Jsem si jistá, že radost z češtiny už v dětech zůstane

Vydáno: 11 minut čtení

Že Chorvatsko patří k oblíbeným prázdninovým destinacím, tuší zřejmě každý. Méně známé je, že se jedná o zemi s nepříliš početnou, zato výborně organizovanou českou menšinou, a dokonce kvalitními školami s výukou českého jazyka od mateřských po střední. O jejich fungování, učitelích a žácích, ale i o tom, jak se žije v krajanské komunitě, si s námi povídala Jitka Stanja Brdar poradkyně pro školy s výukou v českém jazyce a učitelka češtiny na České ZŠ J. A. Komenského ve městě Daruvar.

Jsem si jistá, že radost z češtiny už v dětech zůstane
Blanka
Kamenská
Spolupracovnice redakce
Už od roku 2005 působíte jako poradkyně pro školy s výukou v českém jazyce. V čem vaše práce spočívá?
Pro zajímavost – oficiálně se moje pozice nazývá školní dozorkyně a poradkyně pro školy s výukou v českém jazyce. Vykonávám ji na poloviční úvazek. Jmenovalo mě Ministerstvo vědy, vzdělávání a mládeže, abych pomáhala školám s výukou češtiny kdekoli v Chorvatsku. Než jsem se poradkyní stala, více než deset let jsme nikoho takového neměli. Napřed jsem si zmapovala terén a zjistila, že kromě dvou českých škol s výukou všech předmětů v českém jazyce existují školy, kde se čeština učí několik hodin týdně, a jiné, kde je čeština spíše jako dobrovolná činnost. Veškerou výuku bylo nutné začlenit do nově nastaveného státního systému výuky menšinových jazyků, který rozlišuje modely A, B a C.

Související dokumenty

Pracovní situace

Oblasti plánování zaměstnanců
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Řízení změny
Aplikace bio-optimalizovaného pro-kognitivního osvětlení do školských zařízení
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Zákonný zástupce
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Řízení distanční výuky

Poradna

Náhrada druhého cizího jazyka
Počet žáků ve třídě
Výpověď učiteli pro nedostatečnou kvalifikaci
Nahrazení zkoušky z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky výsledkem standardizované zkoušky
Kvalifikace učitelky ZŠ