Kdo může řídit školu
PaedDr.
Jan
Mikáč
Po odchodu statutárního orgánu (ředitele) z vedení školy, řídil školu zástupce statutárního orgánu (ten bez odborné kvalifikace, bez vysokoškolského vzdělání). Do funkce uveden bývalým ředitelem již v roce 2006. Řídí školu stále, nebyl vypsán konkurz na místo ředitele. Od března 2011 je však pověřený zřizovatelem (v obci není rada, tedy jen starostou) jako: orgán pověřený řízením školy. Mění se postavení této osoby oproti pověření bývalým ředitelem? Jak je to s právní mocí rozhodování tohoto orgánu např. v pracovněprávních vztazích? Má právo vystupovat jako ředitel? Zřizovatel nehodlá vyhlásit konkurz z úsporných důvodů. Takto je to usnesením zastupitelstva obce stanoveno na dobu neurčitou. Kontrola České školní inspekce toto označila za nestandardní. Odbor školství krajského úřadu námitky nevznesl. Nedošlo ani ke změně v zápisu do Rejstříku škol, zde figuruje stále bývalý ředitel.
Související předpisy:
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění p. p.
Jde sice opravdu o nestandardní řešení situace, které ale není v rozporu se současnou právní úpravou. Uvedený zástupce statutárního orgánu vykonává svoji činnost v souladu s právními předpisy, pro výkon této činnosti není stanoven požadavek určité kvalifikace nebo úrovně dosaženého vzdělání.
Poté, co ředitel školy přestal vykonávat svoji činnost, jej tento zástupce zastupuje, automaticky převzal řízení školy. Ve vztahu ke zřizovateli se tak dostal do pozice statutárního orgánu, zřizovatel mu stanovuje plat, odměny, osobní příplatek, příplatek za vedení. Pověření zřizovatele z března 2011 na jeho pozici nic nemění, ze strany zřizovatele jde jen o formální potvrzení současného stavu. Tento pracovník je nyní v pozici statutárního orgánu školy, to znamená, že je oprávněn ke všem právním úkonům jménem organizace, tak jak to činil předchozí ředitel školy. Jiné řešení ani není možné, někdo musí být oprávněn řídit školu ve všech oblastech. Tento pracovník tedy vykonává veškeré činnosti jako ředitel školy ve školské problematice, jako statutární orgán školy v právních vztazích, správní orgán ve správním řízení, nejvyšší vedoucí pracovník organizace v pracovněprávních vztazích.
Tedy vystupuje jako ředitel, ale ředitele jen zastupuje, u svého podpisu nemůže uvádět „ředitel školy“.
Řešení je neobvyklé, jde o provizorium, ale právní předpisy nestanoví žádné lhůty pro vypsání konkurzu a následné obsazení místa ředitele školy. Pokud zřizovatel jako důvod prodlužování provizoria uvádí snahy ušetřit, jde o zavádějící tvrzení. Není zřejmé, v jaké oblasti by mělo být úspor dosaženo. Podobná provizoria mívají spíše negativní dopady – na image školy, na mezilidské vztahy, na úroveň řízení a ve svém důsledku pak na úroveň vzdělávání a výchovy.