Když poradny a školní psychologové táhnou za jeden provaz aneb jeden bez druhého nezmůže skoro nic...

Následující článek vznikl jako virtuální rozhovor mezi PhDr. Galinou Jarolímkovou (psycholožkou a ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4 [dále PPP]) a PhDr. Norou Jakobovou (školní psycholožkou, kariérovou poradkyní a vedoucí Školního poradenského pracoviště na Gymnáziu Jana Palacha Praha 1, s. r. o. [dále GJP]). Raději by se sešly osobně u kávy, ale vzhledem k epidemiologické situaci si popovídaly alespoň online. Položily si otázky, které je vedou k zamyšlení nad vzájemnou spoluprací, nad aspekty, které v současném poradenském systému fungují, stejně jako nad tím, co by bylo možné vylepšit.

Co v rámci spolupráce PPP a školních psychologů považuješ za stěžejní?
GJ:
„Úzkou spolupráci odborných pracovníků PPP a školních psychologů i školních speciálních pedagogů považuji ze své praxe za velmi přínosnou a velmi důležitou. Nejde jen o pohled na společnou odbornou činnost, ale o nastavení vzdělávacích potřeb všech žáků školy. Nemusí se vždy jednato žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jde i o žáky, kteří se ocitli v nějaké obtížné situaci. Úzká a kvalitní spolupráce obou pracovišť je tedy ku prospěchu věci všech stran. Dosti často se na pozice školních psychologů přijímají čerství absolventi – kolegové s žádnými či minimálními zkušenostmi a v rámci supervizí, intervizí a dalších možných odborných setkávání mají možnost konzultací a odborných vedení.“
NJ:
„Vzhledem k tomu, že je čas

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026