Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!

Vydáno: 3 minuty čtení

Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!

Šikana: mýty a realita
PhDr.
David
Čáp
psycholog, lektor projektu Minimalizace šikany
Důvodům, proč se někteří vyučující či ředitelé vůbec nepouštějí do řešení vypozorované nebo ohlášené šikany, jsem se věnoval v předchozích třech mýtech. Dnes udělám jeden krok vpřed. Podívám se na to, proč
někdy bývá řešení neefektivní či dokonce nebezpečné. Pouze bych chtěl připomenout, že
každý z popsaných mýtů má svou specifickou logiku
a na první pohled je téměř nevyvratitelný. Na druhý pohled se už ale výrazně kymácí. Stejně tak je to i s mýtem čtvrtým.
To si musím vyřešit sám a rychle! Dámy jistě prominou – sama a rychle. Tak se přece problémy řeší. Rychle, efektivně, rázně, ostře, bez okolků a hlavně s tím nikoho moc neotravovat. Na první pohled je to logické, na druhý silně rozkývané.
Někdy je opravdu
důvodem rychlého řešení snaha pomoci.
Častěji ale zaplavení emocemi, zejména hněvem. Zní to nesrozumitelně? Tak si představte situaci, kdy za vámi přichází plačící žačka. Říká vám, že ji zase zmlátili, nechtějí se s ní bavit, nebo že ji urážejí. Co první ucítíte? Nejspíš lítost nebo hněv. Na pořadí nezáleží. To, co cítíte, je přirozené a naprosto v pořádku.
Život
vám, ale i oné žačce, může výrazně
zkomplikovat, pokud se pustíte do řešení právě v tuto chvíli a v tomto rozpoložení.
Jak to dopadá? Zkuste se zeptat celé třídy, kdo se Aničce posmíval. Pravděpodobně uslyšíte, že NIKDO a Anička si to o přestávce pěkně odskáče.
Kam mířím? Rozhodně ne k nečinnosti. Naopak
k činnosti, ale promyšlené,
pokud možno
bez záplavy emocí a rychlých zkratkovitých řešení.
Snadno se to řekne (napíše), ale hůře udělá. Důležité je nejprve si uvědomit, co se mnou tato informace učinila, jaký pocit ve mně vyvolala. Není třeba podstupovat sebeanalýzu, jen
je dobré „vychladnout“ a další kroky naplánovat. Prvním krokem je podpora dívky, zajištění bezpečí, pak zjišťování dalších informací. Neučím tam přeci pouze já. Kolegové a kolegyně pravděpodobně také něco slyšeli a viděli, nebo ne?
Všimněte si prosím, že se od „rychle“ dostáváme k „sám/sama“. To je druhá část mýtu, která má bohužel silnou oporu v ne vždy kolegiálních vztazích ve sborovně. Nemyslím tím, že bychom se mezi kolegy báli chodit. Jen poukazuji na často rozšířenou představu. Řeknu-li kolegům, co se děje v mojí třídě, budou mne vnímat jako neschopného a nejspíš mi stejně nepomůžou. Že takhle to u vás není? V tom případě máte velké štěstí.
Čtvrtý mýtus je často živen naším vlastním strachem. Jak mne budou vnímat kolegové a jak to mám vlastně řešit?To jsou otázky, na něž si často odpovíte – sám a rychle. Bohužel tímto řešením můžete napáchat spoustu škod.
Šikana totiž nevidí svět černobíle, její aktéři jsou daleko pestřejší a vztahy mezi nimi daleko složitější. Držím vám palec. A nezapomeňte –
rozvážně a týmově!

Související dokumenty

Pracovní situace

Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Skartační předpisy u dotazníků při šetření šikany

Články

Seriál

Šikana: mýty a realita - Mýtus desátý: Stejně nám nikdo nepomůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!
Šikana: mýty a realita - Mýtus osmý: Musí si to vyřídit mezi sebou!
Šikana: mýty a realita - Mýtus sedmý: Může za to výchova!
Šikana: mýty a realita - Mýtus šestý: Přísnost je nejlepší prevence
Šikana: mýty a realita - Mýtus pátý: Dvojka z chování to vyřeší!
Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!
Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!
Šikana: mýty a realita - Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!
Šikana: mýty a realita - Mýtus první: To se u nás stát nemůže!