Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Vydáno:
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat a které má život jednodušší než ostatní, protože je pro něj snazší se učit nové věci. Intelektové nadání se však pojí i s mnoha obtížemi, které by si s ním málokdo na první pohled spojoval. Takzvané MiND děti1) a jejich okolí se tak musejí vyrovnávat s různými těžkostmi, z nichž některé bych vám ráda přiblížila v následujícím článku.
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mgr.
Andrea
Štefáčková
psycholožka, psychoterapeutka a speciální pedagožka, ředitelka pedagogicko-psychologické sekce Qiido PORADNY
Potíže spojené s divergentním myšlením a kreativitou
Jednou z typických charakteristik MiND dětí je tzv. divergentní myšlení spojené s kreativitou. Tento druh myšlení umožňuje hledání více různých způsobů řešení problémů, což je obecně vnímáno jako výhoda. V systému, který většinou vyžaduje nějaké jedno správné řešení (např. ve škole), protože většina lidí divergentní myšlení nemá, to však může být problematické. MiND děti jsou s takovým systémem nekompatibilní a často se potýkají s potížemi, které z toho plynou:
*
Problémy způsobují nejednoznačná zadání úkolů, která děti pochopí a vyřeší jinak, než paní učitelka zamýšlela (a často za to dostanou špatnou známku), nebo je dokonce nesplní vůbec, protože si nejsou jisté, co vlastně mají dělat, když je možné si zadání vyložit několika různými způsoby.
*

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Komisionální zkouška žáka střední školy
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole

Poradna

Výuka Aj
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Problémy ve třídě
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání