Síla koučování aneb začněte co nejdříve

Vydáno:

V prvním díle věnovaném koučování jsem seznámila čtenáře s termínem koučování, popsala jeho charakteristiky a rysy, zdůraznila, že koučink je víc než jenom rozvojová technika, že je to postoj a forma chování, životní filozofie. Také jsem upozornila na mýty, které bohužel tento termín doprovázejí.

Síla koučování aneb začněte co nejdříve
Mgr.
Renáta
Zajíčková,
ředitelka Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Praha
Svým článkem jsem chtěla vzbudit zájem o tuto cílenou podporu individuálního rozvoje kohokoliv z nás. Jsem díky zkušenostem s tímto nástrojem přesvědčena o tom, že každému může do života osobního i profesního přinést úplně jiné kvality. Protože ředitelé či jejich zástupci jsou těmi, kteří si své zaměstnance vybírají, kteří je motivují, podporují, hodnotí a kteří jim umožňují další rozvoj, a protože obecně vedoucí pracovníci nejvyšší měrou ovlivňují fungování jakékoliv organizace, do své personální práce by tento pojem měli zařazovat. A nejenom to. Koučovací přístup mohou využívat kdykoliv, kdekoliv a s kýmkoliv. Tak univerzální povahu koučování má.
CO MŮŽE KOUČOVÁNÍ PŘINÉST ŠKOLE
Pro nastínění významu a přínosu koučování ve školském prostředí je potřeba zmínit, že toto prostředí tvoří tři, resp. čtyři skupiny - žáci, jejich rodiče, učitelé a vedení. To, že tyto složky - součásti - tvoří jeden celek a že se navzájem ovlivňují a doplňují, že vytvářejí určitou synergii, je myslím více než zřejmé.
Od osoby ředitele se odvíjí charakteristika pedagogického sboru, každý učitel má vliv na žáky a rodiče a ti zase zpátky svými potřebami, očekáváními a přáními působí na vedení školy, a tak pořád dokola. Je to uzavřený kruh. Bude-li jedna ze složek nefunkční, ovlivní to chod celé školy. A obráceně, bude-li jedna ze zmíněných skupin pozitivně působit na jinou skupinu, také se budou dít věci.
Koučování a ředitel
Takový ředitel školy, který využívá koučování či koučovací přístup při své práci, se stává svobodnějším člověkem. Pracovníci přebírají stále větší odpovědnost za sebe a v důsledku toho i za fungování školy, a ředitel tím získává více času na strategické úvahy, na přemýšlení o vizích a cílech, na vlastní rozvoj a relaxaci. Ředitel, který důvěřuje, méně kontroluje, což znamená, že mu zbývá energie na podstatnější věci. Takový ředitel se raduje z úspěchu druhých. Zároveň si může dovolit být „normálním“ člověkem, může si dovolit zapochybovat o dění kolem sebe i sám o sobě, může povolit a uvolnit se. Zaměstnanci mu bez nátlaku a bez donucení poskytují podporu a loajalitu. Tato skutečnost řediteli obrovsky uvolňuje ruce. To všechno vede ve svém důsledku ke zkvalitňování školy, k vytváření prostředí plného důvěry mezi všemi skupinami, naplňují se očekávání všech.
Koučování a učitel
Učitel, který pracuje v prostředí důvěry, v prostředí, kde se očekává úspěch, kde kontrola není bičem, kde jsou ceněny úspěchy, má posilovánu sebedůvěru a vlastní hodnotu. Takový učitel si začne uvědomovat svoje schopnosti, které si do té doby třeba ani nepojmenoval. Učitel se cítí v zaměstnání bezpečně, vnímá zájem a péči o svoji osobu, cítí se být potřebným a důležitým. Ve sborovně se zlepšuje klima, pracovní atmosféra je vlídná, motivující a inspirativní. Učitel se plně seberealizuje, a tím uspokojuje svoji nejvyšší potřebu, stává se z něho angažovaný zaměstnanec. Takový učitel se stává nezávislým, svébytným a jedinečným. To vše má samozřejmě dalekosáhlé důsledky.
Koučování a žák - rodič
Skutečnost, že děti či dospívající jsou v péči lidí s pozitivní energií, zvyšuje výkonnost školy, její produktivitu a efektivitu. Žáci i rodiče se cítí být rovnocennými partnery, kterým je nasloucháno. Tito specifičtí klienti se cítí být chápáni, ceněni a akceptováni. Uvědomují si, že jsou vyslyšeny jejich potřeby a přání, které jsou následně uspokojovány. Žáci získávají sebedůvěru a zdravé sebevědomí, rodiče získávají ve škole mimořádnou oporu při výchově a vzdělávání svých dětí. Cítí se zde příjemně, důležitě a chtěně. To vytváří u rodičů vysokou důvěru v instituci a v lidi v ní. Žákům je dávána určitá míra svobody, žáci mají možnost ovlivňovat dění ve škole.
Suma sumárum, sečteno a podtrženo. Ve škole, kde je koučink postojem a způsobem chování, dochází ke komplexnímu a harmonickému rozvoji mladého člověka, dítě se tu osobnostně proměňuje a rozvíjí. To ovlivňuje míru spokojenosti rodičů, může to mít i pozitivní vliv na fungování rodiny. Škola se stává ostrovem porozumění, tolerance, bezpečí a rozvoje. A tak to má být.
VZTAHY, VZTAHY A ZASE VZTAHY
Aby bylo koučování užitečné a efektivní, musí se uskutečňovat v důvěrném prostředí a za přítomnosti propojení mezi lidmi. A jedno ovlivňuje druhé. Elementárním hybatelem našeho soužití jsou mezilidské vztahy. Ty jsou podstatou blízké spolupráce v komunikaci mezi lidmi. Vztah neboli mezilidská vazba je interaktivní jev, který nemůže být utvořen pouze samostatně jednou osobou. Vyžaduje spolupráci obou stran a vytváří základy pro jakoukoliv konverzaci. A v tom je právě zakopaný pes všech konfliktů, sporů a neporozumění. Když vztah není, neexistuje, naše komunikace selhává a není účinná. S kolegou, žákem, rodičem, manželem či kamarádem nenacházíme společnou řeč, dohodu, neztotožňujeme se s východisky nebo závěry a z rozhovoru odcházíme nespokojení, rozladění, naštvaní a s pocitem marnosti. Příčinou této skutečnosti může být mnoho aspektů doprovázejících komunikaci, jako například jiné používání jazyka, odlišná řeč těla, jiná dikce řeči, nenaslouchání tomu, co druhý říká, nerozpoznání potřeb svých i toho druhého nebo třeba i jiný styl oblečení.
A koučování je opět cestou - nástrojem, jak ovlivnit kvalitu našich vztahů. Bude-li ředitel či učitel vědět, co má u sebe i u druhé osoby sledovat, jak má správně poslouchat, na co a jak se ptát, na co klást důraz, co potlačovat a eliminovat, komunikace, ale především její výsledek, bude více v souladu s cíli a potřebami obou spolupracujících stran.
Nástrojům, jako jsou kladení otázek, naslouchání, nenásilná komunikace, empatie, se na výcviku frekventanti učí a zároveň si sami na sobě ověřují, jakou sílu a efekt tento způsob komunikace má. Kdo ovládá toto řemeslo, má stabilnější vztahy, vnitřní svobodu, osobní klid a rovnováhu.
Příští díl bude věnovaný naslouchání a empatii.

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Granty
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Vedoucí učitel odborného výcviku
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek