Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ

 

Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ
PhDr.
Jana
Slezáková
Ph.D.
odborná asistentka na katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Mgr.
Petra
Prokopová Machalová
učitelka matematiky a zeměpisu, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Hejného metoda se rozpracovává víc než osm desítek let. Již otec Milana Hejného – Vít Hejný – shromáždil mnoho myšlenek nejen, co se týče didaktického obsahu, ale i oblasti psychologie dítěte. Plně se opírá o myšlenky pedocentrismu, jehož hlavními představiteli byli na počátku minulého století E. Keyová, na kterou navázal později J. Dewey.
U nás se obratem k dítěti ještě na přelomu 20. a 21. století zabýval Z. Helus. Nadále se této metodě významně věnoval a doposud aktivně věnuje Milan Hejný. Myšlenky Hejného metody navazují na myslitele jako např. J. A. Komenského: „Vědění je stav mysli jakožto pramene, odkud vyvěrají potůčky činů a řečí, čiré, je-li pramen čistý, kalné, je-li kalný. Vyučovati tedy tak, aby někdo činil něco dříve, než chápe, co činí, znamená dělat jej ne člověkem, nýbrž zvířetem: mluviti však o věcech bez pochopení znamená počínati si jako papoušek, a ne jako člověk. Učit znamená vést od věci známé k neznámé a vést znamená činnost mírnou, a ne násilnou, plnou lásky, a ne nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Dohled a BOZ
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Kdo nese odpovědnost, pokud se při testování podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví něco pokazí?
Reakce na vzorový dopis rodičů školám od advokátky Jany Zwyrtek-Hamplové
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Novela vyhlášky o školním stravování
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Výuka Aj
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Přímá pedagogická činnost
Potvrzení o zdravotní způsobilosti od lékaře
Osobní příplatek