Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace II

Vydáno: 17 minut čtení

Minulý díl minisérie o zdravě sebevědomém jednání a efektivní komunikaci byl zakončen výčtem deseti asertivních práv. V novém pokračování se budeme věnovat těmto většinou obecně známým tvrzením více do hloubky, podrobněji se zaměříme na jejich podstatu a vztáhneme je blíže k vlastní současné praxi. Půjde zejména o to, abychom se na jednotlivá asertivní práva podívali z hlediska možnosti jejich praktického využití v konkrétních situacích – abychom si sami pro sebe

Asertivní práva jsou jako vyjmenovaná slova
Přirovnání k vyjmenovaným slovům jsem zvolila proto, že jsme s nimi všichni v minulosti učinili dostatečnou osobní zkušenost, která se nejspíš vyvíjela a měnila v čase. Chtěla jsem tak připomenout, že všechno má svůj řád i správný čas, tudíž že proces učení nelze ani v případě vyjmenovaných slov, ani v případě asertivity obejít nějakým proklatě šikovným fíglem nebo ho příliš uspěchat. Proto se to má s asertivními právy jako s vyjmenovanými slovy: Když je neznáme, nemůžeme jejich znalost využít při psaní, v případě neznalosti asertivity se jednotlivá práva nemohou vědomě projevit v našem jednání.
Pokud se jim pak (jedněm i druhým) naučíme zpaměti, ještě to neznamená, že jim rozumíme a umíme je užitečně používat. Navíc je běžné, že nám jejich existence zpočátku způsobí v hlavě zmatek – to platí opět jak pro vyjmenovaná slova, tak pro asertivní práva a příslušné techniky.
Věnujme se tedy beze spěchu a s rozmyslem jednotlivým tvrzením, která popisují, na co všechno máme z pohledu asertivního přístupu právo. Zabývejme se myšlenkami, jež prokazatelně mají tu sílu, že při správném pochopení a užití dokáží mocně přispět k našemu vnitřnímu míru, ke zklidnění mysli, a ve finále ke zdravě (sebe)vědomému, tedy asertivnímu jednání.
Není důležité, co chceme, ale co potřebujeme
Minule jsem zmínila, že se řadu let věnuji tematice asertivity, jakož i příbuzných druhů komunikačního umění v sebezkušenostních seminářích. A tam pokaždé, znovu a znovu pociťuji radost z úlevných, osvobozujících či radostných reflexí mnohých účastníků, plynoucích ze spokojenosti s tím, co pro sebe objevili a co si stran tohoto širokého tématu ze semináře odnášejí. Důležité je na tomto místě dodat, že díky proběhlé „práci se sebou“ si odnáší každý něco jiného, prot

Související dokumenty

Pracovní situace

Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Informování zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jejího plnění
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV
Jak si zřídit a nastavit datovou schránku ve škole?
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon

Články

Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace I.
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace III
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace IV