Zdraví

  • Článek
Jak se vám líbí myšlenka dojít „bez bolesti k dospělosti“? Tak zní totiž podtitul zážitkového workshopu UdržSe fyzioterapeutky Mgr. Jany Slusarčukové a pedagožky Mgr. Šárky Chvojkové, které se svým týmem s podporou města doslova rozhýbaly mateřské a základní školy v Hradci Králové. Jejich mise je jasná: naučit pedagogy rozpoznat chybné pohybové návyky, seznámit je s principy zdravého pohybu a přirozeně je zapojovat do každodenního života nejmenších. Na svém kontě mají už 320 proškolených pedagogů z mateřských škol a 60 pedagogů ze základních škol a zdaleka nekončí. Pořád totiž věří, že nejlepší léčba je prevence.
  • Článek
Posudek o zdravotní způsobilosti je dokument, který školy a školská zařízení vyžadují od zákonných zástupců v případě pořádání zotavovacích akcí a škol v přírodě, popř. také v případě vícedenních výletů. Zákon o ochraně veřejného zdraví upravuje situace, kdy je třeba jej vyžadovat, a vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti obsahuje v příloze č. 3 závazný vzor tohoto posudku. Proto není možné jej nahradit jiným dokumentem.
  • Článek
Salátové bary se v evropských školních jídelnách objevují už řadu let a postupně se staly běžnou součástí školního stravování. V Česku ale tento koncept zůstal dlouho spíše na okraji zájmu. Mnozí zaměstnanci školních jídelen měli obavy, že zavedení salátového baru by bylo příliš složité a finančně náročné.
  • Článek
Od 1. ledna 2026 mají být na školních záchodech dostupné vložky, případně tampony. Dochází k novelizaci vyhlášky o hygienických požadavcích na prostory určené pro vzdělávání dětí, která rozšiřuje povinnou výbavu toalet užívaných žákyněmi staršími devíti let o jednotlivě balené menstruační potřeby.1) Vyhláška je skvělou příležitostí k tomu, aby se o menstruaci začalo ve školách otevřeně mluvit. Jak ale na to? A jak se vypořádat s vlastním studem?
  • Článek
S Martinou Hamplovou se známe už ze základní školy. Naše cesty se znovu setkaly, když jsme do naší mateřské školy dostali z ORTOPTIKY Dr. OČKA nabídku screeningu vad zraku, zejména tupozrakosti. Domluvili jsme osobní návštěvu a prevenci přímo ve školce. Vzájemně jsme byly překvapené, když se dveře školky otevřely a my se poznaly. Od té doby pravidelně spolupracujeme.
  • Článek
Stále více lékařů i dalších odborníků v poslední době zdůrazňuje vliv umělého světla na lidský organismus. Elektrické světlo zásadně ovlivňuje fyzické i psychické zdraví všech lidí, mimořádný vliv má však na děti, které tráví většinu dne ve školních třídách.
  • Článek
Pojmy jako mikroklima a wellbeeing se dostávají stále častěji do centra pozornosti nejen rodičů, ale také zřizovatelů a vedení škol v souvislosti s technickým řešením pro řízení tepelné pohody. Nezanedbatelnou součástí navrženého systému, která může přinést velké finančních úspory, je správné řízení energií a nakládání s nimi. Každá škola je jiná a každý krok směrem k lepšímu prostředí se počítá. Začněte s tématem kvality vzduchu ve škole jednoduše – například měřením jen v jediné třídě. I první malý krok může mít velký dopad.
Více pohybu pro děti. Lepší dopravní situace před školou. Učitelé výzvu hodnotí kladně. 93 % loňských účastníků se plánuje zapojit i letos. A doporučují to i ostatním školám. Součástí výzvy je soutěž o třídu, která nejvíce chodí.
Jedním z nejčastějších dotazů, který přichází ze škol s jarem, je, jaký je správný postup v případě, že pedagog zjistí, že dítě má přistáté klíště. Pokud odpovíme na tento dotaz opravdu poctivě, musíme říct, že neexistuje žádný postup, u něhož bychom mohli s obecnou platností říct, že právě tento je ten správný.
  • Článek
Často se setkávám s lidmi, kteří přicházejí na masáž až ve chvíli, kdy už cítí omezující bolest. Většinou se jedná o bolest způsobenou dlouhodobým špatným pohybovým stereotypem, který pramení z jejich pracovního zatížení.
  • Článek
Zákonní zástupci často řeší otázku, v jakém rozsahu mají informovat školu o zdravotních problémech svého dítěte. Ptají se, zda škola vůbec tyto informace potřebuje, a pokud ano, jak s nimi nakládá – jakým způsobem mohou zaměstnanci zacházet se zprávou a kdo se s informacemi o dítěti může seznámit. Z obav, že informace o změněné zdravotní způsobilosti (včetně té psychické) budou mít vliv na přístup školy k dítěti v podobě diskriminace, často neplní svou povinnost informace poskytnout.
  • Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí z příkladu dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout – kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodné realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
  • Článek
Kvalita vzduchu ve třídě má přímý vliv na chování a soustředění dětí. Jednoduchý senzor „semafor CO2“ pomůže učitelkám a učitelům poznat, kdy je čas vyvětrat – bez zbytečných technických složitostí.
  • Článek
Není pochyb o tom, že bychom měli dodržovat zdravý životní styl, kam kromě pohybu a různých fyzických aktivit, duševní pohody, vnitřního klidu, kvalitních vztahů, dostatku spánku a odpočinku, radostných prožitků a celkově pozitivního přístupu k životu patří rovněž zdravé stravování. A právě základy zdravého stravování chceme vypěstovat u dětí. Děti se nejlépe učí příkladem dospělých a vlastními prožitky, tudíž se nabízí nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak toho dosáhnout - kulinařit zdravě s dětmi. Tento projekt je vhodný realizovat v mateřských školách, jejichž součástí je školní jídelna, avšak můžeme jej využít i ve školních družinách.
  • Článek
Epilepsie, cukrovka nebo jiná chronická onemocnění. Vedení škol, školek či samotní učitelé se leckdy bojí pomáhat žákům či dětem se zdravotními problémy. Podívejme se na aktualizaci metodiky pro zajištění zdravotní podpory dětí, která má školám či školkám zajistit větší jistotu v jejich krocích. Strach z poskytování zdravotní podpory není namístě.
  • Článek
Rozmanitá a inovativní doba, nabízející nepřetržitý přístup k internetu a především k informacím, dopadá i na děti. Články se zajímavými titulky, krátké spoty na internetu nebo online přehrávacích platformách, jako je YouTube, mohou lákat ke změně stravovacích návyků, ať už je to z důvodu etického, nebo rádoby zdravotního.
  • Článek
Škola je přirozeným prostředím, kde děti a mladí lidé mohou získávat široké spektrum kompetencí, včetně kompetencí k péči o své duševní i fyzické zdraví. Školy jsou tak z mnoha důvodů hlavním dějištěm realizace preventivních programů a programů podpory duševního zdraví. Zahrnují totiž velkou většinu populace, u niž je preventivní působení nejefektivnější, disponují velkou kapacitou kompetentních realizátorů, mohou nabídnout další podporu indikovaným jedincům.
  • Článek
Vzhledem k rostoucím počtům různých typů onemocnění a zdravotních problémů českých dětí vyvstává otázka, kdo a jakým způsobem je má ošetřovat během pobytu ve škole, v družině nebo na školním výletě. Nadto vzhledem k inkluzi je i v běžných základních školách stále více dětí s postiženími nebo chronickými nemocemi. Opakovaně se objevují nejasné otázky ohledně odpovědnosti a povinností na jedné straně rodiny dítěte, na straně druhé pedagogů a škol.
  • Článek
Děti se dnes hýbou bohužel čím dál méně, což potvrzují mnohé průzkumy. Proto je tu projekt „Hýbeme se s NOTÝSKEM“, který to chce změnit. Jeho cílem je podpořit u dětí přirozenou radost z pohybu, posílit jejich fyzické zdraví a pomoci jim vytvořit si pevný základ pro aktivní a zdravý životní styl.
  • Článek
Všichni víme, že sport a pohyb obecně by měly být součástí našeho života. K pohybu bychom měli vést i naše děti, měli bychom jim jít příkladem. Zvláště v dnešní době, kdy jsou všude kolem nás lákadla ve formě televize, tabletů, počítačů a mobilních telefonů. Aby byly děti zdravé a správně se vyvíjely, měly by se dle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) hýbat alespoň hodinu denně. Měla by to být mírná až intenzivní pohybová aktivita, která má významný dopad na zdravý růst a vývoj. Nedostatek pohybové aktivity se pak odráží na zhoršené fyzické kondici a obratnosti, děti jsou více náchylné ke zraněním a mají horší imunitu. Sportují vaše děti? Sportujete společně? A jak je to se specializací u dětí? Máme je rozvíjet všeobecně, nebo nevadí brzká specializace?