Pedagogický proces - strana 4

  • Článek
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se setkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Motivace je nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje efektivní učení angličtiny, zejména u dětí. Proto je důležité, aby výukové metody byly atraktivní. Když dítě správně povzbuzujeme a motivujeme, bude mít z učení nového jazyka skutečné potěšení. Jak můžeme motivovat děti k učení? Podívejte se na naše tipy, přečtěte si náš článek a inspirujte se jazykovou školou s dlouholetou tradicí Meridian School of English.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Blíží se konec školního roku a s ním i zasloužený čas prázdnin. Co kdyby ale letní dny vašich žáků nebyly jen o lenošení, ale i o objevování vlastního hlasu, kreativity a o hlubokém zamyšlení nad světem kolem nás? Divadlo Paměti národa otevírá v létě své brány a zve mladé lidi ve věku 11–18 let na pětidenní divadelní dílnu s názvem „Hlas svobody – mezi projevem a respektem (80 let od konce druhé světové války)“.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Canisterapie, tedy cílená interakce mezi člověkem a speciálně připraveným psem, se stává stále častěji využívanou formou podpory nejen v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb, ale také ve vzdělávacím prostředí. Přestože její přínosy byly prokázány v mnoha studiích, její začlenění do českého školství je zatím velmi omezené a chybí mu jasné legislativní i metodické zázemí.
  • Článek
Že Chorvatsko patří k oblíbeným prázdninovým destinacím, tuší zřejmě každý. Méně známé je, že se jedná o zemi s nepříliš početnou, zato výborně organizovanou českou menšinou, a dokonce kvalitními školami s výukou českého jazyka od mateřských po střední. O jejich fungování, učitelích a žácích, ale i o tom, jak se žije v krajanské komunitě, si s námi povídala Jitka Stanja Brdar poradkyně pro školy s výukou v českém jazyce a učitelka češtiny na České ZŠ J. A. Komenského ve městě Daruvar.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Tento text se pokusí reagovat na pozitivní ohlasy, kterých se nám jako autorům projektu Ústavní (ne)pořádek v obrazech dostalo a kterých si nesmírně vážíme. Komiksové vydání Ústavy a Listiny základních práv a svobod, které vyšlo v prosinci 2024 v nakladatelství Wolters Kluwer, bylo na stránkách Učitelského měsíčníku blíže představeno v dubnovém čísle. Na tomto místě tedy jen připomeňme, že se jedná o iniciativu spolku Hermeniculum, zaměřeného na popularizaci ústavního práva.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Tato kniha – nebo spíše pracovní sešit – mě upoutala ihned díky originálnímu názvu s barevnou ilustrací na obálce, která název vystihuje.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Autorka: Lenka Jakešová Ilustrace: Petra Šolcová Název publikace předškolní pedagožky Lenky Jakešové evokuje její edukativní, a přitom hravý obsah, jenž je plný zábavných činností a aktivit určených pro děti v...
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí z příkladu dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout – kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodné realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Proměny přírody bývají na jaře velmi intenzivní. Kvetoucí stromy plné bzučících včel, hlasitý zpěv ptáků a syté barvy i vůně představují po chladných zimních měsících příjemnou vzpruhu nejen pro naše smysly. I to je důvod, proč mezinárodní akce Měsíc školních zahrad, která láká učitele, děti i jejich rodiče ven do přírody, probíhá každoročně právě v květnu. Školky, které se letos přidaly, si pochvalovaly web www.mesicskolnichzahrad.cz. Našly na něm totiž velké množství edukativních materiálů vyzkoušených v praxi, takže děti mohly strávit venku klidně i celý den.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Tak se prý i výzkumně ukázalo, že objímání utěší, uklidní, zlepší náladu – nabízí totiž mnohem silnější příjemné podněty, než představují i nejvlídnější slova. Objetí je totiž veskrze přátelský a intenzivní akt. Pravda, je i docela intimní. Dochází při něm k narušení bezpečné osobní zóny – proto by se mělo vždy uskutečňovat s oboustranným souhlasem. Na druhé straně objetí či jiné fyzické zadržení při výchově dítěte také lépe a účinněji než slova zabrání někdy v pokračování nežádoucí činnosti. Ač to tak nevypadá, i v tomto případě pokládám objetí za nejvíce přátelský akt. Byť v tomto druhém případě nelze souhlas druhé strany očekávat.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Kvalita vzduchu ve třídě má přímý vliv na chování a soustředění dětí. Jednoduchý senzor „semafor CO2“ pomůže učitelkám a učitelům poznat, kdy je čas vyvětrat – bez zbytečných technických složitostí.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Následující vzdělávací blok, zaměřený na oblast předčtenářské gramotnosti, seznámí děti prostřednictvím interaktivních činností s klasickou českou pohádkou O perníkové chaloupce. Děti si v rámci zajímavých edukativních činností rozvíjí fantazii, představivost, zdokonalují si řečové a jazykové dovednosti, vyjadřování, rozvíjí si myšlení, slovní zásobu. Tvůrčí schopnosti dětí jsou rozvíjeny prostřednictvím řady výtvarných a kreativních činností.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Přinášíme rozhovor s Evou Koželuhovou, která je autorkou metodiky socioemočního učení pro mateřské školy, která vyšla pod názvem Poznáváme sebe a druhé1) . Ta je zaměřena na rozvoj sebepoznání, empatie, spolupráce i schopnosti zvládat náročné situace u dětí předškolního věku. Je rozdělena do sedmi tematických okruhů a je provázána s výsledky učení vztahujícími se k novému Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Od září 2025 bude probíhat pilotní ověřování metodiky ve vybraných mateřských školách.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Návštěva galerie může být pro děti předškolního věku objevem nového místa plného příběhů a postav v obrazech, sochách či dalších uměleckých dílech. Děti předškolního věku a mladšího školního věku přicházejí většinou bez předsudků, nemají zatím dostatek informací, často neumějí pořádně číst, jsou odkázány na lektora – průvodce, který jim ukáže, co všechno se dá v galerii zažít skrz výtvarné umění a že je to místo, kam má smysl se vracet. A my průvodci je zveme do svého světa a nabízíme pohled svýma očima, jak vidíme umělecká díla a galerii.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Řízení mateřské školy je dnes komplexní úkol, který dalece přesahuje hranice pedagogiky. Ředitel či ředitelka musí být nejen odborným garantem vzdělávání, ale také lídrem týmu, správcem organizace, garantem kvality a inspirátorem změn. V této náročné roli vám může být oporou nová publikace z produkce Wolters Kluwer: Kvalitní (ve) vedení mateřské školy.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Erasmus+ už dávno není jen pro vysokoškoláky. Do programu se s úspěchem zapojují také mateřské školy – a to včetně skupinových mobilit malých dětí. Jak takový výjezd probíhá? Co všechno přináší dětem i pedagogům? A proč se nebát udělat první krok? O své zkušenosti se s námi podělily hned dvě ředitelky – Anna Polehlová Jourová z třebíčské Kindergarten At The Castle – Mateřské školy Na Hradě a Martina Janečková z MŠ Brno, Černopolní 3a.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Sekce předškolního vzdělávání na konferenci Škola jako místo setkávání přinese i letos inspirativní pohledy na aktuální systémové změny, stejně jako konkrétní podněty pro každodenní práci v mateřských školách. Nabídne prostor, kde se potkají nové myšlenky s praxí, kde bude možno sdílet zkušenosti a podněty pro další profesní růst.
Vydáno: 20. 05. 2025
  • Článek
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos se setkáme v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka, a to z jednoduchého důvodu – konference se rozrůstá a do původních prostor se už nevešla.
Vydáno: 20. 05. 2025
Ředitelé škol nebo školských zařízení v České republice hrají klíčovou roli při zajišťování kvality vzdělávání, úspěšné implementaci revidovaných rámcových vzdělávacích programů a dalších cílů a opatření Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
Vydáno: 07. 05. 2025