Kurzy vaření a pečení jsou důležitou součástí předmětu pracovní vyučování vyučovaného na druhém stupni základních škol. Cílovou skupinou jsou žáci osmých až devátých tříd. Vzdělávací standardy pro 2. stupeň základních škol uvádějí, že tito žáci by z hlediska výkonu měli být schopni bez obtíží připravit tradiční slovenský pokrm (Technika - nižšie stredné vzdelávanie, 2022).
Přínos pracovního vyučování pro vzdělávací proces žáků 2. stupně základní školy (na příkladu kurzů vaření a pečení - příprava bramboráků)
PhDr.
Emanuel
Orban,
PhD.,
kulturní publicista, zaměstnanec Knihovny Muzea židovské kultury v Bratislavě
Klíčovým zájmem učitelů je seznámit žáky se základními technologickými postupy používanými při přípravě těchto pokrmů a následně přispět k jejich zvládnutí. To se projeví popisem kroků uplatňovaných při přípravě bramboráků. Předmět vaření a pečení se zabývá přípravou pokrmů (masitých, bezmasých, teplých, studených, sladkých, slaných) za použití dané tepelné úpravy (vaření, dušení, pečení, smažení atd.) s cílem dosáhnout požadované kvality. Kvalita se posuzuje zejména podle senzorických vlastností (chuť, barva atd.). To je záležitost hodnotitelů, ať už laiků, nebo vyškolených profesionálů v gastronomii (sommeliér, degustátor, odborník, profesionální ochutnávač apod.). Je na učiteli, aby hodinu připravil metodicky, v podstatě tak, že ž