O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech ze vzdělávání - část I

Vydáno: 11 minut čtení
Co to znamená, když někdo školu nebo vzdělání opustí předčasně? Kde dohledat data k tomuto tématu a co z nich lze vyčíst? Jak je na tom Česká republika ve srovnání s dalšími zeměmi EU a kdo jsou ti, kteří nejčastěji odcházejí? Předkládaný článek, který se snaží na tyto otázky odpovědět, vznikl v rámci výzkumu zabývajícího se předčasnými odchody ze vzdělávání v Jihomoravském kraji (výzkum byl realizovaného pod záštitou projektu iKAP JMK II). Jeho cílem je přiblížit základní terminologii předčasných odchodů, představit datové zdroje, ze kterých lze informace k dané problematice čerpat, a na jejich základě popsat míru a částečně i charakter předčasných odchodů v Jihomoravském kraji v celorepublikovém a mezinárodním srovnání.
 
O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech ze vzdělávání – část I.
Mgr.
Andrea
Svobodová
Ph.D.
členka výzkumného týmu Agentury pro sociální začleňování zaměřujícího se na témata inkluze ve vzdělávání, v JCMM, z. s. p. o., se zabývá tématem předčasných odchodů ze vzdělávání
Data k předčasným odchodůmze vzdělávání
Předčasné odchody lze rozdělit na
předčasné odchody ze vzdělávání
a
předčasné odchody ze škol
. Zatímco první kategorie předčasných odchodů vypovídá o definitivním zanechání studia, v druhém případě to tak být nutně nemusí, neboť se předpokládá, že žák se může do školy po dočasném přerušení ještě vrátit a studium dokončit. Z tohoto důvodu je číslo osob předčasně ukončujících vzdělávání nižší než číslo těch, kdo předčasně odcházejí ze škol.
Statistická data k předčasným odchodům ze vzdělávání shromažďuje a vyhodnocuje Eurostat1) a označuje je termínem „early school leavers“. Informace o osobách, které předčasně odcházejí ze škol, tzv. „early school dropouts“, Eurostat ani ČSÚ neshromažďují a čerpat je lze pouze ze školního výkaznictví (administrativní data). V této (první části) článku se budeme věnovat předčasným odchodům ze vzdělávání.
html>

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zákonný zástupce
Vzdělávání koordinátorů EV
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Nastavení strategie výuky na dálku
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Řádná docházka žáka do školy a nepřítomnost žáka ve vyučování
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Začínající učitelé

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část III.
O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část II.