Uvolnění z výtvarné výchovy

Zákonný zástupce našeho žáka nám zaslal žádost o uvolnění syna z hodin výtvarné výchovy. Důvodem jsou fotbalové tréninky - chlapec hraje fotbal na vysoké úrovni. Ze školského zákona mi tato možnost vyplývá, ale zatím jsme řešili pouze uvolnění z TV ze zdravotních důvodů. Lze tedy žáka uvolnit z hodin VV bez náhrady (jedná se o poslední hodiny) s tím, že na vysvědčení bude mít uvedeno „uvolněn“. Je jeho sportovní kariéra dostatečně „závažným“ důvodem, jak požaduje zákon? Nemůže v budoucnu nastat nějaký problém, který teď neumím domyslet? Ještě doplňuji, že se jedná o žáka 8. třídy a jeho absence v hodinách VV by tím pádem byla 100 %.

 

 

 

 

Uvolnění z výtvarné výchovy
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.
PRÁVNÍ PŘEDPISY:
-
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
-
vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
ODPOVĚĎ
V souladu s § 50 odst. 2 školského zákona ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu.
Obecně lze konstatovat, že pokud budou splněny podmínky stanovené školským zákonem, může ředitel školy uvolnit žáka i z předmětu výtvarná výchova. Řešení uvedené situace je proto odvislé od posouzení důvodů uvolnění. Z dotazu dovozuji, že uvolnění z předmětu výtvarná výchova nebude zdůvodněno zdravotními důvody.
Zda jsou fotbalové tréninky dostatečným důvodem pro uvolnění z předmětu výtvarná výchova, může posoudit pouze ředitel školy, který zná všechny souvislosti žádosti o uvolnění. Mohu vyjádřit pouze svůj názor na důvodnost žádosti o uvolnění z předmětu výtvarná výchova, který je založen pouze na informacích obsažených v dotazu.
Podle mého právního názoru je nutné chápat „jiné závažné důvody uvolnění žáka“ ve stejném smyslu jako „zdravotní důvody“ výslovně uvedené v § 50 odst. 2 školského zákona. To znamená jako důvody, které objektivně znemožňují žákovi vzdělávat se v určitém předmětu.
V případě, že mají být fotbalové tréninky jediným důvodem uvolnění z výtvarné výchovy, podle mého názoru nesplňují požadavek kladený na důvody uvolnění žáka z určitého předmětu. Nepředstavují situaci, která objektivně, nezávisle na vůli žáka znemožňuje jeho vzdělávání v daném předmětu.
Žádost je zřejmě založena na preferování určité činnosti (sportu) a „upozadění“ jiné činnosti (výtvarné výchovy). Upřednostňování určitých činností je přirozené, avšak žák plní povinnou školní docházku podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a školního vzdělávacího programu. V systému základního vzdělávání a v uvedených dokumentech má výtvarná výchova své místo (viz cíle vzdělávání a
kompetence
žáka) a bez důvodů objektivně znemožňujících žákovi vzdělávání v dané oblasti nelze tuto vzdělávací oblast z jeho vzdělávání vyjmout.
Obecně lze konstatovat, že v případě uvolnění z některého předmětu by mohly následně žákovi vzniknout komplikace v rámci přijímacího řízení na střední školu, pokud by hodnocení z daného předmětu (vzdělávací oblasti) bylo podmínkou přijetí do určitého oboru vzdělání.
Jsem toho názoru, že situaci daného žáka by bylo možné řešit pomocí jiného nástroje - individuálního vzdělávacího plánu. Žák je zřejmě mimořádně nadaný v „pohybové oblasti“. V tomto případě je nutné postupovat v souladu s § 18 školského zákona a v souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Dohled a BOZ
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zápisová turistika
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky

Poradna

Výuka Aj
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)