Jak pomoci se vzděláváním dětem s odlišným mateřským jazykem

Vydáno: 8 minut čtení

Česká společnost se stává stále více multikulturní, což odráží i složení žákovské populace ve školách. Jedním z významných aspektů této skutečnosti je integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“). To přináší nejen výzvy v oblasti jazykového vzdělávání, ale vyžaduje také systematický přístup k sociálnímu a kulturnímu začlenění těchto žáků. Následující článek nabízí metody a aktivity, které podporují začlenění žáků s OMJ do českého systému školství a jejich výuku. Dozvíte se také, jak lze žáky s OMJ co nejlépe připravit na přijímací zkoušky na střední školu a následně jim pomoci se složením maturitní zkoušky.

Jak pomoci se vzděláváním dětem s odlišným mateřským jazykem
PROP ČR
Autorský tým
Žáky s OMJ nelze vnímat jako homogenní skupinu, protože jejich potřeby se liší v návaznosti na věkovou kategorii a stupeň jazykového rozvoje. Proto je důležité úzce spolupracovat s rodiči. Komunikaci s rodiči je potřeba dobře nastavit, aby cítili podporu a měli důvěru ve školu, kterou jejich dítě navštěvuje. Efektivní komunikace vyžaduje vysokou míru intervence a připravenost ze strany učitele. Mezi vhodné způsoby patří pečlivé naslouchání, kladení jasných a otevřených otázek, vzájemná diskuse. Po skončení rozhovoru je důležité shrnout klíčové body a případně parafrázovat rodičovská sdělení, aby bylo jasné, že si všichni opravdu porozuměli. Kr

Související dokumenty

Pracovní situace

Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Adaptační koordinátor
ČOSIV - odborná pomoc zdarma
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Psychologická a psychoterapeutická pomoc cizincům postiženým válkou na Ukrajině
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Žáci-cizinci ve SŠ a VOŠ
Školní psycholog na střední škole
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Individuální konzultace na půdě školy
Novela školského zákona
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Pomůcky
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vyživovací povinnost
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Výuka Aj
Platnost zkoušky