Pedagogický proces - strana 3
- Článek
V minulých článcích jsme zmínili tzv. vysoce funkční prostředí a wellbeing. Chceme-li pomáhat žákům v rozvoji jejich základních kompetencí, musíme dbát na prostředí, ve kterém učení probíhá, a na okolnosti, za jakých probíhá. Ostatně je to i v zájmu vedení škol a učitelů, které má jejich práce přece také bavit. Vyšší pozornost byla wellbeingu a prostředí pro učení věnována v období pandemie. Ale zajímat bychom se o ně měli i bez krize. Toto téma můžeme očekávat jistě také v připravovaném RVP.
- Článek
V říjnu byli v rámci konference Zástupce v časech dobrých i zlých vyhlášeni letošní vítězové zlaté, stříbrné a bronzové karabiny. Dalším třem zástupcům byla udělena cena za mimořádný počin. Naše redakce se všemi oceněnými připravuje rozhovory, které budou postupně publikovány v Řízení školy. Jako první jsme vyzpovídali zlatou Mgr. Kateřinu Švajdovou. Ta je už čtrnáct let součástí vedení ZŠ a MŠ Dr. E. Beneše v pražských Čakovicích.
- Článek
Zřizovatelé škol v úspěšných vzdělávacích systémech vytvářejí podmínky k tomu, aby ředitelé škol mohli věnovat většinu svého času pedagogickému vedení. Bylo by něco podobného možné i u nás? Mohly by vybrané nepedagogické činnosti zajišťovat pro své školy například svazky obcí? V článku shrnujeme hlavní závěry studie Vysoké školy ekonomické v Praze, které naznačují, že by to mohl být inspirativní směr pro odbornou i politickou diskusi.
- Článek
Stovky českých škol už vyzkoušely nějakou formu zahraničního partnerství. Naše základní škola v Litni se nechala zlákat na kontaktní seminář do Irska na téma inkluze, ovšem vývoj věcí nabral úplně jiný směr.
- Článek
Působila jsem minulý školní rok jako učitelka chemie, biologie a přírodních věd na vyšším stupni Evropské školy (EŠ) v Bruselu III. Následující článek shrnuje především několik zásadních rozdílů v systému testování žáků v EŠ a v školách českých.
- Článek
Čím silněji budou lidé cítit, že mají v práci vaši důvěru a že jim dáváte svobodu, tím lepších výkonů budou dosahovat a tím déle budou chtít zůstat ve vašem týmu. Vaši lidé jsou profesionálové, které si najímáte k realizaci své vize. Jsou kompetentní a kvalifikovaní a přejí si, aby se s nimi tak zacházelo. Určité množství řízení je samozřejmě nezbytné k tomu, aby lidé postupovali v souladu s cíli organizace, nicméně manažeři se musí naučit spoléhat na jejich schopnosti, jinak budou riskovat, že se se svými lidmi odcizí a udusí jejich talent. Šéfové, kteří příliš často nebo příliš extenzivně zasahují do práce svých podřízených, mají obvykle špatnou pověst i celkové výsledky.
- Článek
Vidět na vlastní oči horké gejzíry, velryby a polární záři, zažít čtvero ročních období během jednoho odpoledne a navíc nahlédnout pod pokličku jednoho z nejzajímavějších školských systémů na světě? To všechno se díky programu Erasmus podařilo žákům a učitelům ze ZŠ Chraštice. Jak cesta probíhala a co všechno pro ni museli v Chrašticích udělat, vyprávějí zástupkyně ředitele Alena Váňová (AV) a koordinátorka projektu Ladislava Míková (LM).
- Článek
Co všechno vlastně znamená sociální inteligence? Jak to s ní vypadá mezi českými žáky a učiteli a jak ji na školách podpořit? O tom všem jsem se bavila s Mgr. Danielou Jezdinskou, zástupkyní ředitele základní školy, výchovnou poradkyní a lektorkou AKADEMIE Libchavy.
- Článek
Chybí vám speciální pedagog nebo etoped? Trápí vás vysoká absence některých dětí a cítíte, že komunikace s rodiči vázne? Řešíte dluhy na stravném? Nejen v těchto případech vám může pomoci Platforma pro včasnou péči, která podporuje rodiny a děti ze znevýhodněného prostředí od narození do 8 let. Jednou z činností Platformy je i spolupráce s mateřskými školami – tak, aby byl pro všechny děti bez rozdílu zajištěn přístup k předškolnímu vzdělávání.
- Článek
Lesní mateřské školy jsou již několik desetiletí úspěšně provozovány v Dánsku, Německu, Švédsku a v dalších zemích Evropy. Existují také ve Švýcarsku i Kanadě a své příznivce nachází tato myšlenka také v Japonsku. Na území České republiky se lesní školky začaly objevovat před více než 10 lety a po několikaletém vyjednávání Asociace lesních MŠ byl v roce 2016 do školského zákona zakotven paragraf s definicí lesní mateřské školy (zákon č. 561/2004 Sb.), kdy se lesní MŠ stala plnohodnotným druhem mateřské školy. Jak v současné době vypadá lesní mateřská škola? To se snažilo zjistit mapování Asociace lesních mateřských škol mezi jejími 150 členy, kterým položila 99 otázek pokrývajících širokou oblast jejich fungování.
- Článek
Mezi rodiči dětí často dochází ke sporům, a to bez ohledu na to, zda v danou chvíli probíhá rozvod/rozchod, jsou již rozvedeni nebo stále žijí spolu. Tyto spory se pak obvykle dotýkají i jejich dítěte či dětí a následně se přenášejí na půdu školy, která je tím do konfliktu zatahována.
- Článek
Abeceda – nejen manažerská, začíná písmenem A. V první části našeho seriálu jsme zvládli nejen A (analýza), ale také B (brainstorming/brainwriting), C (cíl nebo raději cesta) a D (důvěra). Dnes se zastavíme u dalších čtyř písmen abecedy a popíšeme si další nástroje využitelné v praxi ředitelky mateřské školy.
- Článek
Dostala jsem příležitost seznámit se s knihou od německé novinářky Julie Leuze „Výchova vysoce citlivých dětí“. Při čtení knihy se mi zarámovaly zkušenosti s vlastními vysoce citlivými dětmi. Již od jejich narození jsem vnímala, že musím respektovat jejich potřeby. Byla to pro mě spíše intuitivní záležitost. A tak bych se ráda podělila se čtenáři o několik málo postřehů, které jsou pro výchovu vysoce citlivých dětí důležité.
- Článek
Nejkrásnější čas vánoční je opět tady a děti Vánoce milují. Nejen proto, že na ně o Štědrém dnu čeká nadílka pod stromečkem, ale také kvůli úžasné vánoční náladě a atmosféře, která panuje všude kolem nás, doma, ve školce, škole i venku na ulici. A naším vánočním tvořením můžeme celou tu dokonalou atmosféru ještě vylepšit. S dětmi si vyrobíme vánoční dárečky pro rodiče, kamarády nebo paní učitelky, které předškolní děti zvládnou zcela hravě. Dnes budeme pracovat s hlínou, kterou nebudeme pálit v žádné peci, ale použijeme hlínu samoschnoucí.
- Článek
Až budete přemýšlet, jakou písničku s dětmi nacvičit pro letošní vánoční besídku, můžete sáhnout po Hejblíkovic Dětské vánoční. Je vhodná pro menší děti i předškoláky, děti se ji snadno a rychle naučí, ale hlavně je bude náramně bavit. A nejen je, také jejich rodiče.
- Článek
Nová kniha autorky Vladimíry Ottomanské mě zaujala svým neotřelým názvem – Svět objevů a vynálezů. V mateřských školách není zcela běžné věnovat se v rámci vzdělávací činnosti těmto tématům, avšak pro děti jsou jistě objevy a vynálezy lákavé a jejich zkoumání napínavé a zajímavé.
- Článek
Schola Empirica dlouhodobě podporuje pedagogy MŠ v rozvoji socio-emočních dovedností dětí pomocí metodiky Dobrý začátek, jež vychází z principů amerického programu Incredible Years. Metodika Dobrý začátek má prokázané efektivní výsledky v podpoře inkluzivního přístupu v prostředí MŠ (podpora pochopení mezi učiteli, rodiči a dětmi, odstranění komunikačních bariér, rozvoj porozumění a tolerance, přijímání odlišností) a podpoře sociálních, emočních a kognitivních dovedností u předškolních dětí.
- Článek
Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
- Článek
V minulých článcích jsme zmínili tzv. vysoce funkční prostředí a wellbeing. Pokud je cílem pomáhat žákům k rozvoji jejich základních kompetencí, musíme dbát i na prostředí, ve kterém vzdělávání probíhá, a na to, za jakých okolností. Ostatně je to i v zájmu samotných učitelů, které má jejich práce bavit. Vyšší zájem o wellbeing a stav prostředí pro učení s sebou přinesly i minulé roky, poznamenané pandemií covidu.
- Článek
Vše začalo nápadem posunout nepoužívané knihy těm, pro které by byly znovu hodnotou. Prostředky získané prodejem odložených knih využili členové žákovského parlamentu Čápata ze Základní školy Dolní Žandov smysluplně.