Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda. Školský logoped ve škole, 3. část

Náročnost práce školského logopeda ve škole vychází zejména z povahy a rozsahu narušení komunikační schopnosti, která se u dětí a žáků vyskytují. Přitom je důležité rozlišovat, zda se u dítěte či žáka jedná o řečové obtíže, nebo o hlubší jazykové narušení.

Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda
Školský logoped ve škole, 3. část
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na skolskou
PhDr.
Petr
Kopečný
Ph.D.
ředitel Základní školy a mateřské
Hodnocení a kontrola práce školského logopeda ze strany vedení školy je možná díky vhodnému obsahu dokumentace, např. plánu pedagogického řízení a kontroly, záznamům zachycujícím průběh a výsledek přímé a „nepřímé“ pedagogické činnosti školského logopeda.
Jakou míru náročnosti práce školského logopeda ve škole může a má vyžadovat ředitel školy?
Při nastavování míry náročnosti práce školského logopeda ve škole (promítnuté do pracovní náplně školského logopeda a zařazení do odpovídající platové třídy) je nezbytné vycházet ze znalosti a reflexe speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků školy.
Ředitel školy by měl vyhodnotit dva faktory:
1.
počet
dětí a žáků s narušenou komunikační schopností (závažnými vadami řeči),
2.
povahu a rozsah narušení komunikační schopnosti
, které se u těchto dětí a žáků vyskytují.
Při posouzení druhého faktoru – povahy a rozsahu narušení komunikačních schopností, které se u dětí a žáků vyskytují – je nutné brát v potaz následující:
*
Zásah do různých oblastí řeči a jazyka
: Narušená komunikační schopnost představuje široké spektrum obtíží, které zasahují do různých oblastí řeči a jazyka. Může se jednat například o zásah do artikulace jednotlivých hlásek, fonologického zpracovávání, rozvoje slovní zásoby, gramatické struktury jazyka, porozumění mluvené i psané řeči a pragmatických jazykových d

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Zařazování do platových tříd - speciální pedagog
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Zařazování do platových tříd - psycholog
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Řízení pracovního výkonu
Hodnocení pracovního výkonu
Hodnoticí rozhovor
Pracovní náplň nepedagogických pracovníků
Odnětí osobního ohodnocení
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Školní psycholog na základní škole
Školní družina a kritéria ČŠI

Poradna

Pracovní řád pro zaměstnance škol
Postup při sloučení škol
Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Stanovení pracovní náplně zaměstnanců
Přítomnost zřizovatele ve škole
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Zástupce ředitele
Výuka plavání a omluvenky
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání

Články

Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda. Školský logoped ve škole, 1. část
Role, kompetence a úrovně náročnosti práce školského logopeda. Školský logoped ve škole, 2. část