Slovo o slovním hodnocení

Vydáno:

Koronavirová krize obrátila pozornost veřejnosti ke školství víc než cokoli jiného za poslední roky. V širokém rodičovském plénu vzplanula debata o smysluplnosti části učiva a odborné kruhy se zamýšlely nad tím, jak hodnotit žáky za práci v podmínkách, na něž nikdo nebyl připraven. Obecný dojem z pokynů, jež od počátku vysílaly školské autority, byl hlavně děti nepřetěžovat, brzy nato se začala vážně probírat možnost zrušit protentokrát známky a zavést formativní slovní hodnocení, o němž se předpokládá, že je k žákům laskavější a spravedlivější.

Slovo o slovním hodnocení
Mgr.
Jan
Jícha
ředitel Naší základní školy v Litni, spisovatel, překladatel a písničkář, www.naseskola.cz, www.honzajicha.cz
Slovní hodnocení má své zastánce i odpůrce a obě strany, jak už to bývá, mají velký kus pravdy. Na základě zkušeností ze své školy, která od počátku hodnotí výhradně slovně, si dovolím zde shrnout jeho výhody a nevýhody.
Mluví lidskou řečí
+ Děti i dospělí mají většinou raději, když se s nimi komunikuje srozumitelnými větami než čísly. Lze tak vyjádřit emoce (i když vysvědčení by se jimi mělo jen opatrně kořenit!), zájem a zaujetí pro každého konkrétního jedince, úctu k němu a ochotu věnovat jeho ohodnocení mnohonásobně víc času, než je tomu u známek. To lze považovat za jeden z hlavních důvodů, proč j

Související dokumenty

Pracovní situace

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Hodnocení pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Výuka Aj
Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon