EarthKAM – Earth Knowledge Acquired by Middle School Students – je program umožňující již druhou desítku let žákům a studentům škol z celého světa zkoumat Zemi prostřednictvím snímků z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Program nabízí celou řadu možností. K jejich využívání stačí přístup k internetu a trocha angličtiny. A pokud něco neumíte nebo nestíháte, nevadí, zkuste se obrátit na své žáky. Možná budete mile překvapeni!
EarthKAM – program NASA, který láká žáky, učitele i rodiče na celém světě!
Lenka
Podzimková
učitelka matematiky a fyziky, ZŠ a MŠ Bílá, Praha 6
Vítek
Peterka
absolvent ZŠ a MŠ Bílá, dnes student Gymnázia Jana Keplera, Praha 6
Při návštěvě ZŠ v Čakovicích mi kolegyně ukázala snímky Země, které jim na jejich přání pořizuje ISS. To mi připadalo úchvatné. Také jsem chtěla, aby mně a mým žákům ISS pořizovala snímky na přání a posílala nám je. Tak mi kolegyně poslala odkaz: http://www.earthkam.org. Další už bylo na mně.
Nechtěla jsem obtěžovat kolegy angličtináře žádostmi o pomoc, tak jsem požádala o spolupráci dva žáky z 8. ročníku, kteří mají angličtinu jako rodný jazyk. Žáci se chtěli do programu zapojit, přivedli ještě kamarády, a tak jsme (se souhlasem ředitele) školu přihlásili. Stačil k tomu můj školní e-mail a velká přestávka.
Skoro dva měsíce jsme čekali, než se konala „mise“, tj. týden, kdy ISS fotí na přání žáků a studentů z celého světa Zemi v denním světle v místě svého průletu. Dočkali jsme se. Žáci nastudovali, jak zadat požadavky pro ISS, a několik prvních sami vyzkoušeli. Teď nastala hlavní otázka: Jak to vše naučit 26–30 žáků v počítačové učebně? Někdo z chlapců řekl: „To je v pohodě, Vítek už má na to připravenou prezentaci.“ Vítek vyučoval, my ostatní jsme byli za asistenty, a tak jsme zapojili postupně sedm tříd žáků od 7. do 9. ročníku. Žáci mohli pokračovat se zadáváním požadavků i doma, neboť mají všichni hromadný účet, uzpůsobený tak, aby mohli tvořit, ale nemohli nic poškodit.
Měli jsme, co nám chtěla dopřát Sally Ride, první americká astronautka. Ta toužila dopřát žákům, studentům a všem lidem na Zemi, aby mohli vidět to, co ona z raketoplánu, když kroužila kolem naší planety: krásné bílé mraky, zářivě oranžové pouště, jiskřivě modrou vodu, korálové útesy v oceánech, úrodnou zemědělskou půdu v údolích a zpod mraků se třpytící světla měst…
Obdrželi jsme tak do naší databáze na stránkách programu spoustu snímků uspořádaných jak v matici, tak v interaktivní mapě. Na většině krásné bílé mraky. Na části úchvatné snímky naší planety. Vytiskli jsme si ty zdařilé, natočili je severem nahoru, neboť ISS fotí, jak zrovna letí, popsali jsme je, propojili s mapou světa a měli jsme ohromné nástěnky po celé škole. Na stránkách EarthKAM jsou ukázky různých dalších možností, jak lze snímky využít. Lze se snadno inspirovat. Stále nám ale vadilo, že máme v databázi spoustu snímků, které bychom chtěli odstranit, ale nejde to. Vše je ošetřeno tak, aby uživatelé mohli vše využívat, ale aby nic nemohli zničit. A tak ani nepovedené obrázky nelze odstranit. Co s tím?
Vítek Peterka přišel s převratnou myšlenkou: „Tak si tu interaktivní mapu naprogramujeme sami.“ A naprogramoval ji. Žák 8. ročníku základní školy. Netrvalo to dlouho a přišel jeho spolužák Kryštof Svoboda: „Já jsem tu interaktivní mapu naprogramoval taky.“ Tak vznikla konkurence. Důležitá a užitečná, završená dohodou, která odstartovala další spolupráci. Poslední verze je k vidění na http://earthkam.zsbila.cz. Umožňuje přístup do databáze snímků NASA i do databáze informačních karet vytvořených žáky naší školy.
Co je na snímcích, jak jsou natočené? Proč někdy vypadají úplně jinak než v mapě? Vyvstala řada otázek. Odpovědi se někdy těžko sdělují slovy. Bylo je třeba nějak zaznamenat. Vznikla tak další úroveň – informační karta. Chlapci se rozhodli použít pro grafické ztvárnění informačních karet program , ve kterém vytvořili šablony, do kterých žáci v předepsaném formátu doplňovali údaje. Nejenže vše vymysleli, připravili, ale ještě spolužáky naučili, jak co udělat. Byla to dřina. Všechno spočívalo na nich. Já jsem jim jen vytvářela podmínky pro práci a přispěla jsem pohledem dospělého. Tuto část měl na svých bedrech především Mikuláš Smoleň. Obdivovala jsem pečlivost, se kterou chlapci kontrolovali výstupy jednotlivých žáků před uzavřením souboru a umístěním do databáze http://www.zsbila.cz/gallery/EarthKam/. Tolik práce zvládla pětice chlapců za necelého půl roku! Mimořádný výkon.
Vedoucím katedry didaktiky fyziky MFF UK jsem byla požádána o přednesení příspěvku o naší práci na Veletrhu nápadů učitelů fyziky. Ředitel naší školy přišel s osvícenou myšlenkou: „Lenko, nechcete tam vzít s sebou dva chlapce, když je to jejich práce, tak ať si to tam odprezentují?“ Skvělá myšlenka. Díky za ni. Dva měsíce nervozity, příprav, pak 1. září 2018 dva čerství deváťáci – Vítek Peterka a Oliver Morgan – spolu se mnou prezentují svoji práci před 140 učiteli fyziky všech úrovní škol. Nepředstavitelný zájem účastníků. Nevídaný úspěch. Zcela mimořádný zážitek pro všechny tři z nás.
Naskytla se ještě příležitost představit naši práci trochu jiným způsobem o několik týdnů později na české verzi festivalu Science on Stage v Liberci. Tak honem vše vylepšit a vzhůru do Liberce! Vítek Peterka a Levi Crossan obdrželi za svoji práci ještě mimořádné ocenění a pak již byl čas na zhodnocení. Měli jsme ze své práce radost, tak jsme se o ni museli podělit i s těmi, kteří nám ji umožnili. Chtěli jsme jim ukázat, že snímky někdo také dokáže využít víc než jen k obrázkům na nástěnku. Chlapci napsali vedení projektu v NASA o tom, co udělali. Vše doložili odkazy, fotografiemi. Zanedlouho přišla z NASA odpověď:
Dobrý den,
velice nás potěšil dopis Vašich studentů! Děkujeme mnohokrát, že jste si dali čas a informovali nás o tom, jak jste dokázali využít EarthKAM! Jsme ohromeni tím, co jste všechno udělali. Zařídíme, že tento dopis dospěje ke všem členům EarthKAM týmu, kteří program řídí. Také doplníme Váš dopis do děkovného balíčku, který bude zaslán členům posádky ISS. Velice si vážíme vaší účasti a oddanosti EarthKAM!
S pozdravem
EarthKAM Management
Dnes jsou již chlapci na středních školách, přesto jejich odkaz funguje dál. Před odchodem stihli zasvětit do problematiky své nástupce. Vítek Peterka – dnes student Gymnázia Jana Keplera v Praze – naprogramoval již čtvrtou verzi našich stránek a neváhal přijít dílo své a svých bývalých spolužáků prezentovat na konferenci učitelů po boku mém a své nástupkyně Lindy Kallasové v sekci přírodních věd završující několikaletý projekt „Společenství praxe“. Získal opět mimořádný obdiv a uznání, zeměpisci žasli, obdivovali interdisciplinární charakter projektu.
Tato naše práce je přehlídkou toho, co všechno žáci dokážou vytvořit nad rámec svých školních povinností a převážně v době svého volného času, když jsou učitelem inspirováni, když jsou jim vytvořeny podmínky (především přístup do počítačové učebny), a to zcela bez ohledu na to, co umí učitel.
Je třeba říci, že program EarthKAM nabízí mnohem více než jen pořizování snímků prostřednictvím ISS, do kterého se u nás zapojili již i rodiče žáků nižších ročníků. Obsahuje také připravené různorodé výukové materiály, které jsem vyzkoušela jak pro projektovou činnost, tak pro demonstrační pokusy. Vše je pečlivě připraveno, vysvětleno – žákovský i učitelský pracovní list, stejně jako vysvětlení přístupu učitelů. Stačí vytisknout a použít. Že jsou dokumenty v angličtině, to už žáci dnes vůbec neřeší. EarthKAM je příležitost. Jen na nás je, jak ji využijeme.