Jak se vyrovnat se stížností rodičů

Vydáno:

Důležité je uvědomit si, že stížnost od rodiče na školu, na učitele, na ředitele nebo na zástupce stoprocentně přijde. Nelze tomu zabránit. Počet stížností můžeme vhodnou komunikací snížit, ale nelze je eliminovat. Názorů a pohledů na vzdělávání je tolik, kolik je zúčastněných osob, a není možné se zavděčit každému. Stížnost tedy přijde, přijměme tento fakt a pojďme se podívat na vhodné základní postupy k jejich řešení.

Jak se vyrovnat se stížností rodičů
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D.
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka, katedra andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Vhodný přístup ke stížnostem se opírá o tři základní pilíře. Prvním z nich je určité osobní nastavení, které nám umožní jednat profesionálně. Druhým pilířem je vhodně nastavené získávání podkladů o naší práci, které je pak možné využít jako oporu pro řešení stížností. Třetí stojí na vhodně definovaných postupech, což znamená, že máme definovaný sled kroků a kompetencí pro různé druhy stížností. Pojďme si nyní jednotlivé oblasti podrobněji rozebrat.
1. Osobní nastavení
Neberte si stížnosti osobně. Jednoduchá věta, kterou nás učí například Jaroslav Dušek ve své populární interpretaci díla Čtyři dohody (Ruiz, 2012) a kterou je samozřejmě poměrně obtížné uvést do praxe. Pro profesionální řešení stížností je odosobněný přístup zásadní. Celou stížnost je nutné očistit od všech částí, které jsou osobního charakteru, a vyjmout z ní jenom základní jádro a téma, na které si rodiče stěžují. Na příkladu textu níže, který je výňatkem z autentického e-mailu rodiče ohledně chování pedagoga, vysvětlím, jak postupovat:
„Chování paní učitelky a její domnělé doporučení o nevhodnosti kouření, zcela nevhodně pronesené a zacílené na naši dceru, považujeme za ostrakizaci naší dcery, která byla následně spolužáky označena jako ‚fetka‘. Žádáme tedy, aby vedení školy vysvětlilo, jak je možné, že bylo naší dceři vyhrožováno, že pokud bude kouřit, pojede z výletu domů.“
Tato stížnost rozhodně musí vyvolat u vyučujícího, který je autorem výroku o nevhodnosti kouření, obrannou reakci a chuť a snahu se ospravedlnit. To ovšem vůbec nepomůže k řešení. Pokud podobná připomínka do školy přijde, je nutné z textu (autentický text měl mnoho stran) vybrat věty, ve kterých rodič „žádá o vyjádření“, „požaduje stanovisko“, „chce informaci“ apod., následně reagovat jenom na ně a osobní věci nechat úplně stranou. Pokud bychom se chytili do pomyslné pasti útoku na osobu učitele a začali vysvětlovat, že rozhodně nikdo žákyni neostrakizuje, výrok byl pronesen vhodně atd., vyvoláme další a další stížnosti a argumenty ze strany rodičů. V příkladovém e-mailu se tedy zaměříme jenom na větu „Žádáme tedy, aby vedení školy vysvětlilo“, na kterou reagujeme, a vysvětlíme pravidla a zákazy související s výletem.
Je nutné naučit se nebrat si věci osobně a odpovídat a reagovat jen na věcné dotazy. Ušetří nám to čas a rychleji ukončí celý proces řešení stížnosti. Doporučuji si v rámci vlastní disciplíny barevně označit skutečné dotazy a faktické záležitosti a koncentrovat se pak pouze na zvýrazněné pasáže.
2. Aktivní vytváření portfolia podkladů pro řešení stížností
Pro rozklíčování podstaty problému a pro zjištění, zda se stížnost týká věci, na kterou si stěžuje většina rodičů, nebo je ojedinělým názorem, je nutné mít vypracované portfolio podkladů. Potřebujeme mít pravidelné informace z různých zdrojů o průběhu pedagogického procesu. Pak snadno nastavíme vhodné prostupy pro řešení konkrétní stížnosti. K těmto podkladům mohou přispět i učitelé (především třídní učitelé) sami tím, že budou pravidelně žádat žáky a rodiče o zpětnou vazbu a vytvářet si tak určité „portfolio“ své práce (Trojanová, 2017). Pošle-li totiž rodič do školy stížnost na přístup paní učitelky, bude argumentovat tím, že se dítě bojí chodit do školy, a bude žádat o změnu chování nebo výměnu pedagoga, je nutné mít oporu ve větším množství dat. Nebudeme samozřejmě zlehčovat problém dítěte, které se bojí chodit do školy, ale přistoupíme k němu jinak ve chvíli, kdy z našich dat a z naší zpětné vazby vyplývá, že se jedná o problém jednoho dítěte, a jinak ve chvíli, kdy zjistíme, že se paní učitelky bojí skoro polovina třídy.
3. Nastavení funkčních postupů pro různé stížnosti
Pro zdárné vyřešení stížností musíme mít nastavené kompetence a postupy. Běžné stížnosti přicházející do školy od rodičů je dobré vždy nejprve řešit přes konkrétního učitele (viz také článek o správném nastavení komunikačních toků uvnitř školy – Svobodová, 2020), složitější stížnosti pak připadají k řešení vedení školy. Ve chvíli, kdy stížnost přistane v poštovní schránce ředitele, je nutné mít připravený vhodný postup a učitelé musejí vědět, jak vedení tyto komplikované situace řeší. Postupy vytvářejí potřebnou jistotu, oporu a klid v náročných chvílích. Přijde-li tedy například stížnost na nedodržování individuálního vzdělávacího plánu, musejí všichni vědět, že stížnost tohoto typu se předává vedoucí školního poradenského pracoviště, která vstoupí do jednání s příslušným učitelem, následně osloví rodiče a vyzve ho ke schůzce, u které nabídne účast vedení školy – například. Postup může být samozřejmě i jiný, ale vždy se ve škole dodržuje, takže všichni zúčastnění vědí, kdo má příslušné kompetence, kdo bude vést jednání s rodiči, kdo a jak bude sbírat podklady a jak se bude postupovat při osobní schůzce s rodiči.
V případě, že rodič vyhrožuje stížností u ČŠI, je vhodné mu rovnou poskytnou potřebné kontakty a opět zahájit vnitřně definovaný postup pro řešení stížností, které se již dostávají do kompetence České školní inspekce. V tuto chvíli tedy zpravidla přejímá stížnost ředitel školy, který domluví schůzku s příslušným učitelem, prostuduje data, která má v rámci správně nastaveného vlastního hodnocení k dispozici, po rozhovoru s dotčeným pedagogem ho informuje, se kterými dalšími učiteli bude jednat, a následně připraví zprávu pro ČŠI, vyhodnotí situaci ve škole a v případě potřeby vyvodí adekvátní důsledky.
Je vhodné zamyslet se nad nejčastějšími typy stížností a vytvořit pro ně vhodné postupy a kroky, které budou všichni znát a dodržovat. Postupy také zamezí rozvoji dalších komplikovaných situací, kdy něco jiného říká třídní učitel, jinak reaguje jazykář a výchovný poradce se zástupcem.
Budeme-li schopni odebrat ze stížností osobní rovinu, budeme-li pravidelně zjišťovat názory rodičů na výuku a školu a budeme-li mít vytvořeny a odsouhlaseny funkční postupy pro řešení stížností, budeme schopni tyto náročné okamžiky profesionálně zvládnout.
A důležité tři rady na závěr:
1.
z veškerých schůzek s rodiči pořizujte zápis,
2.
komunikaci veďte vždy na profesionální úrovni bez komunikačních stopek (viz Svobodová, 2020), a
3.
pokud uděláte chybu, omluvte se.
Vhodná komunikace je totiž nejlepší prevencí stížností a výrazně snižuje jejich počet – to proto, abyste se pak pečlivě mohli věnovat těm zásadním, které přijdou.
ZDROJE
*
RUIZ, M. Čtyři dohody: kniha moudrosti starých Toltéků: cesta k osobní svobodě. Praha: Pragma, 2012. ISBN 978-80-7349-323-3.
*
TROJANOVÁ, I. Hodnocení učitelů: náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-869-8.
*
SVOBODOVÁ, Z. Pravidla komunikačních toků při komunikaci s rodiči. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2020, č. 2. ISSN 1214-8679.
*
SVOBODOVÁ, Z. Stop komunikačním stopkám. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2020, č. 1. ISSN 1214-8679.

Související dokumenty

Pracovní situace

Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Komunikace zřizovatel–ředitel
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře

Poradna

Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Rozsah PPČ u ředitele školy
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Odvolání ředitele střediska volného času
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Odvolání ředitele školy
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Granty