Náročnost práce školského logopeda ve škole vychází zejména z povahy a rozsahu narušení komunikační schopnosti, která se u dětí a žáků vyskytují. Přitom je důležité rozlišovat, zda se u dítěte či žáka jedná o řečové obtíže, nebo o hlubší jazykové narušení.
Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda
Školský logoped ve škole, 3. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na skolskou
PhDr.
Petr
Kopečný
Ph.D.
ředitel Základní školy a mateřské
Hodnocení a kontrola práce školského logopeda ze strany vedení školy je možná díky vhodnému obsahu dokumentace, např. plánu pedagogického řízení a kontroly, záznamům zachycujícím průběh a výsledek přímé a „nepřímé“ pedagogické činnosti školského logopeda.
Jakou míru náročnosti práce školského logopeda ve škole může a má vyžadovat ředitel školy?
Při nastavování míry náročnosti práce školského logopeda ve škole (promítnuté do pracovní náplně školského logopeda a zařazení do odpovídající platové třídy) je nezbytné vycházet ze znalosti a reflexe speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků školy.
Ředitel školy by měl vyhodnotit dva faktory:
1.
počet
dětí a žáků s narušenou komunikační schopností (závažnými vadami řeči),2.
povahu a rozsah narušení komunikační schopnosti
, které se u těchto dětí a žáků vyskytují.Při posouzení druhého faktoru – povahy a rozsahu narušení komunikačních schopností, které se u dětí a žáků vyskytují – je nutné brát v potaz následující:
*
Zásah do různých oblastí řeči a jazyka
: Narušená komunikační schopnost představuje široké spektrum obtíží, které zasahují do různých oblastí řeči a jazyka. Může se jednat například o zásah do artikulace jednotlivých hlásek, fonologického zpracovávání, rozvoje slovní zásoby, gramatické struktury jazyka, porozumění mluvené i psané řeči a pragmatických jazykových d