E-řízení jako požadavek e-doby

Vydáno:

Žijeme v technickém věku. Počítače se stávají běžnou součástí života školních, ale i předškolních dětí. Místo gigabytů začínáme řešit terabyty. Virtuální realita vytlačuje vitální realitu. Systémy ve škole se postupně elektronizují. Předponu „e-“ (elektronický) získává čím dál tím víc věcí.

E-řízení jako požadavek e-doby
Ing. Mgr.
Libor
Babák,
Ph. D., MBA,
ředitel Základní školy v Brně
E-DOBA
Co přináší současnost? Svobodu, demokracii, obrovské možnosti pro každého, ale též techniku a elektronizaci. Tedy souhrnně „e-dobu“... Technický a speciálně počítačový (hardwarový a softwarový) pokrok je k nezastavení a bude se exponenciálně rozvíjet i nadále.
Tvářit se, že tento progres neexistuje, znamená do jisté míry vyřazení ze společnosti. Pro produktivní generaci je jednou z podmínek pracovního uplatnění ve většině běžných zaměstnání, a to přirozeně i v pedagogické oblasti. Učitelé využívají moderní techniku ve větší či menší míře jako prostředek výuky, a to v závislosti na typu a zaměření školy, stupni vlastních počítačových dovedností, rozsahu aplikovatelnosti ve škole (vybavení školy), své kreativitě, přístupu k implementaci ICT ve svých hodinách a stáří dětí, které vzdělávají. Pro tyto děti (žáky, studenty) se stává počítač výukovým pomocníkem, ale i nástrojem zábavy. Navíc v poslední době přistupuje ještě aspekt sociální. Na něj se dá dívat ze dvou pohledů: první z nich rozděluje mládež na ty „co mají“ a „co nemají“, druhý pak umožňuje navazovat virtuální kontakty a komunikovat.
A co ředitel školy? Ten je společným jmenovatelem všech skupin ve škole (vyučovaných i vyučujících) z pohledu spektra informačně výpočetních technik a možností jejich využití ve výchovně-vzdělávacím procesu. Postupuje zejména v souladu s filozofií školy, celkovou rozvojovou strategií a podle aktuálních potřeb a možností (vč. finančních). Jak označit jeho snahy související s managementem elektronických systémů? Nabízí se „e-řízení“.
E-ŘÍZENÍ
Přesné vymezení pojmu e-řízení je poměrně obtížné. Lze ho chápat jako řízení běžných systémů elektronickým způsobem, ale též jako řízení elektronických systémů běžným způsobem. Nechť je termín e-řízení zúžen na výše zmíněný druhý způsob, o němž pojednává další text. První alternativa bude jen krátce zmíněna v závěru článku.
Nejprve je nutné provést vymezení oblastí řízení e-systémů, tedy e-řízení. Je možné detekovat tři vzájemně provázané kategorie:
1)
řízení toku e-systémů (pořizování, vyřazování, modernizace),
2)
řízení implementace disponibilní techniky do výuky a školního kurikula,
3)
řízení e-vzdělávání.
Základem řízení toku e-systémů je kvalitní, ideálně roční až dvouletý plán ICT, který sestavuje koordinátor informačních a komunikačních technologií - pedagog - či správce sítě - provozní pracovník - vždy ve spolupráci s vedením školy. V plánu by měl být mj. střednědobý výhled nákupu, revitalizace, modernizace a vyřazování techniky. Vzhledem k velmi rychlému vývoji v oblasti počítačů, a tedy brzkému zastarávání, je nutné tyto činnosti navíc vykonávat v poměrně krátkých periodách. Provozní příspěvek většinou nepostačuje, a tedy management školy ve snaze o držení kroku s moderní dobou musí nacházet další finanční zdroje, např. z evropských projektů. Metaforicky vzato, připomíná situace trošku „neverending story“, v níž by měl ředitel fungovat ve stylu výkonného bankomatu...
Pokud je překonána finanční bariéra, přistupuje druhý aspekt - zabudování systémů do života školy, primárně do běžné výuky. Platí zde okřídlené rčení, že nic se nemá přehánět. Tedy výpočetní technika ano, ale měla by obohatit a rozšířit obvyklé didaktické metody a přístupy, nikoli je zcela vytlačit. Čili nalézt jakési všemi stranami akceptované optimum. Z pohledu školního vzdělávacího programu to tedy bude chtít získat a rozvinout elementární počítačové schopnosti (na základní škole je dostačující 1 až 2 hodiny týdně informatiky ve všech ročnících druhého stupně s tím, že mladším žákům by škola měla umožnit seznámit se s počítačem zájmovou formou). Následně pak získávat aplikované informatické dovednosti implementací počítače a jeho softwarových možností do různých všeobecně vzdělávacích předmětů. V tomto smyslu pak i upravit školní kurikulum.
E-VZDĚLÁVÁNÍ
Třetí bod e-řízení obnáší e-vzdělávání. Je však natolik významné, že je mu věnována samostatná kapitola. Nejprve bude asi vhodné vymezit ho vůči předchozí implementační etapě. Zde se hovořilo o využívání techniky ve smyslu doplnění, rozšíření a zkvalitnění výuky běžných předmětů. E-vzdělávání není doplňkem, ale jedním z hlavních pilířů školy, prostupující mnoha oblastmi pedagogického procesu a zároveň propojující dostupné technologie v jeden celek. Tento průsečík je reprezentován školním informačním a e-learningovým systémem a prací s ním. Pravděpodobně se jedná o poněkud zjednodušený pohled, nicméně na základních školách zcela obvyklý. Kromě rozsáhlých a specifických možností, kterými daný e-vzdělávací set podporuje a stimuluje vlastní studium, zde nalezneme výukové pomůcky pro učitele, ale alternativně i další moduly typu e-žákovská knížka, e-omluvný list, e-třídní kniha a většinou též vlastní e-komunikační kanál. Nejedná se však o rigidní soubor software a hardware, je to živá, dynamická a vyvíjející se podpora výuky s interaktivním vedením učitele.
V případě, že má škola takové systémy dva (či dokonce více), je nutné, aby bylo jasně vedením a/nebo jinou kompetentní osobou sděleno ve všeobecnou známost, jaké záležitosti spadají pod daný e-systém. Zde platí ve snaze o prevenci chaosu a demotivace, že „méně znamená více“. Tj. lépe mít na škole jeden komplexnější e-vzdělávací set než několik dílčích v součtu s analogickým rozsahem. I z těchto důvodů musí vedení školy a jeho poradní tým věnovat čas velmi pečlivému výběru elektronické edukační sestavy. Tato selekce je kromě již zmíněné skutečnosti determinována spektrem žádaných aplikací, systémových požadavků, ekonomicky a obecně vzdělávacími trendy na dané škole. Úmyslně vynechán byl zde i ve výše popsané implementační fázi vliv lidského faktoru. V tomto ohledu se nelze pouštět do rozsáhlejších deskripcí, neboť by to neúměrně prodloužilo délku článku. Aby však čtenář nepřišel zkrátka, je v dalším textu poněkud odlehčenou formou a z pozice managementu školy provedeno rozdělení pedagogů z pohledu využívání elektronických technik a systémů na ty, kteří:
-
chtějí a mohou, tj. ideální stav, mají dostatek e-prostředků a využívají je v maximální možné míře, jsou aktivní, škole a vzdělávacímu procesu přináší profit;
-
chtějí, ale nemohou, tj. technické vymoženosti by rádi používali, mají řadu nápadů a příprav v oblasti, ale okolnosti jejich aplikaci neumožňují, např. učí v učebně bez dataprojektoru;
-
nechtějí a nemohou, tj. mají a priori nechuť k aplikaci moderních systémů do výuky, avšak jejich přístup je maskován nedostatkem či nevhodností disponibilních e-pomůcek;
-
nechtějí, ale mohou, tj. situace z pohledu školy nejhorší, mají dostatek moderních systémů, avšak nevyužívají je z různých důvodů, převažuje konzervatismus, nechuť učit se něco nového, vidina „zbytečné práce“ a podpora jejich přístupu u kolegů.
Vztaženo k řízení změny, je právě poslední kategorie nejobtížnější, a pokud není zvolena vhodná manažerská strategie, může být tato skupina limitujícím prvkem využívání moderních e-systémů.
ZÁVĚR
Celé výše uvedené zamyšlení bylo vedeno s lehkou nadsázkou s cílem primárně „neodradit“ a sekundárně „motivovat“ ředitele, ale i další spektrum účastníků edukačního procesu k implementaci elektronických moderních technik a zařízení do života školy. Na závěr pro dokreslení plného významu pojmu „e-řízení“ zbývá dořešit slíbenou alternativu týkající se možnosti řízení elektronickým způsobem. Za tímto účelem lze užít nejrůznější e-komunikační a informační kanály, včetně e-mailu a e-learningu, video-e-konference, sdílená prostředí či intranety, školní web aj. Vzhledem k obrovskému pracovnímu vytížení ředitele a nutnosti zajištění dostatečné informační prostupnosti a dostupnosti nutno poznamenat, že možnost částečného řízení „bezkontaktním e-způsobem“ je rozhodně za určitých okolností a v jistých situacích efektivní krok správným směrem. Avšak nutno udržet na uzdě právě tu optimální míru, protože v opačném případě by ředitel školy mohl získat (ne)čestné přízvisko e-ředitel...

Související dokumenty

Pracovní situace

Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty

Poradna

Nahrazení zkoušky z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky výsledkem standardizované zkoušky
Rozsah PPČ u ředitele školy
Proplacení přespočetných hodin za suplování řediteli školy
Specializační příplatek
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Započtená praxe ředitele
Odvolání ředitele střediska volného času
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Cestovní náhrady při pracovní cestě
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Vzdání se funkce