Přinášíme rozhovor s Evou Koželuhovou, která je autorkou metodiky socioemočního učení pro mateřské školy, která vyšla pod názvem Poznáváme sebe a druhé1) . Ta je zaměřena na rozvoj sebepoznání, empatie, spolupráce i schopnosti zvládat náročné situace u dětí předškolního věku. Je rozdělena do sedmi tematických okruhů a je provázána s výsledky učení vztahujícími se k novému Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Od září 2025 bude probíhat pilotní ověřování metodiky ve vybraných mateřských školách.
V předškolním vzdělávání tlačíme na výkon, ale zapomínáme na socioemoční rozvoj dětí…
Kateřina
Lánská
SOFA
Jak jste se k tématu socioemočního učení u dětí předškolního věku dostala a proč ho považujete za důležité?
Souvisí to s mou pedagogickou praxí, protože jsem pracovala přes 20 let jako učitelka v mateřské škole. Díky tomu jsem vypozorovala, že základem pro to, aby se děti dobře učily a aby se s nimi dobře spolupracovalo, je, že nám všem ve třídě musí být dobře. Zdůrazňuji slovo
nám
, protože se to samozřejmě netýká jenom