Zlepšování psychické odolnosti učitelů

Vydáno:

Projekt Zlepšování psychické odolnosti učitelů v Evropě (ENTREE) vychází z evropských a mezinárodních trendů, které si uvědomují potřebu chránit a podporovat duševní pohodu učitelů. Jeho cílem je pomoci učitelům vybudovat si takovou míru odolnosti, se kterou budou schopni čelit narůstajícím nárokům školního prostředí. K psychické odolnosti (resilienci) přistupujeme jako k prostředku, kterým učitelé zvládají každodenní výuku a svým žákům poskytují kvalitní vzdělání.

 

Zlepšování psychické odolnosti učitelů
Ing.
Kateřina
Nevřalová,
Euroface Consulting, s. r. o.
Resilience (odolnost) je chápána jako proces, ve kterém si je pedagog schopen udržovat pozitivní náhled při každodenním setkávání s širokou škálou požadavků a nároků, a utváří se individuálními vlastnostmi, podmínkami prostředí a širšími vlivy, které spolu ve vzájemné korelaci produkují rizikové nebo podpůrné faktory. Z těchto faktorů pedagog čerpá, když zažívá pocity uspokojení z práce, oddanost své profesi, sebevědomí.
Proč se posilováním resilience zabývat?
Alarmující počet učitelů/učitelek pociťuje v různé míře důsledky stresu ve své práci. Výzkumy potvrzují, že řada mladých učitelů/učitelek opouští svou profesi během prvních pěti let po ukončení studia a nástupu do zaměstnání (Morgan, 2011). Nezanedbatelný počet jich trpí zdravotními potížemi v důsledku stresu a z těchto důvodů mění zaměstnání, případně zcela obor. Nutnost intervence nevyplývá jen z potřeby chránit jejich zdraví, ale také z přímé vazby mezi duševní pohodou učitele/učitelky a kvalitou poskytovaného vzdělávání. Předmětem výzkumu resilience je zkoumání, proč jsou někteří lidé schopni zvládat psychický nápor a stres lépe než ostatní.
Učitelé/učitelky, kteří jsou vnímáni jako odolní (resilientní), se lépe vyrovnávají s frustrací, jsou oddaní své profesi a udržují si profesní standard.
E-learning
Webová stránka, na které jsou prezentovány výukové moduly, je volně dostupná ve všech partnerských jazycích včetně češtiny na adrese www.entree-online.eu. Moduly jsou zaměřené na cílovou skupinu praktikujících pedagogů a také studentů pedagogických fakult.
Přístup do e-learningu je jednoduchý a uživatelsky přátelský. Součástí registrace je nutnost potvrzení e-mailové adresy klikem na odkaz v registračním e-mailu, který je během registrace automaticky odesílán a kterým je registrace dokončena. Aktuálně má více než 180 registrovaných uživatelů z různých evropských zemí a velmi pozitivní zpětnou vazbu, kterou uživatelé poskytují v dotaznících i na osobních setkáních.
Obsahem e-learningu jsou samostatné moduly, které lze procházet v libovolném pořadí, přičemž pouze modul 1 je doporučen jako úvodní, protože obsahuje vysvětlení základních pojmů a teoretických východisek. E-learning automaticky eviduje a individuálně každému uživateli zobrazuje aktuální průběh studia v podobě malých „smajlíků“ a procent dokončení každého modulu. V každém z nich je také přístupná záložka Průvodce, která uživatelům pomáhá řešit případné technické potíže. Další užitečnou pomůckou je záložka My Notes, kde si uživatel může vést poznámky v celém průběhu studia. Tyto poznámky jsou připravené k uložení v počítači nebo vytištění.

Stručný přehled modulů:
Modul 1 - Psychická odolnost - pochopení, proč jsou pro učitele důležité situace, které mají vliv na psychickou odolnost, rizikové a ochranné faktory;
-
Modul 2 - Budování vztahů - sociální klima školy, efektivní komunikace ve vztazích, podpůrné sítě;
-
Modul 3 - Emoce a psychická pohoda - emoce a sebereflexe, ovládání emocí, sociální
percepce
, empatie;
-
Modul 4 - Zvládání stresu - před, během výuky a po výuce, teoretický model;
-
Modul 5 - Efektivní výuka - organizace třídy, tvorba materiálů, komunikační dovednosti, formativní hodnocení;
-
Modul 6 - Pedagogické vedení třídy - strategie pro řízení třídy, vztahy mezi učiteli a žáky, hodnocení chování.
Co najdete v jednotlivých modulech:
-
stručná teoretická východiska tématu a odkazy na literaturu,
-
interaktivní cvičení,
-
videa,
-
praktické tipy,
-
případové studie.
Výzkum a e-learning na podporu odolnosti vůči stresu a prevenci syndromu vyhoření u pedagogů jsou výstupem evropského projektu Enhancing Teacher Resilience in Europe (ENTREE, Zlepšování psychické odolnosti učitelů v Evropě). Projekt ENTREE byl realizován za finanční podpory Evropské unie (www.entree-project.eu).
ZDROJE
-
MORGAN, M. Beginning Teachers’ Resilience: Testing an Assets-Based Model. Irish Journal of Psychology. 2011, 32, s. 92-104.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon