Podle Neila Howea a Williama Strausse a jejich teorie generací z roku 1991 existuje předvídatelný cyklus osobnostních profilů jednotlivých generací, které se vytvářejí v opozici vůči generacím předchozím. Příslušníci jedné generace sdílejí mnoho společných charakteristik mezi sebou, aniž by se někdy potkali, protože jejich osobnost a vnímání světa jsou utvářeny společným historickým kontextem, ve kterém vyrůstali.
Výkladový slovník generace Z pro učitele
Aneta
Košíková
Než zazvoní, datová analytička, konzultantka
Páteř českého vzdělávacího systému v současnosti tvoří příslušníci generace X (průměrnému učiteli v ČR je zhruba 50 let), zatímco žáci na základních a středních školách jsou příslušníky generace Z, která je velice odlišná od všech ostatních. Tato situace vytváří mnoho třecích ploch a občas i nepochopení. Současní žáci v důsledku moderních technologií žijí rychle, jsou celosvětově propojeni v každém aspektu života, přikládají velký význam vizuálnu a hodnotám, které se generaci X mohou zdát nepochopitelné.
Velké rozdíly jsou i v mluveném a psaném slovu, které příslušníci generace Z používají. Některým pedagogům se dokonce může zdát, že svým žákům (někdy i vlastním dětem) občas polovinu slov nerozumějí. Není se čemu divit, do češtiny se od 90. let neologismy především z angličtiny dostávají stále častěji, ale až generace Z používání anglického jazyka v běžné mluvě do