Čtvrtý a závěrečný díl miniseriálu o motivaci skrze naplnění základních lidských potřeb. Po obecném úvodu a dílech o autonomii a kompetenci se dnes budeme zabývat sounáležitostí, tedy pocitem, že někam patříme. Ta má totiž také velký vliv na subjektivní pocit životní prosperity a spokojenosti a nepřímo tedy na motivaci žáků ke vzdělávání či dodržování pravidel.
Na motivaci pohlížíme z hlediska rámce, který nám dává sebedeterminační teorie autorů Ryana a Deciho. Ať už děláme my, učitelé nebo žáci cokoliv, může nás vést velká škála motivů. Mezi ty nejméně kvalitní patří motivace trestem nebo odměnou a tzv. introjekt, tedy podvědomě převzaté přesvědčení, že se něco má, nebo naopak nemá dělat, přesvědčení, které často není založeno na ničem logickém. Mezi ty kvalitnější druhy motivace potom patří identifikace se s motivem, resp. jeho integrace do vlastních životních hodnot. Zde už se bavíme o motivech, které jsou důležité pro žáky