Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!

Vydáno: 4 minuty čtení

Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!

Šikana: mýty a realita
Mgr. et Mgr.
David
Čáp
psycholog, lektor projektu Minimalizace šikany
Další z řady srozumitelných a na první pohled akceptovatelných sdělení se objevuje stále častěji. Někdy jím škola ospravedlňuje to, že žádné kroky nepodnikla. Jindy jím naopak s určitou dávkou lítosti vysvětluje, že ani žádné kroky podniknout nemůže. Z hlediska pomoci těm, kterým někdo ubližuje, je to ale velmi
nešťastné nastavení.
Tento mýtus vychází z určité nejistoty jak zasáhnout a zjednodušeného výkladu „našeho písečku“. Tím „naším písečkem“ zde myslím oplocený areál školy. Samozřejmě, že škola jako instituce spravuje pouze takto označený areál kolem budovy, hřiště či pozemků. Rozhodně nechci nutit pedagogy, aby svůj „učitelský plášť“ nesundávali, ani když odcházejí ze školy domů. Naopak
odložení učitelské role
po skončení vyučování je důležité z hlediska duševní hygieny. Nechávám stranou i obecně známou občanskou povinnost zabránit trestnému činu, například informováním policie. Věřím, že při takovémto podezření konáme všichni správně.
Chci pouze upozornit na to, že i mimo školu můžeme získat spoustu důležitých informací o dění mezi lavicemi.
Představme si, že za námi do školy přichází nešťastný rodič s informací, že jeho dítěti ubližují spolužáci na zastávce a navíc mu i posílají ponižující zprávy na mobil a email. Naše první reakce bude zřejmě obsahovat vyjádření lítosti nad tím, co se žákovi děje. To je reakce lidská, pochopitelná a jistě pro rodiče i přijatelná. Možná ale hned v druhé větě rodiči vysvětlíme, že toto se nás netýká a nemůžeme s tím nic dělat. Nyní půjde o to, s jakým rodičem jsme měli tu čest. Některý možná ztichne a odejde, jiný se začne rozčilovat nebo, a to je ten lepší případ, nám vysvětlí, že
se nás to velmi týká
a že s tím musíme něco udělat. Je tato situace realistická? Samozřejmě že je. Rodiče si možná častěji než my učitelé uvědomují provázanost vztahů ve třídě a mimo ni. Tím nechci říct, že si toto učitelé neuvědomují, ale spíše to, že si s ní příliš nedokážou poradit.
Pomoc ale není tak složitá, jak vypadá. Zhruba ve třech čtvrtinách případů, kdy dochází k ubližování žákovi v tzv. kyberprostoru, se jedná pouze o další rozměr ubližování přímo ve třídě. Jinými slovy, kyberšikana má své pevné kořeny přímo ve třídě. Plně souvisí s klimatem třídy a je pouze pomyslným dalším „chapadlem“ šikany, která se odehrává mezi lavicemi. Podobné je to i s útoky a ubližováním mimo vlastní areál školy.
A teď zpátky k mýtu číslo tři.
Internet a okolí školy se nás TÝKAJÍ!
Toto poselství bychom měli vysílat na všechny strany. Týká se nás tak moc, že bychom měli na základě zjištěných informací začít
mapovat klima ve třídě
a věnovat se vztahům na tom našem „písečku“. Konkrétní formy ubližování mimo školu potom budeme moci s klidným svědomím přenechat policii. Až nám příště přijde rodič říct, že jeho dítěti někdo ubližuje za plotem školy a uráží ho na internetu, berme tuto informaci vážně a
věnujme se tomu, co se možná děje přímo pod svícnem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Podnapilý rodič
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Skartační předpisy u dotazníků při šetření šikany

Články

Seriál

Šikana: mýty a realita - Mýtus desátý: Stejně nám nikdo nepomůže!
Šikana: mýty a realita - Mýtus devátý: Vždyť mu to kouká z očí!
Šikana: mýty a realita - Mýtus osmý: Musí si to vyřídit mezi sebou!
Šikana: mýty a realita - Mýtus sedmý: Může za to výchova!
Šikana: mýty a realita - Mýtus šestý: Přísnost je nejlepší prevence
Šikana: mýty a realita - Mýtus pátý: Dvojka z chování to vyřeší!
Šikana: mýty a realita - Mýtus čtvrtý: To si musím vyřešit sám a rychle!
Šikana: mýty a realita - Mýtus třetí: Internet a okolí školy se nás netýkají!
Šikana: mýty a realita - Mýtus druhý: Stejně si za to může sám!
Šikana: mýty a realita - Mýtus první: To se u nás stát nemůže!