Mateřská škola Slunečnice Maršovice se chlubí poměrně rozlehlou certifikovanou přírodní zahradou, jež nese jméno Fantazie. Přírodní zahrada byla vybudována prioritně k environmentálnímu vzdělávání a výchově dětí, ale své pestré využití našla postupem doby rovněž v mnohých dalších rovinách. Využíváme ji například také ke hrám dětí, k relaxaci i k různým akcím školy pro děti nebo pro děti a jejich rodiče.
Zahradní slavnost jako poděkování rodičům za celoroční spolupráci
Mgr.
Miroslava
Strakatá,
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP, autorka článků a editorka odborného časopisu Speciál pro MŠ
Zahrada jako místo pro rozhovory s rodiči
V jarním, letním a podzimním období využíváme pěkného počasí a na zahradě trávíme s dětmi nejen dopolední pobyt (který samozřejmě střídáme s vycházkami do lesa, k rybníku apod.), ale i odpolední čas v rozmezí mezi cca 14.45-16.30 hod., kdy si děti z mateřské školy vyzvedávají rodiče. Dětem se obvykle ze zahrady příliš nechce a zde se naskýtá ideální příležitost nabídnout příchozím rodičům pobýt s námi na zahradě, což mnozí z nich využívají. V odpoledních hodinách je v MŠ dětí již méně a učitelky mají více klidu věnovat se současně také rodičům. Na zahradě při vyzvedávání dětí s nimi učitelky zpravidla navazují nezávazné rozhovory, ale často se stává, že rodič je ten, kdo sám začne rozvíjet nějaké vážnější téma, například pokud se právě v rodině dítěte odehrává nějaká neobvyklá situace, která má nepříznivý vliv na dítě. Rodič se cítí v této atmosféře uvolněný a často sdělí učitelce důležité informace, které by možná ani na „oficiální“ konzultační schůzce neřekl nebo by je pouze naznačil. Pokud učitelka vyhodnotí situaci, že se zvládne věnovat rodiči i dětem, dané téma s rodičem prodiskutuje, popřípadě s ním domluví konzultační schůzku - a třeba i na zahradě v době nepřítomnosti dětí.
Další pozitivum setrvání rodičů na zahradě při vyzvedávání dětí je, že vidí učitelku při její práci s dětmi. Rodič tak má dvě možnosti - může se do právě probíhající činnosti rovněž zapojit nebo může být pouze v roli pozorovatele, ale obě varianty jsou pro spolupráci s rodiči cenné. Každý rodič má jiný naturel anebo nemusí mít v danou dobu zrovna nejlepší náladu, může být unavený atd. a nebylo by efektivní ho do činnosti nutit.


Zahrada - místo pro rozloučení s předškoláky
Další možností využití zahrady je šerpování předškolních dětí. Ve druhé polovině června probíhá v naší MŠ rozloučení s předškolními dětmi. Nejprve všechny děti zhlédnou divadelní představení, v rámci kterého po ukončení pohádky následuje rozloučení s dětmi, které po hlavních prázdninách nastoupí do základní školy. Před několika lety jsme se rozhodli po dohodě s organizátory divadla uskutečnit představení včetně rozlučky na přírodní zahradě. Na tuto akci jsou pozvány rodiny všech dětí, rodiče s dětmi, které teprve další školní rok nastoupí do MŠ, a zástupci obce. Akce se vždy velmi pěkně vydaří. Díky profesionálnímu ozvučení se písničky hudební pohádky a jásot dětí ozývají do širokého okolí. Těší nás, že kromě rodičů přicházejí také prarodiče a mladší i starší sourozenci dětí. Maminky s kočárky využívají v případě potřeby pro své nejmenší děti altán, děti, které ještě neudrží pozornost příliš dlouho, se mohou proběhnout po zahradě, aniž by přitom rušily ostatní. Na zmíněnou akci, konanou na přírodní zahradě, zaznamenáváme velmi pozitivní odezvy.

Zahradní slavnost pro děti a rodiče
Jednou z tradičních akcí pořádaných pro děti a rodiče je zahradní slavnost, realizovaná na konci každého školního roku na přírodní zahradě naší mateřské školy. Tuto akci jsme prvně uskutečnili v červnu 2015, tedy ve školním roce, kdy zahrada vznikla. Vzhledem k tomu, že se hned první ročník velmi pěkně vydařil, pořádáme ji od té doby každý rok v duchu slavnostního ukončení školního roku a zároveň jako poděkování rodičům za celoroční spolupráci.
O oblíbenosti slavnosti svědčí fakt, že již zhruba od května se rodiče začínají ptát, zda zahradní slavnost opět plánujeme realizovat. V mateřské škole uskutečňujeme v průběhu školního roku mnoho akcí, snažíme se vymýšlet také nové, neotřelé aktivity a děláme to rádi. Avšak pokud víme, že rodiče si nějakou akci sami opakovaně žádají, je o to větší potěšení ji připravit. A protože již víme, že zahradní slavnost mají rodiče tak trochu „za svou“, nemáme příliš práce s jejími přípravami, neboť rodiče rádi a aktivně pomáhají. Některé maminky si připraví program pro děti, například kreslení na obličej, různé hry apod. Zpravidla společně připravíme na zahradě několik stanovišť a koutků, kde si děti mohou hrát, skládat, kreslit, sázet rostliny do květináčů, jež pak odnesou domů, zkoušet si své pohybové dovednosti na překážkové dráze apod. Rodiče dětí, kteří vlastní jezdecký oddíl, přivedou na zahradu rovněž koně, na kterých se děti za stanovených bezpečnostních podmínek mohou povozit. S rodiči se domluvíme, že mateřská škola zajistí nápoje. Ostatní je na rodičích - pokud budou chtít přinést dětem nějaké zdravé občerstvení, mohou. Téměř každý rodič přinese nějaké dobroty - koláč, minipalačinky, muffiny, ovoce, zeleninu, jednohubky, jedna z maminek přinesla pro všechny děti i dospělé například zmrzlinové kornouty apod. Veškeré občerstvení včetně kelímků, tácků, ubrousků a dalších nezbytností je připraveno v zahradním altánu.
Co připravují děti
Děti samozřejmě vycítí atmosféru blížící se oslavy a velmi rády se zapojují do její přípravy. Kreslí obrázky, vyrábějí předměty z přírodnin, které pak společně s balónky rozvěšují s paními učitelkami na přírodní zahradě. Děti také připravují nápoje - trhají ovoce a bylinky na záhonech přírodní zahrady, které omyjí a pak je přidávají do skleněných džbánů s vodou. Variace nápojů jsou skutečně pestré - chutnají po mátě, meduňce, bazalce, šalvěji, rybízu, jahodách, jostě apod. Jako překvapení pro rodiče pečou děti také každý rok koláč z různých druhů ovoce. Pojďte s námi nahlédnout do tajemství přípravy rybízového koláče.

Pečení letního rybízového koláče
Na společné pohoštění při letošní zahradní slavnosti se děti rozhodly pro upečení koláče z rybízu. Dětem jsme nejprve ukázali, jak s plody zacházet, abychom je při trhání a ukládání do misky příliš nepomačkali, a také jsme jim předvedli, jak dostat rybízové kuličky z malých větviček. Děti jsme rozdělili do dvou skupin, první skupina trhala rybízové hrozny a ukládala je do misky. Druhá skupina dětí seděla v zahradním altánu a oddělovala rybízové kuličky od větviček. Misku s rybízem jsme s dětmi donesli do jídelny, kde jsme začali připravovat koláč. S pečením nám ochotně pomáhala paní školnice a paní kuchařka. Zvolili jsme jednoduché těsto hrnečkovou formou - děti dle instrukcí učitelky sypaly určené množství z hrnečků do mísy a důkladně promíchávaly, přičemž další skupina dětí zpracovávala s pomocí paní kuchařky drobenku. Hotové těsto jsme nalili na pečicí plech. Na těsto děti pokládaly vrstvu omytého rybízu a na závěr posypaly koláč drobenkou. Takto připravený koláč, který upekla paní kuchařka v kuchyni, provoněl celou MŠ. Z upečeného koláče měly děti radost a právem se chlubily svým rodičům při konání zahradní slavnosti svým dílem.


Průběh zahradní slavnosti
Rodiče jsou pro nás prioritní partneři ve vzdělávání dětí. Rodinu dítěte však tvoří rovněž další členové, a proto na zahradní slavnost (a podobné akce školy) nezveme pouze rodiče, ale rodiny dětí. Účast bývá skutečně hojná, kromě rodičů přicházejí také prarodiče a mladší i starší sourozenci dětí, mnohdy i další příbuzní s malými dětmi.
Zahradní slavnost zahájí ředitelka krátkým uvítáním všech hostů, rodičům při té příležitosti poděkuje za celoroční spolupráci - rodiče jsou především partnery učitelů při vzdělávání a rozvoji dětí, ale zároveň spolupracují na akcích školy, pomáhají s jejich přípravou a organizací, přispívají svými nápady nebo doporučeními, pomáhají při úpravě a údržbě přírodní zahrady, věnují drobné materiály nebo pomůcky pro děti apod. Každá pomoc v jakékoliv formě „se počítá“ a spolupráce rodičů si vážíme. Hned po úvodním slovu následuje vystoupení klauna s balónky, kterého děti nadšeně volají a vítají. Role klauna se rovněž ujala jedna z maminek. Slavnost, která začíná vždy po provozní době MŠ, pokračuje volným programem dětí a dospělých. Děti i dospělí se občerstvují dle své chuti a potřeby, děti se věnují se svými rodinnými příslušníky činnostem a hrám na různých stanovištích.
Koutek pro rodiče
Kromě výše uvedeného připravujeme také „koutek pro rodiče“, kde je k dispozici ŠVP, portfolia z různých školních projektů a programů, fotky z různých akcí školy apod. Rodiče samozřejmě mají možnost toto vše sledovat v průběhu školního roku na webových stránkách školy a na nástěnkách v interiéru MŠ, ale zde mají příležitost se například k některým aktivitám „vrátit“, zavzpomínat na společné akce, vzájemně si o nich popovídat, zeptat se učitelek na některé záležitosti týkající se ŠVP nebo různých projektů a programů školy apod. Je to forma malého zastavení nad činnostmi a událostmi, které se uskutečnily v průběhu školního roku.
Ukončení slavnosti
Rodiče s dětmi a další hosté se rozcházejí dle své potřeby. Akce obvykle trvá až do podvečerních hodin. Vzhledem k příjemné neformální atmosféře bývají rodiče více uvolnění a otevření než při potkávání se v běžném provozu mateřské školy. Je to příležitost k rozhovorům a diskusím s rodiči, kdy se zpravidla dovíme cenné informace, jejich přání, požadavky nebo představy o činnosti mateřské školy, mnohdy také pozitivně zhodnotí, co se jim na činnosti školy líbí. Příprava zahradní slavnosti obnáší spoustu času a příprav ze strany zaměstnanců mateřské školy, dětí a rodičů. Ale je to naše společné dílo v rámci komunity školy, a když se pak akce vydaří ke spokojenosti všech zúčastněných, víme, že práce stála za to a že slavnost opět rádi připravíme další školní rok. Asi nejlépe vystihla atmosféru zahradní slavnosti jedna z maminek, která řekla: „To je dobrá vizitka školky, když se ani dětem, ani dospělým nechce ještě v osm hodin večer domů...“
Závěr
Možností spolupráce mateřské školy s rodinou je velmi mnoho a záleží na podmínkách, možnostech a prioritách každé mateřské školy, které varianty ke spolupráci zvolí. Důležité však je navodit takovou spolupráci, aby se rodiče cítili rovnocennými partnery učitelek ve výchově a vzdělávání dětí a rozvíjeli tak oboustranný kvalitní vztah.