Náročné chování jako reakce na stres

Vydáno:

 Častou příčinou náročného a také bohužel i rizikového chování dětí i dospělých je stres. Míra aktivace systému reakce na stres se promítá do našeho chování i aktuálních kapacit kognitivních funkcí.

Při vyšší míře aktivace stresové reakce začne docházet k vyplavování hormonů spouštějících totální reakci organismu. Podle typu projevů v chování ji označujeme jako útok, únik nebo strnutí. Aktivizující formy reakce (únik a útok) jsou typičtější pro chlapce. Strnutí se o něco častěji vyskytuje u dívek a zejména u dětí, které byly vystaveny ohrožení ve věku, kdy nemohly aktivizující formy obranné reakce efektivně využít. Obranné reakce mohou mít mnoho podob: od útěku, úniku do denního snění, přes verbální nebo fyzickou agresi až k odpojení těla a mysli. Je důležité si uvědomit, že se jedná o celkové reakce organismu – je ovlivněn dech, puls, průtok krve v těle, přičemž jako první je omezen průtok krve do mozkové kůry. Jedinec tedy nemůže jejich spuštění ovlivnit vůlí. Řídí je systém reakce na stres, který je lokalizován v nejstarší části mozku – mozkovém kmeni, jehož fungování nelze řídit volním úsilím (Perry a Szalavitz, 2016).
V současné době na dospělé i děti působí stres, jejž lze označit za
stres toxický
. Jsme mu vystaveni již dlouho, vývoj situace je nepředvídatelný a nemáme jej pod kontrolou. Zároveň máme díky protiepidemickým opatřením omezenou možnost čerpat podporu ve vztazích s lidmi, které máme rádi. Tato situace doléhá na děti i dospělé. Dlouhodobé působení toxického stresu
negativně ovlivňuje schopnost koncentrace pozornosti, učení i vybavování si informací z paměti.
V chování se častěji projevuje podráždění, a to i na relativně běžné podněty, jež by ho za normálních okolností nevyvolaly, a také apatie. Motivovat žáky druhých stupňůa středních škol k učení přes obrazovky počítačů je pro mnohé učitele nadlidský úkol. I proto, že sami se cítí vyčerpaní, bez konkrétní vidiny konce tohoto stavu.
Bruce Perry1)rozlišuje
pět stavů aktivace stresové reakce
, do kterých se můžeme dostat. Náš aktuální
stav zásadně ovlivňuje naše chování a schopnost využívat naše vyšší
kognitivní
a exekutivní funkce.
Náš stav se také v průběhu dne proměňuje. To odpovídá na otázku, proč někdy žák dokáže uposlechnout náš pokyn nebo pokračovat v zadané činnosti a jindy ne. Není to otázka vůle
(„včera se mu chtělo, tak pracoval, dneska se mu nechce“ … „dneska mě schválně neposlouchá“…),
ale toho,
zda žák má či nemá v daný okamžik přístup ke všem svým schopnostem.
Míra stresu zásadně ovlivňuje to, čeho je, či není náš mozek scho

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Jak na modrou velrybu
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026