Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace II

Vydáno: 17 minut čtení

Minulý díl minisérie o zdravě sebevědomém jednání a efektivní komunikaci byl zakončen výčtem deseti asertivních práv. V novém pokračování se budeme věnovat těmto většinou obecně známým tvrzením více do hloubky, podrobněji se zaměříme na jejich podstatu a vztáhneme je blíže k vlastní současné praxi. Půjde zejména o to, abychom se na jednotlivá asertivní práva podívali z hlediska možnosti jejich praktického využití v konkrétních situacích – abychom si sami pro sebe

Asertivní práva jsou jako vyjmenovaná slova
Přirovnání k vyjmenovaným slovům jsem zvolila proto, že jsme s nimi všichni v minulosti učinili dostatečnou osobní zkušenost, která se nejspíš vyvíjela a měnila v čase. Chtěla jsem tak připomenout, že všechno má svůj řád i správný čas, tudíž že proces učení nelze ani v případě vyjmenovaných slov, ani v případě asertivity obejít nějakým proklatě šikovným fíglem nebo ho příliš uspěchat. Proto se to má s asertivními právy jako s vyjmenovanými slovy: Když je neznáme, nemůžeme jejich znalost využít při psaní, v případě neznalosti asertivity se jednotlivá práva nemohou vědomě projevit v našem jednání.
Pokud se jim pak (jedněm i druhým) naučíme zpaměti, ještě to neznamená, že jim rozumíme a umíme je užitečně používat. Navíc je běžné, že nám jejich existence zpočátku způsobí v hlavě zmatek – to platí opět jak pro vyjmenovaná slova, tak pro asertivní práva a příslušné techniky.
Věnujme se tedy beze spěchu a s rozmyslem jednotlivým tvrzením, která popisují, na co všechno máme z pohledu asertivního přístupu právo. Zabývejme se myšlenkami, jež prokazatelně mají tu sílu, že při správném pochopení a užití dokáží mocně přispět k našemu vnitřnímu míru, ke zklidnění mysli, a ve finále ke zdravě (sebe)vědomému, tedy asertivnímu jednání.
Není důležité, co chceme, ale co potřebujeme
Minule jsem zmínila, že se řadu let věnuji tematice asertivity, jakož i příbuzných druhů komunikačního umění v sebezkušenostních seminářích. A tam pokaždé, znovu a znovu pociťuji radost z úlevných, osvobozujících či radostných reflexí mnohých účastníků, plynoucích ze spokojenosti s tím, co pro sebe objevili a co si stran tohoto širokého tématu ze semináře odnášejí. Důležité je na tomto místě dodat, že díky proběhlé „práci se sebou“ si odnáší každý něco jiného, prot

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Informování zákonného zástupce o povinnosti předškolního vzdělávání dítěte a možných způsobech jejího plnění
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026

Články

Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace I.
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace III
Malý průvodce uměním zdravě sebevědomé komunikace IV