K akvizici češtiny hravě a s radostí
doc. PhDr.
Milan
Hrdlička
CSc.
bohemista, lingvodidaktik, Ústav bohemistických studií FF UK, katedra českého jazyka
a literatury FPE ZČU
ŠKODOVÁ, S. a LISÁ, M. . 1. a 2. díl. Wolters
Kluwer, 2020.
Jazykové hry pro malé školáky
Je potěšitelné, že na stoupající počet žáků s odlišným mateřským jazykem na našich
základních a středních školách reagují i autoři učebních materiálů. O kvalitní, moderně koncipované
a skutečně komunikačně zaměřené publikace však byla doposud poměrně nouze. O to více je proto
potřeba přivítat a ocenit každý další zdařilý příspěvek napomáhající uspokojit stávající nemalou
poptávku. Jeden z nich bezesporu představuje dvoudílná příručka pestrých jazykových her a nápaditých
komunikačních aktivit dvojice zkušených autorek Svatavy Škodové a Markéty Lisé.
Publikace oslovuje skupinu jinojazyčných školáků, pro něž jsou kvalifikovaně sestavené a
přiměřeně náročné herní aktivity nejpotřebnější a nejpřínosnější, totiž žáky šesti- až desetileté.
Pestré spektrum hravých jazykových činností nahrazuje mnohdy jen obtížně přístupný výklad, vedle
silného prvku pozitivní motivace přináší dětem pocit radosti a uvolnění, vytváří jim prostor pro
uplatnění jejich fantazie a tvořivosti, stává se přirozenou cestou k poznání pravidel sociálního
chování příslušníků cílové kultury, vede žáky k utváření schopnosti vzájemné komunikace a tlumočení
svých názorů a postojů, k dovednosti naslouchat druhým a respektovat je.
Uplatnění jazykových aktivit je skutečně různorodé – mohou sloužit jako úvod do výkladu
učiva, ale také účinně napomáhat vyloženou látku procvičit, zopakovat či shrnout. Dvoudílný soubor
her zaujme nejen komplexním charakterem, vyvážeností a proporčním zastoupením rovin jazyka (autorky
přinášejí hry zaměřené na rozvoj výslovnosti, slovní zásoby i mluvnice), ale také promyšleným a
srozumitelným způsobem prezentace jednotlivých činností. Každá hra je provázena zasvěceným
komentářem, v němž se stručně a výstižně poukazuje na vzdělávací cíl, na formu práce, na potřebné
pomůcky či nezbytné předpoklady pro její úspěšnou realizaci i na dobu trvání příslušné aktivity.
Připojen je rovněž názorný popis průběhu hry včetně možných variant i upozornění na možné komplikace
a případné problémové momenty. Vedle obsahové stránky je třeba ocenit také grafickou podobu souboru
her, která výrazně přispívá k celkovému uživatelskému komfortu.
Domnívám se, že dvoudílná publikace
Jazykové hry pro malé školáky
přispěje ke
zkvalitnění komunikační průpravy mladších cizojazyčných školáků na našich základních školách a že si
v jejich řadách brzy získá řadu spokojených uživatelů. S pozitivním přijetím se jistě setká i u
jejich vyučujících. Rád ji proto doporučuji vaší pozornosti.Pozn. redakce: Publikace vychází v nakladatelství Wolters Kluwer v září 2020.