekty česko-německé spolupráce právě v předškolní oblasti. Každé zařízení přistupuje k česko-německé spolupráci trochu jinak. Mohli jsme se tak setkat s výukou německého či českého jazyka, výlety za hranice, se společnými oslavami různých příležitostí, zřizováním německých a českých tematicky zaměřených koutků apod. Ve všech těchto typech spolupráce byla potřebná metodická a odborná podporaa sdílení zkušeností mezi jednotlivými zařízeními a pedagogy. Tato podpora plnila do značné míry i motivační funkci.
V rámci projektu
spolufinancovaný fondy Evropské unie.
Odmalička – Von klein auf
se děti předškolního věku mohly seznamovat s jazykem sousední země prostřednictvím tzv. jazykových animací, které jim zprostředkovaly jazyk hravou formou. To a ještě mnohem více nabízí i nový projekt
Krůček po krůčku do sousední země
V novém projektu reaguje Tandem na potřebu pokračovat v česko-německé spolupráci a
posouvá svoji nabídku na hranici 3–8 let.
Zároveň
rozšiřuje územní celky
na celou oblast Jihočeského, Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého a Libereckého kraje. Hlavní náplní projektu je, kromě další podpory setkávání dětí z obou zemí, také
pestrá nabídka aktivit směrem k jazyku sousední země
a její kultuře.Součástí je i přímá podpora pedagogů ze strany tzv. vyslanců ze sousední země.
Ti tvoří nové, inovativní jádro celého projektu. Jejich úlohou je zprostředkovat dětem pomocí různých činností a aktivit první nepřímý kontakt se sousední zemí. Děti se tak dozví
základní informace o sousední zemi
, poznají a uvědomí si kulturní odlišnosti i to, co mají obě země společné. Vyslanci neopomenou ani asistenci pedagogům a zřizovatelům. Budou tak úzce
spolupracovat s daným zařízením
a budou mu nápomocni dle místních potřeb a přání.Tandem zároveň nabízí
poradenství a informace
například k učebním materiálům, poradenství k možnostem financování česko-německých projektů, možnosti výměn pedagogů mezi Českou republikou a Svobodným státem Bavorsko apod. V nabídce je rovněž
on-line kontaktní databáze
sloužící ke zprostředkování kontaktů zájemcům o česko-německou spolupráci.V rámci projektu vychází 4x ročně
elektronický newsletter
se všemi potřebnými informacemi. K jeho odběru se můžete přihlásit na našich webových stránkách. S využitím těchto možností dokáží poradit jak vyslanci, tak i pracovníci Tandemu. Bližší informace o všech nabídkách k projektu najdete na webových stránkách
www.tandem.adam.cz
nebo přímo na stránkách projektu
www.krucekpokrucku.info.
POSTAVTE SI VLASTNÍ ČESKO-NĚMECKÝ PROJEKT JAKO STAVEBNICI
V rámci projektu
vznikla publikace Projekt jako stavebnice – Německo a němčina pro děti od 3 do 8 let, která představuje řadu praktických tipů a aktivit, jak pracovat s dětmi v česko-německém kontextu. Čtenáře navíc mohou inspirovat
Krůček po krůčku do sousední země
příklady dobré praxe
a informace o možnostech financování. Všechny moduly zpracovali, vyzkoušeli a v rámci třídenního pracovního setkání v květnu 2012 o nich diskutovali pedagogové z českých, bavorských a saských mateřských, základních škol a organizací pracujících s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Publikace je koncipována jako otevřená a každý, kdo s ní bude pracovat, může vytvářet a
sdílet s ostatními další nápady na aktivity
ve formě pracovních listů, které lze jednoduše připojit.Publikace je
zároveň základním metodickým materiálem
pro zmiňované vyslance projektu. Objednat si ji může zdarma každý, kdo pracuje s dětmi ve věku od 3 do 8 let a rád by se zapojil do česko-německých aktivit. Pokud by i Vaše zařízení mělo zájem rozšířit své aktivity do této oblasti, můžete využít
nabídky spolupráce s projektovým vyslancem
. V rámci projektu mohou vyslanci spolupracovat celkem se 120 zařízeními v oblasti podél česko-německé hranice. V průběhu projektu budou pořádány
regionální tematicky zaměřené semináře pro pedagogy.
Zájemci si tak mohou přímo s pomocí zkušených lektorů a dalších kolegů připravit vlastní projekt či vzdělávací modul pro svoji třídu nebo skupinu dětí.Během projektu vznikne
společný česko-německý a německo-český slovníček
nejen pro předškolní oblast. Aktuální informace o průběhu projektu i jednotlivých možnostech zapojení jsou dostupné na stránkách
www.krucekpokrucku.info.
JAK SE K ČESKO-NĚMECKÉ SPOLUPRÁCI MATEŘSKÝCH ŠKOL VYJADŘUJÍ PŘÍMO ZAPOJENÍ PEDAGOGOVÉ?
„Dnes je samozřejmostí, že nás německé děti zdraví česky a my je na oplátku německy. Na společná setkání se vždy těšíme.“
„Děti získávají i pozitivní postoj k cizím jazykům, protože se učí, že ne všichni lidé mluví česky, ale také zjišťují, že si mohou u různých her rozumět i bez znalosti jazyka.“
„I listonoš se o náš projekt zajímá.“
„Projekty vyžadovaly mnohem větší pracovní nasazení, než je běžný pracovní den, ale spokojenost dětí i jejich rodičů jsou nám odměnou za vynaložené úsilí.“
Koordinační centra česko-německých výměn mládeže Tandem
v Plzni a Regensburgu jsou v České republice a ve Spolkové republice Německo celostátními odbornými pracovišti pro výměnu dětí a mládeže mezi oběma zeměmi. Koordinační centra
podporují
sbližování a
rozvoj
všestranných styků a
přátelských vztahů mezi mladými lidmi z Česka a Německa.