Ředitelem roku se stal Jiří Vymětal z Olomouce

Vydáno:

Ve čtvrtek 21. března byly v kongresovém sále Corsa Karlín ve velmi slavnostní atmosféře vyhlášeny výsledky ankety Ředitel roku, v níž odborná porota na základě nominací veřejnosti vybírala nejlepšího ředitele nebo nejlepší ředitelku školy pro školní rok 2018/2019. Absolutním vítězem se stal Jiří Vymětal, ředitel ZŠ a MŠ Olomouc, Svatoplukova 11, který zvítězil i v samostatné kategorii základních škol. Vítězkou v kategorii malotřídek se stala Iveta Marušáková, ředitelka ŽŠ a MŠ Plavsko na Jindřichohradecku. V kategorii středních škol obsadil první místo Andrzej Bartoś, ředitel Střední školy polytechnické Brno, Jílová. Časopis Řízení školy u toho samozřejmě jako jeden z mediálních partnerů nemohl chybět.

Ředitelem roku se stal Jiří Vymětal z Olomouce
Mgr.
Miluše
Vondráková
akademická ředitelka,
Tutor
„V rámci letošního prvního ročníku ankety Ředitel roku jsme obdrželi 80 nominací z celé republiky. Nominovat mohl kdokoli, většina nominujících ovšem byli rodiče, studenti nebo učitelé. Odborná porota, v níž figurovali akademici i lidé z praxe, pak hlasováním určila vítěze v jednotlivých kategoriích a vítěze absolutního,“ řekla Miluše Vondráková, akademická ředitelka vzdělávací společnosti Tutor, která anketu uspořádala.
„Účelem celého projektu, který chceme v dalších ročnících rozvíjet a rozšiřovat, bylo zviditelnit nelehkou a velmi zodpovědnou práci ředitelů škol. Podobné ocenění zde dosud na celostátní úrovni chybělo,“ dodala Vondráková.
„Ředitele školy bych přirovnal ke kapitánovi lodi, je naprosto zásadní postavou českých škol. Může motivovat lidi, vnést do školy pozitivního ducha, přicházet se zajímavými projekty nebo být naopak brzdou. U řady nominovaných bylo vidět, že nečekají na Godota, pracují s prostředky, které mají, a hledají příležitosti i v současných podmínkách, jež v českém školství panují,“ vyjádřil se za odbornou porotu její člen Václav Trojan, ředitel Ústavu dalšího rozvoje pedagogických pracovníků při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
U absolutního vítěze a zároveň vítěze v kategorii základních škol Jiřího Vymětala nominující i porota oceňovali například lidský a empatický přístup k žákům i všem zaměstnancům školy včetně toho, že zná všech 287 žáků jménem, jeho pojetí školy jako otevřené instituce pro všechny, modernizaci školy včetně výrazné inovace počítačového vybavení, aktivní využívání Facebooku, Instagramu a webu k propagaci školy, princip neustále otevřených dveří pro rodiče jak do výuky, tak do mnoha odpoledních akcí, zřízení sportovních koutků na chodbách, kde mohou žáci o přestávkách trávit čas, projekty naučné botanické stezky, štafetového běhu, vánočního jarmarku, podporu školního divadla a vzniku školní kapely, podporu environmentální výchovy a řadu dalších věcí.
U vítězky v kategorii malotřídek Ireny Marušákové nominující i porotu zaujalo například to, že ke všem dětem ředitelka přistupuje pozitivně, snaží se na nich najít hlavně klady, nikdy o nich nemluví v negativních konotacích. Stejně pozitivně jedná i s rodiči, ti k ní nechodí „na kobereček“, ale spíše pro uklidnění, že všechno se dá řešit. Zavedla koncept týdenních plánů, přes něž škola dává rodičům vědět, co děti v daném týdnu čeká, co budou probírat, a dále slouží jako podklad k sebehodnocení pro děti a ke slovnímu hodnocení ze strany učitele po každém týdnu. Za jejího působení se popularita její „vesnické“ školy zvýšila tak, že je kapacitně zcela vytížena.
Absolutní vítěz a vítěz v kategorii základních škol Jiří Vymětal
Vítěz v kategorii středních škol Andrzej Bartoś
Vítězka v kategorii malotřídek Irena Marušáková
Člen odborné poroty Václav Trojan
U vítěze v kategorii středních škol Andrzeje Bartośe nominující i porota oceňovali mimo jiné to, že reflektuje trendy na trhu práce ve vztahu k novým oborům, které rozšiřuje a modernizuje. Příkladem tohoto přístupu je provázanost učebních oborů malíř, podlahář a montér suchých staveb, která snižuje studijní neúspěšnost. V rámci prvního ročníku studenti získají dostatečné teoretické a především praktické podněty k tomu, aby měli možnost se vyprofilovat, a v ročníku druhém se specializují již pouze na obor, kterému se budou po zbytek studia věnovat. Škola díky řediteli úzce spolupracuje s firmami například v rámci projektových dní školy nebo slavnostního vyřazování žáků, kdy se úspěšní absolventi mohou představit svým budoucím potenciálním zaměstnavatelům.
Všichni ocenění projevili radost nad tím, že vznikla anketa, ve které tím nejdůležitějším není boj o vítězství a získání trofeje, ale snaha o přivedení pozornosti odborné i laické veřejnosti k ředitelům jako k lidem, se kterými roste či padá jakákoli snaha o pozitivní vývoj českého školství. Všichni ocenění hovořili o překvapení a radosti, které jim nominace přinesla, a zároveň také vyjadřovali údiv a pokoru nad tím, že si někdo udělal čas a jejich nominaci poslal. Všichni finalisté zdůrazňovali, že úspěch jejich práce závisí na pozitivních vztazích s lidmi, které vedou, a také na jasné vizi, k níž společně směřují. Dobrá koncepce není zárukou úspěšné školy, tou je dobrý ředitel či ředitelka.
První ročník se více než vydařil, zvítězili v podstatě všichni nominovaní, každý z 83 paní ředitelek a pánů ředitelů, jejichž nominace dorazily, už pro někoho tím NEJ je, anketa Ředitel roku tudíž nemá poražené a to je na její myšlence úžasné.
Gratulujeme vítězům a těšíme se na další ročník.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP