Poměr na dobu určitou pedagogického a nepedagogického pracovníka

Cílem článku je popsat některé časté omyly provázející uzavírání pracovního poměru na dobu určitou a porovnat podmínky uzavírání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického a nepedagogického pracovníka s použitím názorných příkladů vhodné nebo méně vhodné praxe a se zaměřením na školního asistenta a asistenta pedagoga.1) Současně uvedený rozbor může usnadnit postup zaměstnavatelů, pokud se změní právní úprava regulující uzavírání pracovního poměru na dobu určitou.2) Článek se bez rozdílu vztahuje na činnost školy veřejné a školy neveřejné (soukromé, církevní).

 

 

 

Poměr na dobu určitou pedagogického a nepedagogického pracovníka
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: puskinova@monikapuskinova.cz
Shrnutí informací o pracovním poměru na dobu určitou pedagogického a nepedagogického pracovníka
Uzavírání pracovního poměru na dobu určitou (v tabulce „PPNDU“) zaměstnance-nepedagogického pracovníka (např. školního asistenta, chůvy, kuchaře) je regulováno obecnými pravidly stanovenými v § 39 zákoníku práce. Uvedená pravidla3) lze shrnout takto:
 
 

pravidlo

„výjimka“, „výjimky“

„minimální“ doba trvání jednoho PPNDU

není stanovena

„maximální“ doba trvání jednoho PPNDU

3 roky

§ 39 odst. 2 zákoníku práce

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

počet opakování, prodloužení

2 opakování, prodloužení

„celková maximální“ doba trvání PPNDU

3 + 3 + 3 = 9 let

vyplývá z výše uvedené „výjimky“

doba, která uplyne od skončení předchozího PPNDU, k předchozímu PPNDU se nepřihlíží

3 roky

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

„minimální“ doba trvání jednoho PPNDU

12 měsíců

§ 23a odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících

stanoveny přímo § 23a odst. 4 zákona o pedagogických pracovnících

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

„maximální“ doba trvání jednoho PPNDU

3 roky

§ 39 odst. 2 zákoníku práce

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

počet opakování, prodloužení

2 opakování, prodloužení

§ 39 odst. 2 zákoníku práce, § 23a odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících

stanoveny přímo § 23a odst. 4 zákona o pedagogických pracovnících

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

„celková maximální“ doba trvání PPNDU ode dne vzniku prvního pracovního poměru

3 roky

§ 23a odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících

jsou-li splněny podmínky dle § 39 odst. 4 zákoníku práce, lze sjednat s odborovou organizací nebo stanovit vnitřním předpisem (pokud u zaměstnavatele nepůsobí odbory)

doba, která uplyne od skončení předchozího PPNDU; k předchozímu PPNDU se nepřihlíží

3 roky

§ 39 odst. 2 zákoníku práce

 
Druh práce a pracovní poměr na dobu určitou
Obecně platí (výjimky jsou uvedeny dále), že uzavírání pracovního poměru na dobu určitou není odvislé od druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě. Negativně vyjádřeno: „limitujícím“ pravidlům uzavírání pracovního poměru na dobu určitou (zejména pravidlu určujícímu opakování, prodloužení pracovního poměru na dobu určitou) se nelze vyhnout tím, že zaměstnavatel bude se zaměstnancem postupně uzavírat pracovní smlouvy s odlišným druhem práce.
Příklad
Zaměstnavatel s týmž zaměstnancem uzavřel pracovní smlouvy takto:
1.
pracovní poměr sjednán od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2018, tj. na 3 roky, druh práce uklízečka,
2.
pracovní poměr sjednán od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2019, tj. na 1 rok, druh práce kuchařka,
3.
pracovní poměr sjednán od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020, tj. na 1 rok, druh práce vrátná.
Zaměstnavatel s uvedeným zaměstnancem nemůže od 1. 1. 2021 uzavřít další pracovní poměr na dobu určitou. V opačném případě by porušil pravidlo, podle kterého může být doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou opakována nejvýše dvakrát (§ 39 odst. 2 zákoníku práce).
Skončení pracovního poměru a pracovní poměr na dobu určitou
Pravidla upravující opakované uzavírání pracovního poměru na dobu určitou se použijí bez ohledu na to, zda pracovní poměr na dobu určitou skončil uplynutím sjednané doby, nebo zda pracovní poměr na dobu určitou byl rozvázán některým ze způsobů vymezených v § 48 odst. 1 zákoníku práce (např. dohodou).
Příklad
Zaměstnavatel a zaměstnanec postupně uzavírali následující pracovní smlouvy, přičemž pracovní poměr skončil z různých důvodů:
1.
pracovní poměr sjednán od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2015, tj. na 1 rok, druh práce školník; pracovní poměr byl rozvázán dohodou ke dni 30. 6. 2015;
2.
pracovní poměr sjednán od 1. 9. 2016 do 31. 8. 2017, tj. na 1 rok, druh práce řidič; pracovní poměr skončil uplynutím sjednané doby;
3.
pracovní poměr sjednán od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018, tj. na 1 rok, druh práce řidič; pracovní poměr byl rozvázán výpovědí ke dni 31. 1. 2018.
Zaměstnavatel s uvedeným zaměstnancem nemůže uzavřít další pracovní poměr na dobu určitou, pokud od data skončení pracovního poměru neuplyne doba 3 let. V opačném případě by porušil pravidlo stanovené § 39 odst. 2 zákoníku práce: Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou uplynula doba 3 let, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami se nepřihlíží.
Jiný postup uzavírání pracovního poměru na dobu určitou podle zákoníku práce
V případě nepedagogických i pedagogických pracovníků je možné za určitých podmínek použít jiná pravidla, jiný postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou, než je
*
postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou popsaný v § 39 odst. 2 zákoníku práce nebo
*
postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou vymezený § 23a odst. 2 a 3 zákona o pedagogických pracovnících.
Tento jiný postup je v tabulkách shrnujících podmínky uzavírání pracovního poměru na dobu určitou s určitou mírou zjednodušení označen jako „výjimka“.
Jak bylo zmíněno, tento „jiný postup“ nelze použít vždy, ale pouze tehdy, pokud jsou současně splněny tři podmínky:
1.
u zaměstnavatele jsou dány vážné provozní důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze po zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou,
2.
„jiný postup“ bude těmto důvodům přiměřený a
3.
zaměstnavatel v písemné dohodě s odborovou organizací (pokud u zaměstnavatele působí odborová organizace) nebo ve vnitřním předpisu (pouze tehdy, když u zaměstnavatele nepůsobí odborová organizace) upraví následující:
a)
bližší vymezení vážných provozních důvodů nebo důvodů spočívajících ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze po zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou,
b)
pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou,
c)
okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat,
d)
dobu, na kterou se dohoda s odborovou organizací uzavírá (resp. dobu, na kterou se pravidla „jiného postupu“ stanoví ve vnitřním předpisu zaměstnavatele, pokud u zaměstnavatele nepůsobí odborová organizace).
Práce, která má zvláštní povahu
Ustanovení § 39 odst. 4 zákoníku práce pojem „důvody spočívající ve zvláštní povaze práce“ blíže nespecifikuje a je nutno jej dovodit výkladem a na základě judikatury.
V rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 26. srpna 2013, sp. zn. 21 Cdo 1611/2012, se uvádí, že okolnosti vyjadřující zvláštní povahu práce pro účely uzavření pracovního poměru na dobu určitou mohou spočívat
*
jak přímo v činnostech, které by měli zaměstnanci vykonávat (např. v jejich charakteru, četnosti, sezónnosti apod.),
*
tak také ve vnějších okolnostech určujících podmínky, za kterých vůbec teprve přichází v úvahu uzavřít pracovní poměr a vykonávat pracovní činnosti jako takové; možnost financování určité činnosti, ať již průběžně, nebo jen v určitém časovém úseku, je z tohoto hlediska nepominutelná, neboť převážně na ní závisí, zda zaměstnavatel uzavře pracovní poměr, zda jej uzavře třeba jen na dobu určitou, nebo k uzavření pracovního poměru vzhledem k ekonomickým podmínkám vůbec nepřistoupí.
Práce nepedagogického a pedagogického pracovníka, která má zvláštní povahu
Práce nepedagogického pracovníka, která má zvláštní povahu, může být práce např. topiče, jehož práce má sezónní charakter.
Práce pedagogického pracovníka, která má zvláštní povahu, je např. práce asistenta pedagoga vykonávajícího činnost jako podpůrné opatření, a proto vykonávajícího svou činnost v závislosti na
a)
době platnosti doporučení školského poradenského zařízení,
b)
době, po kterou se žák, kterému bylo vydáno doporučení s určitou dobou platnosti, vzdělává ve škole,
c)
poskytování finančních prostředků financujících podpůrná opatření (normovaná, od 1. 1. 2020 podmíněná normovaná finanční náročnost).
Modelová situace 1 – školní asistent, jehož práce nemá zvláštní povahu
Ve škole – společnosti s ručením omezeným (dále jen „škola A“), ve které nepůsobí odborová organizace, pracuje nepedagogický pracovník – školní asistent. Zdrojem financování jeho práce nejsou finanční prostředky poskytované v rámci časově omezeného projektu. Ve škole A nejsou ve vztahu ke školnímu asistentovi stanovena pravidla jiného postupu při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou.
Škola A uzavřela se školním asistentem pracovní poměr na dobu určitou, a to na dobu od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2019.
Školní asistent se ve škole osvědčil a škola A měla zájem na prodloužení pracovního poměru o 1 rok. Na návrh školního asistenta (kterého k tomu vedly osobní důvody) byl pracovní poměr prodloužen pouze do 31. 1. 2020.
Další pracovní poměr na dobu určitou škola A s uvedeným školním asistentem uzavřela na dobu od 1. 9. 2020 do 31. 12. 2020.
Škola A se mylně domnívala, že může postupně uzavírat pracovní poměry na dobu určitou (resp. prodlužovat pracovní poměry na dobu určitou) do té doby, kdy „vyčerpá limit“ 9 let (3 roky + 3 roky + 3 roky).
Škola A však již nemůže počtvrté uzavřít s daným školním asistentem pracovní poměr na dobu určitou nebo prodloužit naposledy uzavřený pracovní poměr na dobu určitou. V opačném případě by porušila pravidlo stanovené § 39 odst. 2 zákoníku práce: Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky a ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být opakována nejvýše dvakrát.
Modelová situace 2 – odborně nekvalifikovaný asistent pedagoga, jehož práce má zvláštní povahu
Ve školské právnické osobě (dále jen „škola B“), ve které nepůsobí odborová organizace, pracuje odborně nekvalifikovaný pedagogický pracovník – asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření. I když má práce asistenta pedagoga zvláštní povahu, ve škole B není vnitřním předpisem stanoven jiný postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou. Proto se škola B při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou s asistentem pedagoga řídí speciální právní úpravou stanovenou § 23a zákona o pedagogických pracovnících.
Škola B uzavřela s odborně nekvalifikovaným asistentem pedagoga pracovní poměr na dobu určitou, a to od 1. 9. 2017 do 30. 6. 2018, tj. na dobu 10 měsíců. Uvedený postup školy byl v souladu s § 23a odst. 4 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících, podle kterého lze s pedagogickými pracovníky, kteří nejsou odborně kvalifikovaní, uzavírat pracovní poměr na dobu kratší, než je doba 12 měsíců.
Následně škola dvakrát uzavřela s asistentem pedagoga pracovní poměr na dobu určitou, a to
*
od 1. 9. 2018 do 30. 6. 2019,
*
od 1. 9. 2019 do 30. 6. 2020.
Dále škola B zamýšlela znovu uzavřít s uvedeným asistentem pedagoga pracovní poměr na dobu určitou, a to od 1. 9. 2020 do 30. 6. 2021. Vycházela z „výjimky“ zakotvené § 23a odst. 4 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících, podle které může být ode dne vzniku prvního pracovního poměru doba trvání pracovního poměru na dobu určitou opakována více než dvakrát. Škola B však nevzala v potaz, že podle § 23a odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního pracovního poměru 3 roky.
Pokud by škola s odborně nekvalifikovaným asistentem pedagoga potřetí opakovala dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou od 1. 9. 2020 do 30. 6. 2021, celková doba trvání pracovního poměru uvedeného asistenta pedagoga ode dne vzniku prvního pracovního poměru by činila 3 roky a 4 měsíce (10 měsíců + 10 měsíců + 10 měsíců + 10 měsíců).
Proto škola B uvedené třetí opakování doby trvání pracovního poměru nemůže sjednat. Může sjednat pouze třetí opakování doby trvání pracovního poměru na dobu určitou, kdy bude sjednán pracovní poměr nejvýše na dobu 6 měsíců (10 měsíců + 10 měsíců + 10 měsíců + 6 měsíců). V takovém případě bude škola B respektovat pravidlo, které stanoví, že celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního pracovního poměru 3 roky.
Modelová situace 3 – odborně nekvalifikovaný asistent pedagoga, jehož práce má zvláštní povahu
Ve školské právnické osobě (dále jen „škola C“), ve které nepůsobí odborová organizace, pracuje odborně nekvalifikovaný pedagogický pracovník – asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření. Škola C vnitřním předpisem stanoví zvláštní postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou.

bližší vymezení důvodů spočívajících ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou

Zvláštní povaha práce spočívá – přímo v činnostech, které zaměstnanec vykonává, a to ve skutečnosti, že využití asistenta pedagoga je dle § 16 odst. 2 písm. g) školského zákona podpůrným opatřením na základě doporučení školského poradenského zařízení, a to vždy po omezenou, určitou dobu (po dobu platnosti doporučení školského poradenského zařízení a dobu, po kterou se žák, kterému bylo vydáno doporučení s určitou dobou platnosti, vzdělává ve škole), – ve vnějších okolnostech určujících podmínky, za kterých přichází v úvahu uzavřít pracovní poměr a vykonávat pracovní činnosti jako takové, a to ve způsobu financování podpůrných opatření prostřednictvím finančních prostředků odpovídajících normované, resp. podmíněné normované finanční náročnosti.

pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou

Pracovní poměry jsou uzavírány nebo prodlužovány – bez omezení doby trvání jednoho pracovního poměru na dobu určitou dobou 3 let, – bez omezení celkové doby trvání pracovního poměru na dobu určitou ode dne vzniku prvního pracovního poměru dobou 3 let, – bez omezení četnosti sjednávání pracovních poměrů na dobu určitou maximálním počtem dvou opakovaných uzavření (nebo prodloužení), – bez zákazu uzavřít další pracovní poměr na dobu určitou před uplynutím 3 let od skončení předešlého pracovního poměru na dobu určitou.

okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat

asistent pedagoga, který dle § 20 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace

doba, na kterou se vydává vnitřní předpis

od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2022

Ve škole C lze s odborně nekvalifikovaným asistentem pedagoga postupně uzavřít pracovní poměr na dobu určitou např. způsobem, který byl popsán v modelové situaci 2 a který v modelové situaci 2 škola nemohla použít, tj. způsobem, kdy celková doba trvání pracovního poměru uvedeného asistenta pedagoga ode dne vzniku prvního pracovního poměru činí dobu delší než 3 roky.
Modelová situace 4 – odborně kvalifikovaný asistent pedagoga, jehož práce má zvláštní povahu, pracovní poměr na dobu kratší, než je doba 12 měsíců
V příspěvkové organizaci zřízené obcí (dále jen „škola D“) působí odborová organizace a škola D uzavřela s odborovou organizací dohodu, kterou se sjednává jiný postup při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou, než je postup dle § 39 odst. 2 zákoníku práce.
V dohodě s odborovou organizací je sjednáno následující:

bližší vymezení důvodů spočívajících ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou

Zvláštní povaha práce spočívá – přímo v činnostech, které zaměstnanec vykonává, a to ve skutečnosti, že využití asistenta pedagoga je dle § 16 odst. 2 písm. g) školského zákona podpůrným opatřením na základě doporučení školského poradenského zařízení, a to vždy po omezenou, určitou dobu (po dobu platnosti doporučení školského poradenského zařízení a dobu, po kterou se žák, kterému bylo vydáno doporučení s určitou dobou platnosti, vzdělává ve škole), – ve vnějších okolnostech určujících podmínky, za kterých přichází v úvahu uzavřít pracovní poměr a vykonávat pracovní činnosti jako takové, a to ve způsobu financování podpůrných opatření prostřednictvím finančních prostředků odpovídajících normované, resp. podmíněné normované finanční náročnosti.

pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou

Pracovní poměry jsou uzavírány nebo prodlužovány – omezení minimální doby trvání jednoho pracovního poměru na dobu určitou dobou 12 měsíců, – bez omezení doby trvání jednoho pracovního poměru na dobu určitou dobou 3 let, – bez omezení celkové doby trvání pracovního poměru na dobu určitou ode dne vzniku prvního pracovního poměru dobou 3 let, – bez omezení četnosti sjednávání pracovních poměrů na dobu určitou maximálním počtem dvou opakovaných uzavření (nebo prodloužení), – bez zákazu uzavřít další pracovní poměr na dobu určitou před uplynutím 3 let od skončení předešlého pracovního poměru na dobu určitou.

okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat

asistent pedagoga, který dle § 20 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace

doba, na kterou se tato dohoda uzavírá

od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2022

Žákovi A bylo doporučeno podpůrné opatření asistent pedagoga, přičemž platnost doporučení je 2 roky. Rodiče žáka B však škole sdělili, že se budou v průběhu druhého pololetí školního roku 2018/2019 stěhovat.
Škola D uzavřela s asistentem pedagoga pracovní smlouvu, ve které je doba trvání pracovního poměru sjednána takto: Pracovní poměr se uzavírá od 1. 2. 2019 na dobu vzdělávání žáka A s využitím podpůrného opatření asistenta pedagoga ve škole D, nejdéle do 31. 8. 2019.
Uvedené ujednání spojuje „průběžné“ skončení pracovního poměru asistenta pedagoga s jednoznačně určenou událostí – skončením vzdělávání žáka B s využitím podpůrného opatření asistenta pedagoga ve škole D. Uvedené „průběžné“ skončení pracovního poměru může nastat dříve než 31. 8. 2019. Jestliže např. ke dni 1. 4. 2019 žák A přestane být žákem školy D, pak pracovní poměr asistenta pedagoga končí 1. 4. 2019 na základě uplynutí sjednané doby. V tomto případě pracovní poměr nekončí dohodou nebo výpovědí a zaměstnanci nenáleží odstupné.
Modelová situace 5 – odborně kvalifikovaný asistent pedagoga, jehož práce má zvláštní povahu, opakování pracovního poměru více než dvakrát
Ve škole E, ve které je sjednána dohoda s odborovou organizací popsaná v modelové situaci 4, má být sjednán pracovní poměr s odborně kvalifikovaným asistentem pedagoga.
Žákovi B bylo doporučeno podpůrné opatření asistent pedagoga, přičemž platnost doporučení je 4 roky. Charakter postižení žáka B je takový, že nelze předpokládat jeho vzdělávání ve škole E bez využití asistenta pedagoga. Škola E při uzavírání pracovních smluv nevzala v potaz, že se žák může odstěhovat nebo se může stát žákem školy zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona.
Škola E uzavřela s asistentem pedagoga pracovní smlouvu na dobu 12 měsíců, od 1. 9. 2019 do 31. 8. 2020. Následně pracovní poměr na dobu určitou
*
prodloužila poprvé o 12 měsíců, tj. do 31. 8. 2021,
*
prodloužila podruhé o 12 měsíců, tj. do 31. 8. 2022,
*
prodloužila potřetí o 12 měsíců, tj. do 31. 8. 2023.
Žák se přestěhoval a přestoupil do jiné školy ke dni 1. 10. 2022.
Vzhledem k ujednání v pracovní smlouvě (pracovní poměr se prodlužuje o dobu 12 měsíců) pracovní poměr asistenta pedagoga nekončí společně se skončením vzdělávání žáka ve škole E. Škola E je nucena uvažovat o skončení pracovního poměru jiným způsobem [např. pro nadbytečnost zaměstnance ve smyslu § 52 písm. c) zákoníku práce, a to s právem na odstupné] nebo je nucena uvažovat o změně obsahu pracovního poměru asistenta pedagoga.
Shrnutí
Při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou je nezbytné odlišovat asistenta pedagoga (pedagogického pracovníka) a školního asistenta (nepedagogického pracovníka), a proto i speciální právní úpravu uzavírání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků. Jak v případě školního asistenta, tak v případě asistenta pedagoga však lze za určitých podmínek uzavírat pracovní poměr na dobu určitou s využitím „jiného postupu“ dle § 39 odst. 4 zákoníku práce.
Zákon 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
§ 39
Pracovní poměr na dobu určitou
(1) Pracovní poměr trvá po dobu neurčitou, nebyla-li výslovně sjednána doba jeho trvání.
(2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky a ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být opakována nejvýše dvakrát. Za opakování pracovního poměru na dobu určitou se považuje rovněž i jeho prodloužení. Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou uplynula doba 3 let, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami se nepřihlíží.
(3) Ustanovením odstavce 2 není dotčen postup podle zvláštních právních předpisů, kdy se předpokládá, že pracovní poměr může trvat jen po určitou dobu.
(4) Jsou-li u zaměstnavatele dány vážné provozní důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou, nepostupuje se podle odstavce 2 za podmínky, že jiný postup bude těmto důvodům přiměřený a písemná dohoda zaměstnavatele s odborovou organizací upraví
a) bližší vymezení těchto důvodů,
b) pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou,
c) okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat,
d) dobu, na kterou se tato dohoda uzavírá.
Písemnou dohodu s odborovou organizací je možné nahradit vnitřním předpisem jen v případě, že u zaměstnavatele nepůsobí odborová organizace; vnitřní předpis musí obsahovat náležitosti uvedené ve větě první.
(5) Sjedná-li zaměstnavatel se zaměstnancem trvání pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li zaměstnanec před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení, zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i zaměstnanec uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím sjednané doby.
(6) Ustanovení odstavce 2 se nevztahují na pracovní smlouvu zakládající pracovní poměr na dobu určitou sjednanou mezi agenturou práce18) a zaměstnancem za účelem výkonu práce u jiného zaměstnavatele (§ 307a, 308 a 309).
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění
§ 23a
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
(1) Na pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců a může být ode dne vzniku prvního pracovního poměru opakována nejvýše dvakrát.
(3) Celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout ode dne vzniku prvního pracovního poměru 3 roky.
(4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy byla doba trvání pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem
a) jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na dobu překážek v práci na straně tohoto pracovníka nebo
b) který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst. 7.
(5) Sjedná-li zaměstnavatel s pedagogickým pracovníkem dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li pedagogický pracovník před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení, zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 až 4, mohou zaměstnavatel i pedagogický pracovník uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit uplynutím sjednané doby.
1) Další příklady jsou uvedeny v Řízení školy online.
2) Návrh novely zákona o pedagogických pracovnících (sněmovní tisk č. 503) obsahuje změnu § 23a (mimo jiné výslovné vyjádření vztahu zákona o pedagogických pracovnících a zákoníku práce a zrušení ustanovení limitujícího celkovou dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou ode dne vzniku prvního pracovního poměru dobou tří let) s navrhovanou účinností od 1. 7. 2020. Dostupné z: http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=503&CT1=0.
3) Znění § 39 zákoníku práce je připojeno k článku na s. 18–19.
4) Znění § 39 zákoníku práce a § 23a zákona o pedagogických pracovnících je připojeno k článku na s. 19.

Související dokumenty

Pracovní situace

Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Změna pracovního poměru
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Pracovní místa
Oblasti plánování zaměstnanců
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Školská rada - základní údaje
Postavení těhotných žen v pracovním právu
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Druhy dovolené
Obecné určování dovolené
Konkrétní určení dovolené
Výměra dovolené pedagogických pracovníků
BOZP - přehled základní legislativy
Skončení pracovního poměru
Dohoda o rozvázání pracovního poměru
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Založení a vznik pracovního poměru

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Prodloužení zkušební doby
Přespočetné hodiny
Výpověď
eBenefity
Prodloužení pracovní smlouvy v dočasné pracovní neschopnosti
Neplacené volno nebo ukončení pracovního poměru
Nezastižení zaměstnance při kontrole dodržování režimu dočasné pracovní neschopnosti
Jmenování ředitele
Neplacené volno a ukončení pracovního poměru na dobu určitou
Uznání praxe učitelů
Smlouvy na dobu určitou u pedagogických pracovníků
Pracovní poměr na dobu určitou
Úvazek
Úvazek
Dodatek ke smlouvě
Podnapilý rodič
Je možný zkrácený úvazek ředitele a zástupce ředitele
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce