Sebeřízení jako nezbytnost řídícího pracovníka ve školství?

Vydáno:

V loňském roce jsme se společně zamýšleli nad problematikou středního managementu školy a zkoumali potřebné kompetence těchto pracovníků. Tematiku kompetenčního modelu najdete zpracovanou také v publikaci Kompetence řídících pracovníků ve školství, kterou aktuálně vydalo nakladatelství Wolters Kluwer, nebo ve vzdělávací nabídce Národního institutu pro další vzdělávání. Téma středního managementu samozřejmě není vyčerpané a určitě se k němu budeme vracet, ale nabízí se i další témata, která zasluhují vaši pozornost – a v čele stojíte vy sami, jako představitelé vrcholového managementu školy. Proto i motto dnešního článku zní: „Řídíme ostatní, ale umíme řídit sami sebe?“

Sebeřízení jako nezbytnost řídícího pracovníka ve školství?
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph.D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Proč se vůbec tématikou sebeřízení zabývat? Při vzdělávacích akcích i neformálních setkáních s kolegy často slýchávám otázku:
„Jak to máme všechno stihnout?“
Řízení lidských, materiálních i finančních zdrojů, řešení problémů s rodiči, kázeňských prohřešků žáků a k tomu (bohužel často opomíjený) pedagogický proces!
Je toho opravdu hodně, ale existují možnosti, jak časový tlak zmírnit (my zkušenější si asi nebudeme nalhávat, že odstranit).
Série článků, kterou bude přinášet Řízení školy, ukáže postupně na základě nezbytné teorie, ale hlavně konkrétních příkladů, jaké postupy a nástroje využívat. Ke stanovení obsahu jednotlivých článků mě vedly dotazy posluchačů bakalářského studia Školského managementu a Studia pro vedoucí pedagogické pracovníky.
Povzdech:
„Když jsem vstoupil do funkce, tak jsem netušil, čeho jsem vůbec schopen…“
vysvětlí článek o sebeřízení, kladoucí důraz na sebepoznání a stanovení cílů.
Nedůvěru, kterou vyjadřuje tvrzení: „Tak si někdy říkám, jestli opravdu dělám to, co mám, a jestli to má smysl…“, pomůže odstranit část o řízení času.
Abyste se nemuseli ptát: „Jak to všechno stihnout?“, přečtěte si článek o nástrojích řízení času.
Sobeckou větu:
„Raději uvidím dvě uštvané zástupkyně než sebe sama na jednotce intenzivní péče…“
se pokusí uvést na pravou míru stať o delegování.
A nakonec povzdech:
„Elán se ztrácí, ale důchod se blíží, tak to nějak vydržím…“
snad odstraní článek o syndromu vyhoření a jeho prevenci.
Jednotlivé články doplní i krátké testy, které vám ukážou vaši momentální situaci, kde se nacházíte, popř. jak dále postupovat.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rozvoj pedagogických pracovníků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Kalendář
Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Jaké jsou právní vztahy mezi státními a samosprávnými orgány jako zřizovateli a školami a školskými zařízeními?
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP